کنسرت “ائل باغچاسی” گروه “دالغا” به سرپرستی “چنگیز مهدی پور”

کنسرت “ائل باغچاسی” گروه “دالغا” به سرپرستی “چنگیز مهدی پور”

کنسرت “ائل باغچاسی” گروه دالغا به سرپرستی چنگیز مهدی پور و آهنگسازی گروه موسیقی دالغا در سالن آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز برگزار شد.

کنسرت “ائل باغچاسی” گروه “دالغا” به سرپرستی “چنگیز مهدی پور”

پیش از این کنسرت چنگیز مهدی پور سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی دالغا در نشست خبری با گلایه از مشکلات اخذ مجوز برای کنسرت تبریز، گفت: با توجه به ۳۰ سال تجربه، به خوبی با بایدها و نبایدهای کنسرت ها آشنا بوده و همواره چارچوب و قوانین را رعایت کرده ایم. انتظار داشتم به گروه دالغا اعتماد کنند؛ ولی پروسه و زمان اخذ مجوز برگزاری کنسرت برای گروه ما نسبت به سایر کنسرت ها طولانی تر است.

وی در خصوص برگزاری کنسرت گروه دالغا در کشورهای مختلف ادامه داد: گروه دالغا پیش از این در کشورهای مختلفی نظیر سوئد، ژاپن، ترکیه، جمهوری آذربایجان و سایر کشور ها  و همچنین در اکثر تالارهای بزرگ کشور کنسرت برگزار کرده و این آمادگی را داریم در صورت صدور مجوز، در تمامی شهرستان های آذربایجان شرقی نیز کنسرت برگزار کنیم.

وی در رابطه با این که توانسته موسیقی آشیقی را به نت موسیقی تبدیل کند، گفت: تبدیل موسیقی آشیقی به نت سبب حفظ، ماندگاری و انتقال موسیقی آشیقی به کشورهای دیگر می‌شود؛ البته این کار بنده با واکنش‌ برخی ها همراه شد، معتقدم هیچگاه به موسیقی آشیقی خیانت نکردم و تبدیل این موسیقی به نت، نوعی خدمت در حق آن است.

مهدی‌پور، موسیقی آشیقی را حاوی فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در درک و هضم عظمت موسیقی آشیقی مشکل دارند؛ از این رو طرفدار این سبک موسیقی خواص بوده و حفظ و ماندگاری آن منوط به حمایت دولت است. بنده نیز برای معرفی موسیقی آشیقی در فراسوی مرزها، تلاش کرده و می‌خواهم مردم دنیا این سبک را دوست داشته باشند.

وی افزود: در اکثر کنسرت های گروه دالغا مردمانی با زبان‌ های مختلف حضور یافته و از موسیقی آشیقی لذت می‌برند، با این حال هنوز در شناساندن عظمت این موسیقی مشکل داریم، حتی خود مردم آذربایجان نیز به طور کامل آن را نشناخته اند، این در حالیست که کشورهای دیگر در تبلیغ فرهنگ و هنرشان موفق بودند و امروزه جوانان ما با گیتار و سایر آلات موسیقی خارجی آشنا هستند.

وی با تأکید بر این‌که موسیقی آشیقی ریشه در زندگی مردم دارد، گفت: اگر کسی به این موسیقی عادت کند، نمی تواند از آن دست بردارد و این موسیقی گاه با باورهای اعتقادی ما نیز ارتباط برقرار کرده و مفاهیم دینی را با زبان هنر و به بهترین شکل ممکن به مردم بازگو می‌کند.

مهدی‌پور، «ساز قوپوز» را نیز مهم‌ترین آلت موسیقی آشیقی اعلام کرد و افزود: این آلت می‌ تواند در ارکستر سمفونی نیز جای داشته باشد. برخی از آلات موسیقی برگرفته از قوپوز بوده که متأسفانه در شناساندن آن کم کاری شده است.

گزارش تصویری از بابک شعبانی



عکاس، طراح، نقاش و انیماتور. موسس Az-Photo.com و TabrizArt.com


دیدگاهتان را بنویسید