بازدید استاندار آذربایجان شرقی از تنها موزه کارتون آسیا

 

داشتن آرشیو کامل نشریات تخصصی کاریکاتور به همراه تنها کتابخانه‌ی تخصصی کاریکاتور کشورمان و نگهداری ۲۰ هزار اثر اصل از ۱۱۰ کشور جهان از جمله امتیازات برجسته‌ی این مکان تخصصی است.

موزه کاریکاتور، بعد از موزه‌ی «گابرو» بلغارستان، دومین موزه‌ی وسیع کاریکاتور جهان است، موزه‌ای که یکی از پنج موزه‌ی رسمی و مستقل دنیا بوده و تنها موزه کاریکاتور کشور و آسیا نیز محسوب می‌شود. موزه‌های دیگری مثل موزه‌ی «اومیای» ژاپن یا موزه «اسکی شهر» ترکیه، موزه‌هایی وابسته به دانشگاه یا موزه‌های شخصی هستند.

“رحیم بقال اصغری”، موسس موزه‌ی کارتون تبریز معتقد است، اولین اغراق‌های کارتونی مربوط به هشت هزار سال قبل و شهر «یئری» مشکین شهر هستند که منهیرهای سنگی با اغراق در چشم‌های و به شکل کارتونی ترسیم شده‌اند، حتی تاریخ رسمی کاریکاتور در نشریات نیز به منطقه آذربایجان وشهر تبریز برمی‌گردد، در شب نامه‌هایی که از «صفرزاده» به سال ۱۹۸۶ در تبریز چاپ شده‌اند، به طوری که تبریز در نشریاتی مانند «حشرات الارض» و «آذربایجان» حتی «ملانصرالدین» تا ۱۹۲۰ یکه تاز کاریکاتور شرق بوده است.

استاندار  از کتابخانه‌ی خانه هنر تبریز که دارای کتب مرجع است، موزه «استاد بهتونی» و فضای فیزیکی خانه هنر نیز بازدید نمود.

خانه هنر تبریز در یک بنای تاریخی مربوط به دوره‌ی پهلوی اول قرار دارد که کاربری‌های مختلفی چون باشگاه افسران، رستوران، کمیته انقلاب و کتابخانه ملی داشته و اکنون موزه کاریکاتور به عنوان دفتر فکو ایران (دفترمرکزی فدراسیون کاریکاتور ایران) و انجمن کارتونیست‌های تبریز جایگاه برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها ومسابقات و work shop تخصصی هنرمندان این رشته و در بین هنرمندان جهان مرکزی شناخته شده است.

در ضلع شرقی این بنای تاریخی نیز کتابخانه‌هایی برای محققین و اهل مطالعه و موزه استاد بهتونی قرار گرفته است، این بنا توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بازسازی و سالن اجتماعات آن نیز تجهیز شده است، به طوری که همایش‌های تخصصی و جلسات هنری و فرهنگی از جمله مهارت‌های زندگی در این مکان برگزار می‌شود.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید