آغاز شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

آغاز شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

شانزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز با حضور مسئولان کشور و شهری آغاز شد . در افتتاحیه این نمایشگاه حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، با بیان این‌که موضوع کتاب و نگارش از گران مایه ترین و مهم‌ترین امور بشر محسوب می شود،گفت: کتاب بزرگ‌ترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه های دانشمندان است، بقای علوم و اندیشه ها است که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می شود، اگر علم با تمام ارزش ذاتی خود منتقل نشود، محبوس مانده و کوچک‌ترین ارزشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اهمیت کتاب، کتاب خوانی و عظمت آن در اسلام تا حدی است که خداوند به قلم و آنچه که می‌نویسند، قسم یاد می کند. نقش سازنده‌ی کتاب و کتاب خوانی برای رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسان‌ها در قرآن کریم و روایات مختلف، بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام آل هاشم کتاب و کتابخوانی را از مهم‌ترین دغدغدهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکیدات فراوانی برای کتاب خوانی در میان تمامی اقشار به ویژه جوانان دارند، پس در این راستا باید به مساله کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه کتاب توجه زیادی داشت.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: همه موجودات و خلایق هستی به خاطر علم انسان در مقابل آن کوچک هستند.
وی با بیان اینکه کتاب آدم را بزرگ و عزیز می کند، اظهار داشت: برای اینکه با کتاب و نوشتن بیگانه هستیم، بنابراین بزرگ نیستیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: فرق انسان با همه موجودات هستی در درک، علم و آگاهی است و امید است این نمایشگاه ابزاری برای تغییر رفتار ما باشد.

پزشکیان از حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز انتقاد کرد و ادامه داد: کدام جلسه و موضوعی می تواند از این آیین برای تبلیغ کتاب، مهارت آموزی و تغییر رفتار جامعه مهمتر باشد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: اگر کتابخوانی و فهم و عمل به آن در جامعه فرهنگ شود در این صورت رستگار خواهیم شد.

سیدهادی حسینی با بیان اینکه در دنیا ایران را به عنوان قطب فرهنگ می شناسند، افزود: هیچ کس در دنیا به ماشین، فناوری های دیجیتالی و دستاوردهای کشاورزی ایران افتخار نمی کند، بلکه در مقابل فرهنگ این کشور سرتعظیم فرود می آورد.

وی اظهار داشت: اگر حوزه فرهنگ در جامعه تقویت شود در چنین جامعه متمدنی تولید ماشین، محصولات کشاورزی و کار نهادها و متولیان حوزه های مختلف جامعه آسان خواهد شد و مشکلات جامعه مرتفع می شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر کتاب از تمدن بشری کنار گذاشته شود، اولین اثر آن حاکم شدن وحشیگری در جامعه است، اظهار داشت: از طریق کتاب روشنگری و تفکر ایجاد می شود بنابراین کتاب نیز مانند هوا برای انسان لازم است.

خدا بخش در ادامه یادآوری کرد: انسان بدون کتاب تربیت و تزکیه نمی‌شود و کتاب برای بیماری‌های قلب و دل انسان، اخلاق مداری و علم و پیشرفت اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه خواندن رمان و رفتن به استخر، استرس انسان را از بین می برد، گفت: کتاب صرفا کارکرد انتقال علم ندارد بلکه کارکرد تربیتی آن نیز قابل چشم پوشی نیست.
وی با اشاره به اینکه کانال های تلویزیونی، فضای مجازی، اینترنت و ماهواره فرصت خواندن کتاب را کاهش می دهد، گفت: در کنار نشر دیجیتالی کتاب باید به چاپ کتاب های کاغذی اهتمام و توجه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی در شمال غرب کشور است، گفت: برگزاری این نمایشگاه به یکی از مطالبات به حق اهالی حوزه فرهنگ و هنر کشور و مردم این منطقه تبدیل شده و این امر نشان از تعالی فکر و اندیشه آنان است.محمد محمدپور با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: حوزه فرهنگ و هنر سرمایه زاینده بوده و امید است روزی آثار و کالاهای فرهنگی جایگزین نفت در اقتصاد کشور شود.

وی با بیان اینکه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت و بیش از ۶۵ میلیارد ریال فروش آن بود، اظهار داشت: در این دوره ۹۰۰ ناشر داخلی با ۱۵۰ هزار عنوان و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب، ۱۵۰ ناشر خارجی از ۲۰ کشور دنیا با ۳۳ هزار عنوان کتاب و ۳۰ ناشر رسانه های دیجیتال شرکت دارند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار آذربایجان شرقی در این آیین برای خرید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی کتاب از این نمایشگاه قول مساعد دادند.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید