حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم

هنر متعهد، در خدمت تعالی روح و تفکر انسان است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که هنر محدود به زمان و مکان خاصی نیست، گفت: هنر متعالی و متعهد، در دوره‌های مختلف تاریخی، در خدمت رشد روح و تفکر انسان بوده است.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، در گرامی‌داشت هفته هنر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: کلام الله مجید، نه تنها توجه به زیبایی و هنر را نهی نکرده، بلکه در مواردی، حتی انسان را به بهره‌گیری از هنر، توصیه و تاکید کرده است.

وی یادآور شد: خوشنویسی و تذهیب را می‌توان از نخستین هنرهای دینی قلمداد کرد، چرا که به واسطه خط نیکو بود که معارف قرآن انتشار یافت.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: به همین خاطر، پیامبر(ص) خط زیبا را موجب روشن شدن “حقیقت” عنوان می کند و علی علیه السلام نیز تاکید کرده که خط نیکو از کلیدهای سعادت است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم ادامه داد: در دوره معاصر نیز هنرهای فاخر متعددی بودند که از یک سو، به استحکام و ارتقای مفاهیم انسانی کمک کردند و از سوی دیگر، مسئولیت‌ها و تکالیف مهمی را متوجه هنرمندان کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، با بیان این‌که هنر دینی، سعادت حقیقی انسان را هدف گذاری می‌کند، تصریح کرد: البته مقصود از هنر دینی، اشاره مستقیم به نمادهای مذهبی محدود نیست، بلکه انتقال مفاهیم مهم دینی نظیر عدالت و اخلاق است.

وی متذکر شد: تئاتر و سینمایی که مطابق با توصیه تاریخی امام راحل(ع) باشد، دریچه‌ای است برای انعکاس حقیقت دین و القای امید، انگیزه و تعالی و پیشرفت به مخاطبان.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم به سرمایه‌های هنر انقلابی در تبریز و آذربایجان اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که هنرمندان بزرگ انقلابی در شهرمان داریم؛ حاج بهزاد پروین قدس، به تنهایی یک مرکز اسناد دفاع مقدس است، استاد قره باغی با آثار ماندگار خود، استکبارستیزی را به زیبایی مطرح کرده و جناب ایرانمنش نیز به عنوان یک چهره سرشناس در سینمای انقلاب، آثار جاودانه دارد.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به اکران فیلم «به وقت شام» در تبریز خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر وقتی این اثر ارزنده، در تبریز مطرح شد، در خطبه های نماز جمعه مردم را به دیدن این اثر دعوت کردم و خودم هم به تماشای فیلم نشستم، چراکه این اثر ارزشمند، حقیقتاً یک کار انقلابی بود و به خوبی توانست بخشی از ایثار و جان‌فشانی مدافعان حرم را به تصویر بکشد.

مراسم گرامی‌داشت هفته هنر انقلاب اسلامی، با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، کانون فرهنگی رسانه‌ای اوج دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و طی آن، تاثیرات محتوایی و کیفی انقلاب اسلامی در دستاورهای هنرهای معاصر، بررسی شد.




دیدگاهتان را بنویسید