اصلان - علی شفائی

اصلان پر از نقاشی و قصه است…

اصلان پر از نقاشی و قصه است… اصلان یک اتفاق هنری است که در روستایی دور افتاده است…

اصلان
علی شفائی، ۱۳۲۷ در روستای خشکناب از منطقه هریس آذربایجان به دنیا آمد. او تمام سال‌های زندگی‌اش را در خشکناب گذرانده. پدرش معلم مکتب خانه بود. درس را پیش او آموخت. وقتی کودک بود به روستای‌شان پرده‌خوان و درویش می‌آمد. تمام پول توجیبی‌اش را نگه می‌داشت برای تماشای پرده‌خوانی. نقاشی‌های روی پرده‌‌ها را دوست داشت. در جوانی به رونوشت کتاب‌های چاپ سنگی پرداخت. کتابهای چاپ سنگی نقاشی هم داشتند.
کسی نقاشی یادش نداد. با ذوق خودش راه نقاشی را رفت. در وقت‌هایی که کشاورزی یا دامداری نمی‌کرد، نقاشی‌های پرده را می‌کشید. می‌گوید:” فقط عشق او را به این کار واداشته و این رسم است که به عاشقان دیوانه می‌گویند، ولی باید حوصله داشت. باید هیچ چیز جز نقاشی را نفهمی. دردها را نفهمی. تمام فکرت آنجا پیش نقاشی باشد و یکدفعه ببینی که آفریده‌ای.” اصلان عاشق نقاشی و پرده است. اگر عشق و امید نداشت، نقاشی نمی کشید. در نظر او با عشق می‌توان کوه‌ها را جابجا کرد.
اصلان پر از نقاشی و قصه است. نقاشی‌های او ثابت و نصب شده بر روی دیواری خاص، نیستند. همراه اصلان می‌آیند و هر جا او خواست بر روی دیواری نو، آرام می‌گیرند تا اصلان آنها را حکایت کند و قصه‌هایی که روی پرده کشیده را برای مردم بخواند. دلش می‌خواهد نقاشی‌هایش آدمهای قصه را به یاد مردم بیندازند. آدمهای خوب را با زیباترین صورت نقاشی می کند.
در قدیم اتاق خانه اش پر از مهمان بود و او برایشان قصه نقل می‌کرد و بلد بود که در شیرین ترین بخش قصه، قصه را قطع کند و الباقی قصه بماند برای شبی دیگر. می گوید همه چیز در داستانها آمده است، اما آدمها گوش نمی دهند.
نقاشی های پرده هایش پر از پیچ و خم است. چندین داستان، چند صد نفر، رخدادهای جداگانه، آدم‌های مختلف از دوران‌ها و مکان‌های مختلف تاریخ و اسطوره در نقاشی های او هستند که قصه هایشان را فقط او می داند.
می گوید حسین همدانی، حسین گوللر آغاسی، سید حسین عرب، محمد فراهانی، محمد گنجی، حسن اسماعیل زاده… همه اینها نقاشی پرده می کشیدند و حالا مرده اند. من هم بیشتر عمرم رفته و کم‌اش مانده است.
هنر او بخشی از تاریخ شفاهی و نانوشته را به تصویر می‌کشد. او راوی بخشی از زندگی ماست. نقاشی‌هایش ترسیمی از دنیاست که بسادگی آن را دیده و نقاشی کرده.
اصلان یک اتفاق است که در روستایی دور افتاده.
لیلا صبوری

افتتاحیه نمایشگاه: جمعه ۲۶ مرداد، ساعت ۱۸
زمان:  ۲۶ مرداد تا ۷ شهریور ماه ۱۳۹۷ – ساعت: ۱۸ الی ۲۲
مکان: خیابان آزادی، چهارراه طالقانی، کوچه جنب مخابرات، پلاک ۸۲۰، گالری آتلیه کبود




دیدگاهتان را بنویسید