مرتضی آبدار

افزایش ۵ موزه به موزه های آذربایجان شرقی

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اضافه شدن پنج موزه به تعداد موزه های استان خبر داد.

به گزارش تبریزآرت، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با بیان اینکه موزه ها، مجموعه های منحصر به فرد و با ارزشی هستند که موجب برقراری ارتباط میان انسان امروزی و پیشینیان می شود، گفت: موزه ها قادرند علاوه بر فراهم آوردن امکان آشنایی مردم با فرهنگ جوامع و ارتقا شناخت آنان در این مورد، نقش بدیعی در ماندگاری فرهنگ بومی ایفا کنند. بر همین اساس، توسعه چنین فضاهای فرهنگی ضروری است.

آبدار با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با وجود ۳۴ موزه از پیشگامان موزه داری در کشور است افزود: موزه های یک منطقه نشانگر غنا و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن منطقه و مردمان آن است و این گنجینه در آذربایجان شرقی برگ های تاریخ زرین ایران را ورق می زند، به همین سبب اداره کل میراث فرهنگی استان با استفاده از تمامی ظرفیت ها در صدد افزایش تعداد و تنوع موزه های استان در راستای معرفی بیش از پیش ظرفیت های غنی تبریز و آذربایجان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، با بیان اینکه آذربایجان شرقی، به ویژه شهر تبریز در سال جاری به سبب عنوان جهانی خود “پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی” در کانون توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ در راستای ارتقا ظرفیت های گردشگری تبریز و آذربایجان به تعداد موزه های استان، پنج موزه، شامل “خانه موزه ستارخان”، “خانه موزه شیخ محمد خیابانی”، “موزه هنر مکتب تبریز”، “موزه مطبوعات” و “موزه آثار معاصر هنری استاد احد حسینی” اضافه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته تبریز دارای مجموعه های ارزشمند شخصی تخصصی با تنوع بسیار زیاد در حوزه های مختلف است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این آمادگی را دارد که در صورت تمایل علاقمندان و صاحبان مجموعه ها پس از طی فرایندهای لازم مجوز مجموعه داری برای ایشان صادر نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات افزود: به تعهدی که به اصحاب رسانه داده ایم پایبندیم و امیدواریم با همکاری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان و تامین محتوای موزه ای برای موزه مطبوعات توسط ایشان، در طی ماه های آتی به این مطالبه تلاشگران عرصه رسانه جامه عمل بپوشانیم.

آبدار در پایان تاکید کرد: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شهرداری ها که اماکنی با عنوان موزه، تحت مدیریت خود دارند، به منظور یکپارچه نمودن و ایجاد ساختار واحد می بایست با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی استان، جهت اخذ مجوز فعالیت رسمی و قرار گرفتن در فهرست موزه های رسمی کشور اقدام نمایند.

شایان ذکر است که در یک ماه گذشته افتتاح و اخذ مجوز رسمی فعالیت برای دو موزه خصوصی “صدا” و ” خودروهای کلاسیک” توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به انجام رسیده است.




دیدگاهتان را بنویسید