گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی از آثار نقاشی «سولماز وظیفه سعدآباد»

دومین نمایشگاه انفرادی از آثار نقاشی «سولماز وظیفه سعدآباد» در نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی ۲ خانه فرهنگ تبریز در حال برگزاری است.

به گزارش تبریزآرت سولماز وظیفه سعدآباد با اشاره به اینکه این نمایشگاه، دومین نمایشگاه انفرادی بنده است. اولین نمایشگاه در زمینه پرتره کودکان کانون پرورش بود و پرتره کودکانی که به آنها تدریس می کردم، و در همان کانون نیز آنها را به نمایش گذاشتم.

وی در خصوص هدف از برگزاری این نمایشگاه چنین گفت: می خواستم یک تلنگر اجتماعی در مورد ازدواج کودکان کم سن و سال بیان کنم. چون این موضوع در حال حاضر اتفاق می افتد و کسی آن را نمی بیند. ولی من در جایی که تدریس می کردم این موضوع را در چندین مورد مشاهده کردم و منجر به تجربه های  تلخی برای این کودکان می شد. من با مشاهده این موارد در حدود ۷ ماه شروع به مطالعه  کردم. با خانواده های این کودکان صحبت کردم. خیلی دوست داشتم که پرتره هایشان را کار کنم ولی چون خانواده ها اجازه این امر را نمی دادند، نتوانستم. اما سعی کردم به صورت غیرمستقیم این کار را انجام دهم چون دیگر نمی خواستم که کسی را ناراحت کنم. چراکه مثلا عروسک یک کودک نیز می تواند آن مطلب را بیان کند. چگونه لبخند این کودکان را از آنها می گیرند و آنها را ناخودآگاه به دنیای دیگری وارد می کنند. از سوی دیگر عکس هایی را که عکاسی کرده ام و  در نمایشگاه مشاهده می کنید، افرادی هستند که در این وضعیت را تجربه نکرده اند.

وی با بیان این نکته که هدف من یک تلنگر به اجتماع بود، افزود: مگر می شود در سال ۲۰۱۸ این اتفاق بیافتد که متاسفانه هست و در مقابل چشمانمان این اتفاق می افتد.

وظیفه سعدآباد در مورد سبک کاریش چنین توضیح می دهد: اکثرا رئال کار کرده ام. البته لازم به توضیح است که من در اینجا نمی توانم بگویم که در سبک خاصی کار کرده ام. در واقع تلفیقی از تمامی سبک هایی که از اساتید مختلف یاد گرفته ام و از اساتیدی چون استاد شریفی، استاد اختیاری و استاد علیزاده و ترکیب بندی های استاد علیرضا حسینی صدر (شکر نژاد) و استاد ضرغام فتحعلی زاده در دانشگاه همگی در سبک کاری آثارم تاثیرگذار بوده اند.

وی در پایان گفت: من فقط از خانواده ها می خواهم اجازه بدهند که بچه ها بتوانند کودکی کنند. آنها به وقت خود بزرگ می شوند و ازدواج را تجربه خواهند کرد اما نباید به صورت مستقیم در کودکی وادار به تجربه  این واقعیت ها بشوند. زیرا این یک مساله بسیار دشواری است. به عنوان نمونه یکی از شاگردان من که اینجا آمده بود، خاله اش در سن ۱۳ سالگی ازدواج کرده و الان که ۱۵ سال دارد به تازگی فرزند خود را از دست داده بود. چون جثه اش طوری نبود که بتواند فرزندآوری کند. این موضوع من را بسیار ناراحت کرد.

این نمایشگاه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۱۸ شهریور افتتاح و تا ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۷ در محل نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی ۲ تبریز از ساعت ۱۵ الی ۱۹ دایر است.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید