اصغر همت

آینده روشن تئاتر کشور، در گرو برنامه ریزی هوشمندانه

مدیر عامل خانه تئاتر کشور، گفت: آینده این هنر ارزشمند در گرو برنامه ریزی های هوشمندانه و موثر است.

به گزارش تبریزآرت، “اصغر همت” بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون، بیش از چهاردهه است که به طور جدی در حوزه تئاتر حضور جدی و تعیین کننده ای دارد و از بازیگران مطرح درحوزه نمایش های رئال و داستانی است.

همت در طول سال های فعالیت خود با توانمندی هایش نقش های متفاوت و به یادماندنی را به روی صحنه برده و در معرض دید مخاطبان قرار داده است، البته ناگفته نماند که دایره درخشش او تنها به صحنه تئاتر منحصر نبوده و در پرده نقره ای سینما و قاب کوچک تلویزیون هم موثر بوده است.
وی دارای مدرک کارشناسی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و نشان درجه یک هنری در رشته بازیگری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور را دریافت کرده است.

“اصغر همت” به عنوان عضو هیئت علمی گروه نمایش، موسسه آموزش عالی نبی اکرم، قریب به ۱۶ سال است که در اعتلای هنر نمایشی و آموزش این حوزه در تبریز، نقش بسزایی داشته است.

مدیرعامل خانه تئاتر کشور، در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه موسسه آموزش عالی نبی اکرم در احیا و پرورش مجدد تئاتر به صورت آکادمیک در شمال غرب کشور، نقشی موثر و ستودنی دارد، ادامه داد: این موسسه در بدو بازگشایی، فعالیت خود را با دو رشته کتابداری و زبان انگلیسی آغاز کرد و سومین رشته تحصیلی که در این موسسه علارغم مخالفت ها و واکنش های مختلفی که به خود دید، به پذیرش دانشجو پرداخت، رشته بازیگری بود.

وی افزود: آذربایجان مهد هنر های اصیلی است که بخش عظیمی از تاریخ غنی هنر کشور را به خود اختصاص داده است. کشور ما به دلیل قرابت با کشور های متعدد و دارا بودن پل های ارتباطی مختلف، جهت تبادل فرهنگ و هنر خود، موقعیت های بسیاری برای انتقال این آیین دیرین در سایر کشورها دارد.

همت، تاکید کرد: تاریخ ۲۰۰ ساله تئاتر تبریز گوهری است که باید به صورت جمعی در حفظ آن بکوشیم، آذربایجان از دیرباز دارای مکتب های هنری مختص خود بوده و ما برآنیم تا مکتب های هنری آذربایجان را جانی تازه ببخشیم. امروز شاهد رشد نیرویی جوان در رشته نمایش هستیم و برای دوام فعالیت های هنری نسل جوان، هیچ کمکی را دریغ نخواهیم کرد.

وی با اشاره به افزایش نمایش های اجرایی در تبریز، ادامه داد: خیلی اتفاق خوبی هست که به این شکل در تبریز تئاتر کار میشود امیدوارم حمایت های دولت هم استمرار داشته باشد، این باعث امیدواری است که سالن ها دائم مشغول کار هستند و روزی چند اجرا به روی صحنه می رود.

اصغر همت درارتباط با مشکلات سالن ها و راه حلی برای بهبود وضعیت آن ها، گفت: سالن ها خوب هستند ولی نه در حد ایده آل، به خصوص از نظر صدا و آکوستیک مشکل دارند و استاندارد نیستند، ولی حضور تماشاگران در این سالن ها علی رغم مشکلات موجود بسیار ارزنده و قابل ستایش است.
وی تاکید کرد: هنرمندان بخاطر عشق و علاقه ای که دارند در این شرایط نیز می آیند و تلاش می کنند، در حقیقت هیچوقت نمی شود به تئاتر به عنوان حرفه ای درآمدزا و مایه‌ی گذران زندگی نگاه کرد اما مسئولان باید کاری کنند که این عزیزان حداقل دلشان خوش باشد به هنر و استعدادشان ارزش داده شود.

همت در ادامه سخنان خود، نگاه تجاری به مقوله فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر را آسیب جدی به این حوزه دانست و گفت: اینکه عده ای انتظار دارند تئاتر به هنری سودآور تبدیل شده و بتواند خودش هزینه های خودش را در بیاورد جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه هیچ جای دنیا نگاه اقتصادی به تئاتر ندارند تصریح کرد: تئاتر برای تنویر افکار عمومی همواره نیازمند حمایت و سوبسید ارگان های دولتی و عمومی است تا جامعه و اقتصاد و فرهنگ بهتری داشته باشیم و کمتر آسیب پذیر باشیم.

اصغر همت تاکید کرد: فکر خامی از دهه گذشته در کشور حاکم شده که گیشه دارد جای اندیشهرا می گیرد و این روند تنها ابتذال را در حوزه هنرهای نمایشی گسترش خواهد داد چراکه برخی کیفیت را فدای مسایل اقتصادی خواهند کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر کشور با تاکید به اینکه اگر سیاست های نادرست اصلاح نشود، بیراهه رفته ایم، گفت: باید اذعان داشت که در حوزه فرهنگ و هنر چهار دهه عقب مانده ایم و باید به سرعت کاستی های موجود را مرتفع سازیم.

همت در پایان سخنان خود با اشاره به تفکر خود در مورد آینده هنر نمایشی کشور، اظهار کرد: آینده این هنر ارزشمند در گرو برنامه ریزی های هوشمندانه و موثر است و اگر این برنامه ریزی ها کارشناسانه نباشد، نمی توان به آن امیدوارانه نگاه کرد. باید طرح نو و انقلاب در عرصه تئاتر شکل بگیرد و مسئولان فرهنگی بایستی بدانند این حوزه نیازمند اقدام های ریشه ای است. هنر یک امر مقدس محسوب می شود و ضرورت دارد که همگان به هنر و هنرمندان اعتماد کنند.




دیدگاهتان را بنویسید