از ۵ سالگی تا ۵۵ سالگی در ۵مین نمایشگاه گروهی آموزشگاه هنری سما

از ۵سالگی تا ۵۵ سالگی در ۵مین نمایشگاه گروهی آثار نقاشی هنرجویان مرکز مهارت آموزی و آموزشگاه هنری سما با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی برگزار می شود.

کبری رادپور در شهریور ماه سال ۱۳۵۱ در شهر تبریز به دنیا آمد. او ششمین فرزند خانواده است و دو برادر و سه خواهر بزرگتر از خود دارد. دوران خانوادگی ایشان در خانواده یر مهر و محبت سپری شد.

کبری از دوران کودکی خود چنین تعریف می کند:
” با توچه به این که آخرین فرزند خانواده بودم، بیشتر نطرها به طرف من جلب شده بود و این امر موجب ایجاد روحیه ای حساس و بسیار عاطفی در من شد و محبت های مادر هم مزید بر علت گردید.”
کبری در سال ۱۳۵۸ دوره ابتدایی خود را در مدرسه گلستان شروع کرد. خواهر از خود بزرگترش هم که در این دبستان تحصیل می کرد و کلاس سوم بود، نگرانی روزهای اول ورود او به مدرسه را بر طرف کرد. راهنمایی را در مدرسه باغبان گذراند.

خاطرات دوران راهنمایی نقاشی هندوانه شب چله در مراسم شب یلدا بود.

در این باره خود می گوید:
” من گفته بودم که نقاشی بکشم، مانده بودم که چه سوژه ای را انتخاب کنم، سیب و گلابی به سبک قدیم؟ خانه؟ عروسک؟ چه و چه؟ تا اینکه شب چله با همان خصوصیات سالهای قبل فرا رسید. خوب یادم هست که ظرف میوه خوری شیشه آبی رنگ را پر از هندوانه کرده بودند وجود رنگهایی مانند آبی و قرمز با کاردی دسته سبز، شادابی خاصی به فضا بخشیده بود. رنگ مشکی دانه های هندوانه، جلوه دلنشینی به رنگهای آبی و قرمز و سبز داده بود. این سوژه را با ماژیک نقاشی کردم و به مدرسه بردم. معلم هنر آن را پسندید و نمره خوبی به من داد و این امر مشوق اصلی من در گرایش به نقاشی شد.”
وابستگی عاطفی کبری به بردار بزرگش و راهنمایی های وی که دبیر بود، مسیر زندگی او را در رشته هنر تعیین کرد. وی در سال ۱۳۶۸ در آزمون ورودی هنرستان میرک شرکت کرد. قبول شدن در این آزمون شور و شوق طیادی به طندگی کبری بخشید و او را بیش از پیش به هنر وابسته کرد که خود در این باره چنین می گوید:
” ورود به هنرستان، مهمترین روز زندگیم بود؛ فضای جدید هنری، نحوی تدریس و تکالیف و در پاره ای موارد سخت گیری های استادان، فضای جدی و پرمسئولیتی که توام با عشق و علاقه کاری، ایجاد کرده بود. تایید تعدادی از کارهایم توسط استادان موجب تشویق و ترغیبم به رشته نقاشی شد.”
دوره هنرجویی کبری در هنرستان میرک تبریز موجب شد تا از محضر استادانی همچون طباطبایی، مرحوم ایرانی، عباچی زاده، کوهطایه، علوی و سرکار خانم آختگان تجربه اندوزی کند. استاد طباطبایی که کبری او را پدر هنری خود می داند، در سال ۱۳۶۹ وی را به تدریس در کلاس خصوصی و تعلیم نقاشی به بچه ها دعوت کرد. کبری این دعوت را نقطه عطفی در زندگی خود می داند. در این کلاس بود که وی با شیوه نقاشی با تکنیک آبرنگ هم آشنا شد.

خاطره کبری از این دوره خواندنی است:
” اولین شاگرد من بردارزاده ۱۸ ماهه ام بود. بهارک از ۷ ماهگی در کنار کبری بود. او با مداد و کاغذ آشنا می گشت. بهارک نقاشی را آغاز کرد تا اینکه با حرکت قلم آبرنگ، پیرمردی نشسته را تصویر کرد که همه از دیدن آن شگفت زده شدند. این اثر کودک ۱۸ ماهه در نمایشگاه آن روز که در فرهنگسرای تبریز برگزار شد جایزه و تقدیرنامه دریافت کرد. اخذ جایزه توسط هنرجوی ۱۸ ماهه از بیاد ماندنی ترین خاطرات کبری به شمار می آید. کبری از اینکه نامش در کتاب مفاخر آذربایجان در کنار اساتید بزرگ از جمله استاد طباطبایی آمده برخود می بالد و آن را خاطره فراموش نشدنی می داند.”
سابقه کار کسب تجربه در این آتلیه باعث شد تا کبری بعد از اخذ دیپلم، در مدرسه غیرانتفاعی عترت در سال ۱۳۷۲ مشغول به تدریس نقاشی شود. از خاطرات این دوره که کبری آن را روز به یاد ماندنی در زندگی خود می داند نقاشی یکی از بچه ها بود که از معلم کشیده و در روز معلم به عنوان هدیه به او تقدیم کرد.
با پیشرفت زمان و جدیت های او در این امر تجربه اندوزی های هنری، کبری توانست در رشته های خط و موسیقی هم کسب مهارت کند.
بردار کبری از طرف فرمانداری تبریز به باکو سفر می کند هنگام مراجعت، خبرنگاری از باکو همراه وی بود. آشنایی خبرنگار با آثار کبری موجب شد تا گزارشی از کارهای هنری کبری تهیه کند. این گزارش از رادیو و تلویزیون باکو پخش شد و موجب دلگرمی بیشتر او به کارش گردید.
کبری در سال ۱۳۷۲ در کنکور هنر دانشگاه تهران رشته نقاشی شرکت کرد و در آزمون آن موفق گردید ولی متاسفانه امکان ادامه تحصیل در دانشگاه تهران برایش فراهم نشد؛ با این حال کبری هم اکنون در دانشگاه علمی کاربردی در رشته کاردانی در رشته کاردانینقاشی تحصیل می کند.
کبری در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو دختر است. آموزشگاه آزاد نقاشی سماء را بعد از ازدواج تاسیس کرد و مجوز مرکز مهارت آموزی را در رشته نقاشی و طراحی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی اخذ نمود.
کبری با شرکت در نمایشگاه گروهی به مناسبت هفته زن در نگارخانه مانی در سال ۱۳۷۰ در این نمایشگاه موفق به اخذ لوح تقدیر و هدیه از طرف مدیر کل لدلره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی گردید.
– شرکت در نمایشگاههای گروهی مجتمع فرهنگی هنری در سال ۱۳۸۱
– شرکت در نمایشگاه بین المللی در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۶
– شرکت در نمایشگاه صنایع دستی دانشگاه علمی کاربردی در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ و دریافت لوح یادمان از طرف رئیس دانشگاه مرکز علمی و کاربردی صنایع دستی تبریز
– برگزاری نمایشگاه انفرادی در سال ۱۳۸۶ در شهرستان مرند
– دعوت به سمینار آموزشگاههای آزاد هنری کل کشور در سال ۱۳۸۳ در تهران و دریافت هدیه از طرف هنرمند گرانقدر ایران، محمد علی کشاورز.
– برگزاری نمایشگاه انفرادی در سال ۱۳۸۶در نگارخانه استاد یاسمی فرهنگ و ارشاد اسلامی.
– دریافت لوح تقدیر از مشاور استاندار و مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان قزوین.
– برگزاری نمایشگاه در نخستین جشنواره ملی زنان نان اور در سال ۱۳۸۶.
– شرکت در نمایشگاه دستاوردها و توانمدی های زنان استان آذربایجان شرقی تحت عنوان «ریحانه».
– دریافت لوح تقدیر از سوی مدیر کل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان شرقی.
– دریافت گواهی خوشنویسی با درجه عالی در سال ۱۳۷۲ از اهم فعالیت های کبری در هنر و جامعه می باشد.
– کبری رادپور هم اینک عضو انجمن هنرهای تجسمی تبریز است.

اسامی هنرمندان در این نمایشگاه:
زینب اعتراف اسکویی، زهره اعتراف اسکویی، مصطفی اعتراف اسکویی، مهدی اعتراف اسکویی، معصومه پارسیان ایرانی، نسرین پارسیان ایرانی، ثنا پاکی، سهند پیردولت، پریا پیرمحمدی، مریم تقوی، مینا تقوی، پریسا تیموری، زهرا چراغ نیا، مرضیه حسینی، محمدصالح دلیر نقی نیا، زهرا حیدرزاده، زهره زارعی، سمیه زارعی، محمدحسین شمعی، مینا صباغ، فاطمه عباسی، اسما عباسی، رویا علیاری، مهین علیوند کامرانی، فائزه فصیح، مبینا فتاحی، بابک کبود، کوثر کوزه گر، سیما کریم زاده، صنم کیوند، ثنا معصومی، فاطمه زهرا محمودی، فریده نازی، نازلی وحدانی.

زمان: ۲۹ بهمن الی ۳ اسفند ماه ۱۳۹۶
افتتاحیه: یک شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۶
ساعات بازدید: ۱۵ الی ۱۹
آدرس: تبریز٬ خیابان امام خمینی٬ نرسیده به آبرسان٬ خانه فرهنگ٬ طبقه اول٬ نگارخانه استاد علی اکبریاسمی
سه شنبه ۱ اسفند تعطیل است.




دیدگاهتان را بنویسید