بازدید از موزه تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی ۱۱ الی ۱۳ فروردین رایگان است

بازدید از موزه تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی ۱۱ الی ۱۳ فروردین رایگان است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: گردشگران نوروزی و علاقه‌مندان به طبیعت همزمان با روز ملی انس با طبیعت می‌توانند از یازدهم الی سیزدهم فروردین ماه به صورت رایگان از‌ موزه تاریخ طبیعی دیدن کنند.
میرمحسن حسینی با اعلام این خبر گفت: این اقدام در راستای گرامیداشت میلاد امام علی(ع)، روز جمهوری اسلامی و روز ملی انس با طبیعت و با هدف آشنایی بیشتر مردم با محیط زیست، تنوع زیستی استان و آگاهی رسانی به درباره اهمیت حفظ طبیعت و حیات وحش انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه‌های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله ۳۸ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان است.

وی گفت: در آذربایجان‌ شرقی ۳۴۶ گونه جانوری وجود دارد که شامل ۵۲ گونه پستاندار، ۲۲۵ گونه پرنده، ۳۷ گونه خزنده، شش گونه دوزیست و ۲۷ گونه ماهی است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به عمده‌ترین گونه‌های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب که درچتر حمایت این اداره کل قراردارند، گفت: مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی از جمله این گونه‌ها به شمار می‌آیند.

وی پرندگان حمایت شده توسط این اداره کل را پرندگانی همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرم ها) عنوان کرد و افزود: زیستگاه‌های آبی مهم و با ارزشی در استان نظیر تالاب بین‌المللی قوریگل و تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه، جنگل‌ها و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌های پشت سدها وجود دارد که مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، در حال انقراض هستند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت، حیات وحش و تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است تا به نسل‌های بعدی بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد.

این موزه در محل اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی واقع در اول خیابان آزادی بوده و در ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۱۴ پذیرای میهمانان نوروزی است.

استان آذربایجان‌شرقی با داشتن پناهگاه حیات وحش کیامکی، منطقه حفاظت شده ارسباران، اثر طبیعی ملی منطقه فسیلی مراغه، منطقه شکار ممنوع کاغذکنان، سهند، جزیره اسلامی، یکانات، چاراویماق، میشو داغ، تالاب بین‌المللی قوریگل، تالاب قره‌قشلاق و … از غنی‌ترین استان‌های کشور بوده که همه ساله پذیرای حضور طبیعت گردان و مسافران نوروزی است.




دیدگاهتان را بنویسید