از تابلوی نقاشی مجاهدان مشروطه رونمایی شد

شهرام صادق زاده

به مناسبت بزرگداشت یکصدوچهارمین سالگرد وفات بزرگ مرد آذربایجان زنده یاد ستارخان – سردار ملی – و طی مراسمی باشکوه از تابلوی نقاشی “مجاهدان مشروطه” اثر استاد بقال اصغری رونمایی گردید.

در این آیین ویژه که به همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای کلانشهر تبریز برگزار شد شهردار و تعدادی از اعضای شورا، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مدیران شهرداری تبریز و میهمانان کشوری و شهروندان تبریزی حضور داشتند و از مقام هنری آشیق “چنگیز مهدی پور” تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

کمیسیون فرهنگی شورا برای یک سال برنامه ریزی کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز با ذکر این نکته که کمیسیون فرهنگی شورا با برنامه یک ساله، قصد افزایش نشاط اجتماعی در میان شهروندان را در دستور کار خود قرار داده است گفت: ستارخان و علامه جعفری از افتخارات سرزمین ما هستند که باید به مقام آنان ارج نهاد.
شهرام دبیری افزود: با شروع انقلاب مشروطه، شاه قاجار تلاش کرد مخالفان را از راه بردارد اما مجاهدان آذربایجان و قفقاز به مقاومت پرداخته و تبریز یک سال در محاصره قرار گرفت و استبداد صغیر صورت گرفت…اما در پایان، مشروطه خواهان پیروز شدند.
وی اضافه کرد: ملتی که از فرزند و اسطوره های خود تجلیل نکند نمی تواند از نسل آینده خود نیز حمایت نماید لذا
اسطوره های هر ملت جاویدان و پابرجا خواهد ماند.

تاریخ ایران، مدیون رشادت های آذربایجانی هاست

شهردار تبریز هم تاریخ ایران را مدیون تبریز و آذربایجان دانست و گفت: آذربایجانی ها در حوزه های علمی، هنری، فرهنگی، رشادت ها و غیره نشان داده اند که مردمی سختکوش بوده و این منطقه برای ایران تصمیم ساز شده است. ایرج شهین باهر انقلاب مشروطه، جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را از جمله نتایج تلاش مردم این منطقه قلمداد کرد و افزود: امروز نیز تبریز حرف اول را در سطح کشور می زند و علما و دانشمندان بزرگی در این شهر زندگی می کنند که
باید یاد و خاطره مردان بزرگ آذربایجان گرامی داشته شده و به جهانیان معرفی نماییم که ۷۵۰ سال قبل بزرگترین بازار تجارت آسیا و جهان در این شهر بود و تبریز را به عنوان یک شهر گردشگری معرفی نماییم.
وی اضافه کرد: حوزه فرهنگ و هنر باید مورد حمایت قرار گرفته و تبریز همچنان شهر قهرمان پرور بماند.

پارک مفاخر تبریز، هویت آذربایجان است

صابر بقال اصغری – هنرمند برجسته کشور و خالق تابلوی مجاهدان مشروطه نیز در این مراسم گفت: اولین تمرینم را از نقاشی ستارخان آغاز کرده ام که در واقع مشوق من بوده که مسیر هنری ام را آغاز نمایم.
وی افزود: در دوره ای دیگر با سنگ ها تابلویی خلق کردم که چهره ستارخان را دربرگرفته و در موزه مشروطه ماندگار گردید که باز هم نتیجه علاقه ام به مجاهدان مشروطه بود.
اصغری اضافه کرد: همیشه از بابت فرا رسیدن روز ۲۵ آبان که متعلق به سالگرد وفات ستارخان است دلم می گرفت که چرا به اسطوره ها و قهرمانانمان ارزش نمیدهیم اما خوشبختانه امسال و به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر، این امر مهم به عمل تبدیل شد و به خاطر یک تابلوی نقاشی یک مراسم برگزار گردید که بسیار قابل تقدیر است.
وی در خاتمه با ذکر این نکته که تا نفس در بدن دارم برای تبریز کار خواهم کرد گفت: پارک مفاخر تبریز هویت ماست و لذا در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان کارهای بزرگی انجام خواهیم داد تا برای آیندگان ماندگار باشند.

گزارش تصویری: محمدامین حسینی




دیدگاهتان را بنویسید