آغاز عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «چهار منار» تبریز

آغاز عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «چهار منار» تبریز

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از آغاز عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی چهارمنار تبریز، خبر داد.

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایسنا محمد فتحی با بیان اینکه عملیات مرمت بنای بتاریخی چهارمنار تبریز، با برنامه ریزی، دقیق و نظارت گروه فنی معاونت میراث فرهنگی در حال اجرا است، گفت: بنای چهار منار تبریز بنا به قدمت و اهمیت اثر، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی معاونت میراث فرهنگی است که با نظارت نیروی فنی و متخصص در حال امرمت و بازسازی است.

وی با اشاره به اهم اقدامات مرمتی در این فاز از مرمت بنای تاریخی چهار منار، افزود: در این فاز از مرمت بنای چهار منار مرمت دو مناره جبهه غربی و بازسازی تاریخی دو مناره جبهه شرقی براساس مستندات و بقایای معماری در دستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی استان، افزود: در این پروژه مرمت جداره خارجی گنبد صفوی بنا در حال انجام است که یک پوشش حفاظتی همخوان با محیط و بنا به آن افزوده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این بنا متعلق به چندین دوره تاریخی مختلف است، بر همین اساس آثار موجود به دوره‌های مختلف ایلخانی، سلجوقی، صفوی و قاجار تعلق دارد که در این میان سکوی سنگی اثر که متعلق به دوره سلجوقی است مورد مرمت قرار گرفته و مراحل جاگذاری، مرمت بندهای گچی زنجیره ای و تثبیت سنگ‌های تاریخی دارای تزئینات را پشت سر گذاشته است.

فتحی ادامه داد: در این مرحله مرمت فضای داخلی گنبد این بنا، اندود گچی بافت فضای داخلی و مرمت گوشه‌سازی‌های بنا نیز با مطالعات تخصصی در حال اجراست.

معاون میراث فرهنگی استان تثبیت تزئینات وابسته به معماری مربوط به دوره ایلخانی، تثبیت بقایای کاشی کاری در گریو گنبد، مرمت سرداب مقبره های گنبد را از دیگر برنامه های مرمتی این دور از عملیات مرمتی بنای تاریخی چهار منار، عنوان کرد.

فتحی در پایان با اشاره به میزان اعتبار ۱۲۰ میلیون تومانی تخصیص یافته به این دور از عملیات مرمت بنای تاریخی چهار منار، در ارتباط با اتمام این مرحله از پروژه مرمت، اظهار کرد: این دوره از مرحله مرمت چهار منار پروسه عملیاتی خود را از یک هفته پیش آغاز کرده و تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

این مسجد قدیمی در محله ای به همان نام یعنی چهار منار قرار دارد که یکی از محلات بیست و چهار گانه تبریز قدیم است. نام محله چار منار یا چهارمنار کمتر به گوش مردم شهر رسیده است، زیرا کوی و برزن این محله در حاشیه و محدوده قسمت شمالی بازار بزرگ تبریز قرار دارد و در ساعات غیر بازار، چندان رونقی ندارد. درحال حاضر می توانیم محله چارمنار یا چهار منار قدیم را با وضع فعلی تبریز این چنین مقایسه و تطبیق کنیم که شمال این محله مسیر رودخانه مهران‌رود (میدان چایی)، بخش غربی آن محله راسته کوچه و مسجد جامع، قسمت شرقی آن دارایی و بخش جنوبی آن، بخش مرکزی بازار تا محدوده مسجد مقبره می باشد و قسمت اعظم این محله را مجموعه بازار بزرگ تبریز فرا گرفته است.

چهارمنار نیز یکی از بناهای تاریخی این محله بوده که مقبره پادشاهان روادی تبریز و گنبد امیر مولا را در خود جای داده است. . قدمت این مسجد ۷۰۰ ساله به زمان سلجوقیان می رسد و یکی از قدیمی ترین مساجد تبریز است.

این مسجد زیبا در نزدیکی کاروانسرای میرزا ابوالحسن واقع شده است و به همین دلیل از رفت و آمد زیادی برخوردار بوده و تلاش های زیادی برای حفط و احیای آن صورت گرفته است.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید