بدنه شهری و تصمیم‌گیران فرهنگی به رشد “اکسپوی تبریز” کمک کنند

نماینده مجموعه لاله پارک در اکسپوی تبریز با اشاره به این‌که در شهر تبریز بازار خرید و فروش آثار هنری در حال حاضر وجود ندارد و باید کمک کنیم تا این بازار رونق یافته و به بلوغ برسد، افزود: اگر “اکسپوی تبریز” تنها بماند، این بلوغ دیرتر اتفاق خواهد افتاد، از این‌رو خواهش داریم که بدنه‌ی شهری و تصمیم گیران فرهنگی به رشد و توسعه اکسپوی تبریز کمک کنند.

امیر منشی در گفت‌وگو با خبرنگاران، منطقه آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که مجموعه لاله پارک در تلاش است تا مسئولیت‌های فرهنگی را به گونه‌ای انجام دهد که نتیجه داشته و استانداردهای لازم را نیز داشته باشد، افزود: سال گذشته اولین اکسپوی تبریز با مشارکت موسسه شمس تبریزی و مجموعه لاله پارک برگزار شد و حرکتی در رابطه با “اقتصاد هنر” در تبریز ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد هنر یکی از ضعیف‌ترین حوزه‌ها در شهر تبریز است، خاطرنشان کرد: شهر تبریز توانایی بسیاری در تولید محتوای فرهنگی و هنری داشته و در این رابطه ید طولانی و ظرفیت بسیاری دارد، اما در مقابل بازار “خرید و فروش آثار هنری” در بدنه‌ی شهری بسیار ضعیف است و حتی کسانی که استطاعت مالی نیز دارند، این موضوع را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که همه باید تلاش کنیم معنای هنر را از انزوا خارج کرده و به توسعه‌ی اقتصاد این حوزه کمک کنیم، خاطرنشان کرد: باید دستگاه‌ها، بخش‌ خصوصی و افرادی که استطاعت مالی دارند “بازار هنر” را به عنوان بخشی از اقتصاد مورد توجه قرار داده و دست به کار شوند و همانقدر که مردم برای خرید یک تابلو فرش هزینه می‌کنند، آثار هنری را نیز مورد توجه قرار دهند.

کارشناس هنری مجموعه لاله پارک با تاکید بر این‌که تلاش ما در راستای ایجاد بازار خرید و فروش آثار هنری است تا مردم با این فضا آشنا شده و ترغیب شوند، گفت: اگر بتوانیم در سطح بالا مردم را به این رویداد ها عادت داده و “خرید و فروش آثار هنری” را در تبریز جا بیندازیم، نتایج بسیار روشنی در جامعه خواهد داشت.

وی حمایت نظام شهری را رکن اصلی حوزه “اقتصاد هنر” دانست و افزود: چرا صدا و سیمای مرکز تبریز مسابقات مختلف ورزشی و… را پوشش می‌دهد اما اکسپو که مهم‌ترین اتفاق حوزه هنرهای تجسمی تبریز است را پوشش نمی‌دهد؟ البته پوشش برنامه‌های ورزشی امری ضروری است اما خواستاریم تا مباحث فرهنگی(صرفا محتوای آن) همانند اکسپوی تبریز نیز در زمره‌ی برنامه‌های صدا و سیما قرار گیرد.

منشی با بیان این که ۳۰ درصد خرید‌های اولین دوره اکسپوی تبریز توسط مجموعه لاله پارک بود، یادآور شد: این خریدها به جهت رونق بازار خرید و فروش آثار هنری بود اما آیا دیگر مجموعه ها هم چنین اقدامی کردند؟

وی با اشاره به این‌که باید دغدغه‌ی خرید آثار هنری بین مسئولان ایجاد شود، یادآور شد: سومین دوره‌ی اکسپوی تبریز نیز در آبان ماه سال جاری توسط موسسه شمس تبریزی در هتل کایا لاله پارک برگزار می‌شود که در این دوره رشته‌های مختلفی حضور دارند و سعی می‌کنیم تا در سطح بالاتر برگزار شود.

نماینده مجموعه لاله پارک با بیان این‌که راه‌اندازی “مجموعه تفریحی تجاری لاله پارک و هتل کایا لاله پارک” در بازار تبریز حرکتی بدیع و نو بود، اظهار کرد: لاله پارک تا حدود زیادی ایده‌های کسب و کار را در تبریز عوض کرد و الگویی برای دیگر مجموعه‌ها شد.

وی با بیان این‌که مجموعه لاله پارک خود را ملزم به اجرای یک سری مسئولیت های مدنی و شهری می‌داند، افزود: این موضوع همان حلقه‌ی مفقوده‌ی شرکت های اقتصادی قوی تبریز است، البته برخی از بنگاه‌های اقتصادی قوی تبریز مسئولیت‌های ورزشی را درک کرده و در این رابطه فعالیت می‌کنند، اما متاسفانه در حوزه‌های دیگری چون “مباحث فرهنگی و اجتماعی” بنگاه‌های اقتصادی خود را مسئول و متعهد نمی‌بینند.

وی با تاکید بر این‌که سرمایه گزاران و مدیران لاله پارک مسئولیت‌های فرهنگی خود را درک کرده و در این رابطه تلاش های بسیاری می کند، گفت: مجموعه لاله پارک در حوزه های مدنی چون آب نیز دغدغه های بسیاری داشته و در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در این رابطه بسیار تلاش می‌کند؛ این مجموعه در جهت حمایت از رویداد های فرهنگی اسپانسر اصلی جلسات گپ کرافیک، اسپانسر جلسات صبح خلاق (Creative Morning) و… بوده و همچنین برگزاری رویدادهایی چون رونمایی از فیلم (حیوان) برنده جایزه جشنواره کن و یا رونمایی از کتاب خلاصه رمان‌های ایران و جهان به قلم صمد رحمانی و … را در کارنامه سال قبل خود دارد.

گفتنی است، سومین دوره آرت اکسپوی تبریز (فروش آثار هنری) توسط موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال‌جاری در هتل کایا لاله پارک برگزار می‌شود.




دیدگاهتان را بنویسید