مهرداد خوشکار مقدم

وقتی آثار ترکی به جشنواره فجر راه می یابد چرا سکوت می کنید؟!

گزارش از مهرداد خوشکار مقدم

واقعیت های نمایان حاکی از این است که عده ای عوامل پشت پرده و دست های کوتاه مانده از دامان پاک هنرهای نمایشی، از پیشرفت تئاتر تبریز در سال های اخیر ناراحت بوده و به بهانه های مختلف، برای تخریب آن آستین بالا زده اند!

آمارها نشان از آن دارد که تئاتر تبریز طی دوسال گذشته در سایه تلاش و همت هنرمندان بی ادعای این شهر، از نظر کیفی و کمی پیشرفت های قابل توجهی داشته و می رود تا در سطوح ملی و بین المللی عرض اندام و نقش آفرینی نماید.

تئاتر تبریز طی دو سال گذشته مرزهای استان و کشور را در نوردیده و با حضور در جشنواره ها و فستیوال های بین المللی برای این خطه افتخار آفرینی کرده است.

اجرای نمایش مشترک با هنرمندان باکو در سالن های منحصر به فرد این شهر گرفته تا حضور گروه های هنری چون آینا به عنوان سفیران صلح در جشنواره های مختلف اروپایی و آسیایی تنها نمونه ای از پیشرفت های حاصل شده است.

درحالیکه تولید آثار فاخر ترکی در حوزه هنرهای نمایشی به حداقل رسیده بود، کسب مقام نخست جشنواره سوره کشور توسط نمایش “اتابک پارکنین تراژدیسی” و راهیابی نمایش ترکی “پاشا” به عنوان تنها اثر استانی پذیرفته شده ی استانهای کشور در جشنواره بین المللی فجر، نشانگر آن بود که تئاتر تبریز می رود دوباره شان و جایگاه خود را پیدا کند.

در این راه صد البته که همراهی مسئولان و مدیران محلی در ارتقای هنرهای نمایشی بی تاثیر نبوده است.

حمایت های دلگرم کننده امام جمعه محبوب، مدیران استانداری به ویژه مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در کنار همراهی اعضای محترم شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز همواره بزرگترین پشتگرمی و دلخوشی هنرمندان این شهر و دیار بوده است.

امروز چراغ سالن های تئاتر شهر تبریز با تلاش هنرمندان این شهر روشن مانده و هریک به تنهایی حرف های بسیاری برای گفتن دارند. اجراهایی که هر از چندگاهی میزبان مسئولان مختلف تبریز و استان می شوند که این امر، بر عزم اهالی این هنر بی از پیش می افزاید.

با اینحال اما عده ای که اهداف دیگری دنبال می کنند، با اطلاعات ناقص و فضاسازی های نادرست، تلاش می کنند فضای آرام این هنر ارزشمند را آلوده کرده و ذهن مخاطبان را درگیر مسایل جاشیه ای نمایند.

چندی پیش، ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز به بهانه افتتاح نمایش ضد جنگ «سرود صدهزار افلیای عاشق» به کارگردانی علی فتوحی در تئاتر شهر تبریز حضور یافت.

این اثر که مصائب خانواده های تحت ظلم رژیم بعثی را به نمایش می گذارد، پیش از این نیز به عنوان یکی از آثار ضدجنگ و صلح طلب، در جشنواره های خارجی به جوایزی دست یافته بود.

شهردار تبریز پس از اجرای نمایش با وجود حجم کاری، در جلسه بررسی مشکلات ساختمان قدیمی تئاتر شهر حاضر شد و به عنوان یک متخصص سازه، شخصا به بررسی بنای قدیمی این مجموعه پرداخت که با اصرار خودشان، بازتاب رسانه ای نیافت.

مهندس شهین باهر در این بازدید با اشاره به قدمت بنای تاریخی تئاتر شهر، از آمادگی شهرداری تبریز برای بازسازی این مجموعه خبر داد و تاکید کرد که مجموعه شورای محترم و شهرداری در کنار هنر و هنرمندان تبریزی هستند.

وی با اشاره به اینکه هرجا دستگاه های فرهنگی در اجرای وظایف خود با مشکل مواجه شده اند، شهرداری تبریز نقش آفرینی کرده است گفت: پروژه مقبره الشعرا ارتباطی به شهرداری نداشت اما به دلیل اهمیت جایگاه آن در فرهنگ و تاریخ ادبیات آذربایجان و تبریز، ادامه اجرای آن را بر عهده گرفتیم.

به گفته وی، تاکنون برای این مجموعه ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و قرار است ۳۵ میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

شهردار تبریز با اشاره به لزوم طراحی و احداث مجموعه ای بزرگتر برای تئاتر تبریز گفت: در صورت توافق با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و نیز تصویب شورای محترم، شهرداری تبریز آمادگی دارد از سال آینده احداث سالن بزرگ تئاتر را در دستور کار خود قرار دهد.




دیدگاهتان را بنویسید