رضا سرابی اقدم

اعلام آمادگی مجموعه دار تبریزی برای تاسیس “موزه نور”

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایرنا رضا سرابی اقدم گفت: ایده ایجاد موزه نور حدود ۲۰ سال پیش در ذهن من شکل گرفت و پس از آن در مدت کوتاهی حدود ۴۰ عدد فانوس جمع آوری کردم.

وی در ادامه گفت: انگیزه تکمیل مجموعه وسایل تاریخی مرتبط با نور و روشنایی پس از آن در من تقویت شد تا اینکه در نهایت به جمع آوری ۲۷۰ عدد انواع “پیه سوز” و “فانوس ” قدیمی منجر شد.

سرابی گفت: مجموعه تاریخی فانوس و سایر وسایل مرتبط با روشنایی در اختیار اینجانب شامل پیه سوزهایی از سه هزار و ۵۰۰ سال قبل تا فانوس هایی از تاریخ معاصر آمریکا، انگلستان، فرانسه و عثمانی است.

مجموعه دار تبریزی که راه اندازی “موزه مشاغل” تبریز را در کارنامه فعالیت های خود دارد، تشریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس استانداردهای رایج در جهان، رسیدن تعداد فانوس ها و پیه سوزها به ۱۰۰ عدد ظرفیت ایجاد موزه تخصصی را فراهم می کند و تعداد اقلام در اختیارم ۲۷۰ عدد هست، ایجاد «موزه نور» در سال های اخیر به یکی از خواسته های قلبی من تبدیل شد.

وی اظهار داشت: تلاش های من در ارتباط با تکمیل مجموعه اشیای مرتبط با نور و روشنایی در ۲ دهه اخیر به اندازه ای گسترش یافت که تنها از کشور آلمان حدود ۴۰ عدد فانوس «فایتون»، درشکه های مسافری درون شهری در زمان های قدیم، وارد کردم.

وی گفت: «فایتون» به عنوان یک وسیله نقلیه درون و برون شهری در دهه های گذشته کاربرد گسترده ای در ایران داشت، اما از آنجا که فرهنگ مجموعه داری و نگهداری اشیای قدیمی در کشور ما جا نیافتاده است، از آن همه فایتون تنها ۲ عدد توسط علی حاتمی، کارگردان فقید سینما، در شهرک سینمایی صیانت شده است.
سرابی اقدام ادامه داد: حتی فانوس هایی که از فایتون های مورد استفاده در ایران به تعداد انگشت شمار باقی مانده است، فرسوده و معیوب هستند، اما فانوس هایی که من از آلمان خریدم، همه در نهایت سلامت هستند.

وی ادامه داد: مجموعه فانوس های در اختیار من خط سیر تکاملی این وسیله کاربردی مهم را تا حدود زیادی ترسیم می کند و از این بابت برای عموم مردم و به ویژه متخصصان و پژوهشگران حایز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: در میان مجموعه فانوس های من، فانوس های دریایی ویژه ارتباط کشتی ها متعلق به قرن نوزده و نیز فانوس های برنجی دست ساز فایتون دوره لوئی شانزدهم از فرانسه وجود دارد.

مجموعه دار تبریزی ادامه داد: پیه سوز های موجود در مجموعه ام نیز از سه هزار و ۵۰۰ سال قبل تا دوره اسلامی، صفوی و سلجوقی، متغیر است.

سرابی اقدم گفت: چهار عدد از نخستین لامپ های ابداعی ادیسون نیز که توسط مظفرالدین شاه، سفارش و به تصویر پدرش، ناصرالدین شاه، منقش می باشد، در مجموعه من موجود است که نمونه آن حتی در موزه برق تهران نیز با آن بزرگی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: همچنین نمونه هایی از فانوس های شرقی موسوم به «وندی» که در دوره صفویان در ایران، عثمانی و مصر رایج بوده و اکنون منسوخ شده است، در مجموعه اشیای مرتبط با نور و روشنایی اینجانب به چشم می خورد.

سرابی اقدم گفت: فانوس های دیوارآویز مخصوص خیابان را نیز که یک قرن قبل در شهرهایی مانند تهران و تبریز برای روشن کردن معابر استفاده می شد و با گاز (کارپت) کار می کرد، در اختیار دارم.

وی افزود: انواع مختلف فانوس های معدنی، دریایی و راه آهن نیز در مجموعه فانوس های در اختیار من وجود دارد که بخشی از تاریخ تمدن بشر را به تصویر می کشد.
وی گفت: بخشی از مجموعه فانوس های خود را به شهرداری داده ام که در «موزه شهر» به معرض نمایش  عموم گذاشته شده است و بخشی نیز در اختیار خودم است؛ البته اگر “موزه نور” راه اندازی شود، می توان با تعامل، فانوس های موزه شهر را نیز به “موزه نور” انتقال داد و همین دلیل نیز اصولا باید اولویت تاسیس “موزه نور” با شهرداری باشد.

سرابی اقدم گفت: من از خیلی وقت پیش برای تاسیس “موزه نور” تلاش می کنم و معتقدم باید این موزه در یکی از خانه های تاریخی تبریز راه اندازی شود، به ویژه اینکه مدیریت ارشد آذربایجان شرقی نیز بر لزوم تغییر کاربری خانه های تاریخی از اداری به گردشگری تاکید دارد.

وی به این سوال که آیا تاکنون تاسیس “موزه نور” از سوی نهادی به شما پیشنهاد شده است، پاسخ منفی داد و گفت: سه روز قبل از کرمان برای کمک گرفتن از من جهت راه اندازی «موزه نور» مراجعه کرده بودند.

مجموعه دار بنام تبریزی اظهار داشت: در سال جاری میلادی “موزه نور” در انگلستان افتتاح شد و من تصاویرش را که نگاه می کردم، متوجه شدم بسیاری از فانوس های موجود در مجموعه من در آنجا وجود ندارد.

وی در پایان افزود: راه اندازی موزه تخصصی نور به ویژه با توجه به رواج هنر نورپردازی ساختمان ها و کاربرد وسیع آن در معماری، اهمیت مضاعفی دارد.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید