فخرالدین فخرالدینی

اولین کنگره بین المللی سه نسل با ادبیات معاصر در تبریز افتتاح شد

به گزارش تبریزآرت، اولین کنگره بین المللی سه نسل با ادبیات معاصر در تبریز به همراه نمایشگاه آثار عکاسی استاد فخرالدین فخرالدینی افتتاح شد.

محمدعلی مزرعه محمدی دبیر اولین کنگره بین المللی سه نسل با ادبیات معاصر در تبریز در گفتگو با تبریزآرت در خصوص برگزاری کنگره سه نسل با ادبیات معاصر اظهار داشتند: کنگره سه نسل با ادبیات معاصر به پشتوانه دو همایش قبلی که در سالهای ۱۳۹۴ و ۹۵ با عنوان اولین و دومین همایش سه نسل با شعر معاصر در تبریز شکل گرفته بود، پایه گذاری شد و در امتداد برنامه های تبریز ۲۰۱۸ است که این سال مورد توجه بسیاری از مردمان کشورمان و یا سایر کشورها است، سعی کردیم که برنامه های گسترده تری را شکل دهیم. این کنگره چهار روزه است و با رویکرد رسیدگی و دغدغه های روز ادبیات ایران و همچنین با محوریت تجلیل از مفاخر ادبی کشورمان و آذربایجان مفاخر تبریزی است. امیدواریم بتوانیم ادبیات را بیش از آنکه امروز در زندگی شخصی مردم است، آشتی دهیم و ادبیات و مخصوصا کتاب را در کنار زندگی مردم قرار دهیم. همانطور که بزرگان مملکت ما در مورد این مساله تاکید دارند. اگر یک ملت کتابخوان باشند، آگاه می شوند. اگر مردم آگاه باشند، سرشان کلاه نمی رود، دشمنانشان نمی توانند بر آنها غلبه نمایند. و اینکه مردم بتوانند با بزرگان ادبیات سرزمینشان دیدار رودررو داشته باشند، طبیعتا این کمک می کند که به کتاب خواندن جذب شوند و علاقه بیشتری را از خودشان نشان دهند و نهایتا آن نتیجه ای که در باند مدت مد نظر ما است محقق شود.

محمدی در خصوص سین برنامه اولین کنگره بین المللی سه نسل با ادبیات معاصر خاطرنشان کردند: روز اول که افتتاحیه و همزمان با آن افتتاح آثار استاد فخرالدین فخرالدینی بود که شامل پرتره های مفاخر ایران و آذربایجان است. طبیعتا این نوع نمایشگاه ها می تواند مفاخر ادبی و سایر مفاخر را به مردم معرفی بیشتر نماید. وقتی که چنین نمایشگاهی در یک مکان پر رفت و آمدی برگزار می شود، اکثر کسانی که در این نمایشگاه حاضر هستند به نیت بازدید از این نمایشگاه به اینجا نیامده اند. اما چشمشان به این عکسها خورده و جذب این عکس های زیبا شده اند. این طبیعتا یک تعامل بسیار ارزشمند است. روز دوم ما که روز سه شنبه است، نشست جایگاه اقتباس در فیلمنامه نویس ایران را خواهیم داشت که احساس می شود خیلی از اقتباس عموما استفاده کمتری می شود و یا اینکه غافل هستند یا هر چیز دیگری.

استاد هوشنگ مرادی کرمانی که داستان معروف قصه های مجید اثر ایشان است. در کنار او استاد نادر ساعی‌ور که موفق به دریافت جایزه جشنواره کن شده اند، مهمان این برنامه ما خواهند بود. بعد از نشست ترانه خواهد بود. ترانه امروز به نظر من یکی از مهم ترین دغدغه های ادبیات است. چون مردم به آهنگ گوش می دهند و آهنگ هم از ترانه و ملودی تشکیل می شود. زمانی که ترانه ضعیف باشد در بلند مدت بر روی مردم هم اثر می گذارد. روز به روز داریم می بینیم که خواسته ها و آرمان ها زر ورقی تر و ضعیف تر می شوند. اما اگر این ترانه عمق داشته باشد مردم می توانند به تعامل وادار شوند. باز هم در بلند مدت ما نتایجی را می بینیم که برکات و ثمرات بسیاری را دارد. نشست تجربه رمان نویسی است که در آن شناسنامه ادبیات این سرزمین، جناب استاد محمود دولت آبادی در آن داستان بخوانند و در کنار ایشان جناب شمس لنگرودی که همه ایشان را شاعر می شناسند اما ایشان رمان هم می نویسند. سرکار خانم فریبا وفی همشهری ما که در سطح بین المللی جزو نویسندگان مطرح هستند و سرکار خانم بلقیس سلیمانی حضور خواهند داشت که هم داستانی بخوانند و هم صحبتی داشته باشند. بعد از نشست شب شعر خواهیم داشت. که سعی کردیم در این شب شعر در محوطه ائل گلی تبریز در فضای باز برگزار شود. از هنرمندان تبریزی و چند هنرمند غیر تبریزی استفاده می کنیم. استاد شمس لنگرودی و استاد نادر الهی در آنجا شعر خواهند خواند. از هنرمندان ساکن تبریز صابر قدیمی، رسول اسمعیلیان، بابک اسلامی، آقای باغشمال و سایر افرادی که الان نمی شود یکی یکی اسمشان را شمارد چون که تعداد زیاد هستند. من حدس می زنم فردا رکورد شب های شعر کوتاه بعد از ۴۰ سال در تبریز شکسته شود. این حدس ماست یعنی امکان دارد که فردا تعداد جمعیت حاضر در شب شعر طوری باشد که بعد از ۴۰ سال بزرگ ترین شب شعر سرزمین ما ایران، در قلب تپنده آذربایجان یعنی تبریز شکسته شود. این می تواند افتخار بزرگی برای تبریز باشد.

یک نشست دیگری را هم فردا داریم به نام نشست بررسی جایگاه تبریز و ادیبان تبریزی در ادبیات معاصر ایران و منطقه خواهیم داشت. یک استاد بی بدیل قرار است که در مورد نقش هنرمندان آذربایجانی در مورد ادبیات سرزمینمان صحبت بکنند. و در نهایت پنجشنبه اختتامیه ما است که با حضور مفاخر ادبیات سرزمینمان از جمله استاد محمود دولت آبادی و علیرضا سیف‌الدینی مترجم بزرگ که متولد و بزرگ شده تبریز است و معمولا از زبان ترکی استانبولی به فارسی و یا بالعکس ترجمه می کنند، برگزار می گردد. این کلیت برنامه های کنگره ما است که مردم بزرگ تبریز که همواره پشتیبان فرهنگ بوده اند و نماد فرهنگی بودن در ایران هستند، دعوت می کنم که با حضور حداکثریشان در این مراسم ها، شعور، آگاهی و میزان فهمشان را از ادیات و فرهنگ به گوش مردم ایران و منطقه برسانند.

همچنین استاد فخرالدین فخرالدینی در افتتاح نمایشگاه آثار خود در خصوص این کنگره چنین بیان نمودند: این کنگره حرکت فوق العاده خوبی است. از این دست از کارها باید مرتبا برای شناسایی و معرفی بزرگان ادب، هنرمندان و موسیقی دانان صورت گیرد و این افراد را باید ما ستایش و حمایت نماییم. ولی کمک مطبوعات از اینها خیلی اثر خوبی خواهد گذاشت و این کنگره ها باعث شناخت بیشتر اینها می شود. و فرصتی است برای شناخت هنرمندان توسط کسانی که آنها را نمی شناسند. این اتفاق کار بسیار خوبی است که من آن را به شما تبریک می گویم.

مصاحبه با فخرالدین فخرالدینی

نظر شما در مورد هنر تبریز چیست؟ چرا که همه هنرمندان این کنگره اکثرا هنرمندان تبریزی و آذربایجانی هستند و آیا پیشنهاد خاصی جهت معرفی هنرمندان دیگری دارید که در این جمع حاضر نیستند؟

این نوع از حرکت ها خود به خود به اصطلاح هنرمندان بیشتری را می شناساند و این امکان وجود دارد که با دعوت از این هنرمندان در آینده از وجود آنها استفاده نمایید. مثلا قرار است آقای دولت آبادی و آقای علی دهباشی در این کنگره حضور یابند. آقای دهباشی واقعا فرد بسیار زحمت کشی و انسان بزرگی هستند و مجله قطب را به تنهایی و بدون وجود هیئت تحریریه ای چاپ می کرد. تاریخ باید از این انسان یاد کند. اینها مساله هایی هستند که حتما بعدها قدر آنها را خواهند دانست.
تبریز واقعا هنرمندان بسیار خوبی دارد. من در کتاب اولم یازده ساله بودم که فردوسی را کشیدم. که در آن موقع میرمصور ارژنگی حدود ۷۰ سال پیش برای کنگره شعرا به تبریز آمدند. که ایشان به عنوان کادو برای شعرا یک نقاشی فردوسی را کشیدند. پدر بنده هم شاعر بودند و بنده را به آن جلسه برده بودند. من تحت تاثیر نقاشی آقای ارژنگی قرار گرفتم و گفتم اجازه می دهید که من از این نقاشی یک کپی بکشم، که ایشان خندیدند و گفتند چرا که نه. برای اینکه من در آن زمان ستارخان و باقرخان را هم می کشیدم و تا حدودی این کار را بلد بودم ولی پدرم باورش نمی شد که من بتوانم این کار را انجام دهم. که این نقاشی در کتاب نقاشی بنده چاپ شده است.

فخرالدین فخرالدینی

همچنین استاد فخرالدین فخرالدینی در خصوص پدر نوین عکاسی ایران (هادی شفائیه) اینگونه بیان کردند:

شفائیه بینانگذار عکاسی نوین ایران هستند. و یک خدمت بزرگی به عکاسی کرده است. آقای شفائیه انسان بسیار بزرگی هستند و به قدری متواضع و پژوهشگر هستند که من فکر می کنم در تاریخ کمتر انسانی مثل او به وجود بیاید. در هر قرنی انسان هایی ظهور می کنند که دیگر جایگزینی ندارند. که ایشان هم یکی از آن اشخاص می باشد.

فخرالدین فخرالدینی

هادی واقعا برای عکاسان ما هم بسیار زحمت کشیده است. ما در حدود ۶۰ سال پیش در تهران اکثرا دوشنبه ها در اتحادیه باهم جزو هیئت رئیسه بودیم. او همیشه یک آدم اهل مطالعه ای بود و عکاس و به اصطلاح داروساز و معلم بسیار خوبی هم بود.



عکاس، طراح، نقاش و انیماتور. موسس Az-Photo.com و TabrizArt.com


دیدگاهتان را بنویسید