عکاسان به تقویم اجرایی جشنواره دقت کنند

دبیرخانه جشنواره در گفت و گو با سیدمجتبی خاتمی یکی از اعضای هیأت سه نفره انتخاب عکاسان مدعو، نظر وی را پیرامون خطاهای معمول در نگارش رزومه جویا شد.

با عنایت به مهلت اندک باقیمانده برای ثبت نام اولیه اینترنتی در هشتمین جشنواره ملی و بین المللی عکس فیروزه و با توجه به مشاهده برخی اشکالات در شرح فعالیت های دریافتی از عکاسان درخواست کننده شرکت در بخش های حضوری، دبیرخانه جشنواره در گفت و گو با سیدمجتبی خاتمی یکی از اعضای هیأت سه نفره انتخاب عکاسان مدعو، نظر وی را پیرامون خطاهای معمول در نگارش رزومه جویا شد.

وی در پاسخ گفت: «برخی عکاسان به هنگام ارسال رزومه برای حضور در یک رویداد، توجهی به موضوع فراخوان و نهاد برگزار کننده نمی‌کنند. خیلی اوقات دوستان هنرمند یک رزومه از قبل تهیه شده که معمولا از روی رزومه‌های تیپ الگوبرداری شده را برای همه امور کپی و ارسال می‌کنند.

گاهی بدون توجه به محورهای مورد نظر برگزارکننده رویداد، مواردی در شرح فعالیت گنجانده می‌شود که حتی بیهوده است و مشکل وقتی تشدید می‌شود که تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن رزومه، محدود است و اتفاقا فکت‌های مهم از قلم می‌افتند.
این از معضلات ما است که فراخوان‌ها درست خوانده و فهمیده نمی‌شوند و میان آنچه مورد نظر برگزار کننده برای شناخت از عکاس است، با آنچه که هنرمند برای پرزنت خود ارایه می‌کند، فاصله زیادی است.
طبیعی است که وجود این اشکالات در تدوین رزومه، موجب می شود که نتیجه مورد انتظار متقاضی حاصل نشود و بدیهی است که اعتراض و کدورت در پی دارد».

این عکاس برجسته مشهدی که تجربه برگزاری اردوهای متعدد عکاسی خصوصا در جشنواره‌های ملی عکس مشهد و خانه دوست را دارد، در ادامه و در بیان راهکارهای تنظیم رزومه‌ای مناسب افزود:
«عکاسان با مطالعه و توجه دقیق به فراخوان، سراغ موفقیت‌هایی در کارنامه خود بروند که با موضوعات گنجانده شده در جشنواره مطابقت داشته باشد. بدیهی است که هدف برگزار کننده دعوت از عکاسانی است که بتوانند بهترین محصول را در راستای موضوعات پیش‌بینی شده در مسابقه تولید کنند؛ عکاس با لیست کردن موفقیت‌هایش در آن زمینه باید بتواند توانمندی‌اش در آن حوزه را ثابت کند.

خاتمی درباره ویژگی‌های یک‌رزومه‌نویسی خوب برای جشنواره‌ی فیروزه و جشنواره‌های مشابه گفت:
رزومه‌ها نباید مُطوّل و با توصیفات اضافی و غیرضروری نگاشته شوند. باید لیست دقیق و قابل ارجاع و شناسایی از توفیقات هنری متقاضی باشند. واضح است که باید از عناوین مهم تر آغاز و به موارد کم اهمیت‌تر ختم شود. با حُسن نظر نسبت به امکانات فضای مجازی، مناسب است آدرس اینترنتی جاهایی که می‌شود نمونه آثار عکاس را دید ارایه شود. در صورت امکان، اشاره به آموزش‌های فرا گرفته، سبک‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده و تجهیزاتی که در اختیار عکاس است، مفید می‌باشد.
از همه مهم‌تر اشتباهی است که برخی مرتکب می‌شوند و با تصور اینکه چون عکاس شناخته شده و مطرحی هستند نیاز به معرفی ندارند، زیر بار سختی نگارش رزومه نمی‌روند و نتیجتا ممکن است صحنه رقابت را به عکاسان دیگری که نهایت دقت را در تنظیم رزومه داشته اند واگذار نمایند».

گفتنی‌ست مهلت ثبت‌نام اولیه‌ی اینترنتی هشتمین جشنواره ملی و بین المللی عکس فیروزه تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده، و طبق اعلام‌ دبیرخانه این زمان تمدید نخواهد شد.
بخش حضوری هشتمین جشنواره‌ی ملی‌ و‌ بین‌المللی عکس فیروزه از ۱۸ اردیبهشت با ثبت‌نام حضوری از عکاسان آزاد و بومی و از ۱۹ اردیبهشت با پذیرش عکاسان مدعو تا ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
این جشنواره روز ۲۳ اردیبهشت با برگزاری اختتامبه و اعلام نتایج برگزیدگان به کار خود خاتمه خواهد داد.




دیدگاهتان را بنویسید