علی پیروزمنش

فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی باعث عبور ایران از فضای انزوا شده است

معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه که با محوریت نظامهای جدید اقتصادی و بخشهای راهبردی برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی توانسته است از فضای انزوا عبور کند.

“علی پیروزمنش”در این نشست اظهار داشت: بی تردید اغراق نخواهد بود اگر بگوییم هیچ همسایگانی در جهان به اندازه ایران و ترکیه وجود ندارد که اشتراکات فراوانی داشته باشند وکمتر مردمانی را می‌توان سراغ گرفت که به اندازه‌ی ایرانیان و ترکان در زمینه های گوناگون فرهنگی، تمدنی، زبانی و دینی چنان مشترک باشند که گویا هیچ گاه مرزهای جغرافیایی در بین این دو کشور کشیده نشده است.

وی افزود: ایران و ترکیه به لحاظ مختصات مردم شناسی، فرهنگی، جامعه‌شناسی، تاریخ، میراث فرهنگی، علم آشپزی، آداب و رسوم دینی و اجتماعی و نهایتا زبانی چنان در هم تنیده‌اند که گاهی تعجب باستان شناسان و جامعه‌شناسان را برمی‌انگیزد. هر دو کشور دارای دین واحد و پیامبر واحدی هستند وکمتر کتابی در کتابخانه‌های ترکیه می توان یافت که در آن زبان غنی فارسی به عنوان زبان رسمی سلجوقی و عثمانی معرفی و اعلام نشده باشد.

معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: در یک کلام می‌توان گفت ایران و ترکیه دارای پیشینه و نقاط مشترک ٥ هزار ساله هستند و با این مقدمه می خواهم عرض کنم علی رغم وجود چنین اشتراکات تاریخی‌، زبانی دینی، فرهنگی و … اکثر مردمان دو کشور از وجود چنین سرمایه ای بی خبرند.

وی افزود:‌ با توجه به فعالیت دیپلماسی عمومی ایران در ابعاد رسانه،‌ فرهنگی،‌ مبادله و نظامی و وجود نهادهای دیپلماسی عمومی فعال مانند مرکز دیپلماسی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه،‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما ، سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و امور بین الملل حوزه علمیه و تغییر رویکرد رسانه‌ای و فرهنگی دولت حزب و عدالت و توسعه جمهوری ترکیه و افزایش مبادلات فرهنگی و رفت و آمدهای تجاری و سیاحتی و سیاسی خوشبختانه چهره واقعی تری از ایران ارائه شده است که هنوز ناقص است و تلاش بیشتری را می طلبد.

علی پیروزمنش

علی پیروزمنش

پیروزمنش خاطرنشان کرد: معتقدیم در شرایط حساس فعلی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چند پروژه مهم مانند تحریم ها، آشوب های اجتماعی و انزوای جهانی را در پیش گرفته اند و در راستای سیاه نمایی چهره ایران اسلامی و نشان دادن سیمایی کاملا متضاد با آرمان‌های انقلاب اسلامی اقداماتی انجام داده‌اند اما با فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی جمهوری اسلامی ایران توانسته است از فضای انزوا عبور کند.

وی افزود:‌ ظرفیت‌های موجود در حوزه های مختلف ایران به خصوص استانهای واقع در شمالغرب از نظر جغرافیایی با موقعیت ویژه را می‌توان با مدیریت ارتباطی بین حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و دیپلماسی فعال‌تر استفاده کنیم.

وی با اشاره آماری به برخی از این ظرفیت ها گفت: ١٢٠ انجمن تخصصی فرهنگی و هنری، ١٥٠ موسسه فرهنگی غیر دولتی، ٦٠٠ نشریه ، ٨٠٠ کانون تبلیغاتی، اجرای ٧٠ جشنواره، ٢٠٠٠ اجرای نمایش، ٥٠٠ اجرای موسیقی، ٤٠٠ آموزشگاه اخصصی، ٨٠ فیلم تولید شده و ١٥٠٠ کتاب منتشر شده از جمله‌ی این ظرفیت‌ها هستند.

پیروزمنش تصریح کرد: با توجه به وجود هنرمندان خلاق و صاحب فکر و اندیشه و فارغ التحصیلان دانشگاهی و اساتید چیره‌دست و ماهر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری، در این عرصه می بایست در مسیری حرکت کنیم که این ظرفیت اجتماعی و اقتصادی و خلاقانه را به فضای بین المللی و منطقه‌ای نزدیک تر کنیم اما فرصت ها و چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد.

معاون اداری و مالی اداره کل اظهار داشت: در این خصوص اهداف و استراتژی‌هایی باید تعریف شوند تا سطوح ارتباطی و نقاط تقاطع میان همسایگان و کشورهایی با مرزهای مشترک مشخص شوند و چون در این سیاست ها بخش خصوصی نقش اصلی را داشته و دولت تنها تسهیل کننده است از این رو خطوط ارتباطی مسیر فرهنگ و هنر و بازارهای بین المللی خصوصا با کشور ترکیه باید مشخص شود.

وی چند هدف کلی را در این راستا را عنوان کرد و گفت: توسعه اقتصاد خلاق شامل ایجاد بازارهای فرهنگی فی‌مابین، صیانت از حقوق مادی و معنوی و پدیدآورندگان آثار هنری و امکان تعاملات فی‌مابین بین شرکت‌های کارآفرین در حوزه صنایع خلاق و همچنین توسعه تعاملات رسانه ای شامل افزایش رفت و آمدهای خبرنگاران و همچنین برگزاری تورهای آموزشی، برقراری موافقت‌نامه با خانه‌های مطبوعات و یا اتحادیه‌های رسانه، ایجاد پایگاهها و کانالهای ارتباطی رسانه‌ای از جمله‌ای موارد است.

وی افزود: توسعه روابط و همکارهای های فرهنگی و هنری شامل ایجاد همکاری با کتابخانه‌ها، عقد موافقت‌نامه و یادداشت‌های همکاری، برگزاری هفته‌های فرهنگی و هنری، برگزاری محافل ادبی، حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاهها،‌تولید مشترک محصولات فرهنگی و هنری، نهضت ترجمه، برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک و تعریف جایزه بین المللی مشترک، جزو راهبردهای بررای این اهداف مشترک است.

پیروزمنش در پایان تاکید کرد: ایمان دارم با برنامه ریزی درست و برقراری ارتباط منطقی بین دو طرف و اتخاذ رویکرد مناسب شاهد تعاملات با ارزش افزوده‌ی بالا بین اصحاب فرهنگ و هنر شهرهای تبریز، زنجان، ارومیه واردبیل با شهرهای مختلف ترکیه خواهیم بود.




دیدگاهتان را بنویسید