بابک نهرین

تئاتر تبریز در مرحله پوست‌اندازی است

دبیر سی‌مین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی گفت: تئاتر تبریز در مرحله پوست‌اندازی به سر می برد و با بهره گیری از پتانسیل هنرمندان جوان و با استعداد و تحصیل کرده بیشترین قدرت را داراست.

بابک نهرین درخصوص آثار راه یافته به این رویداد اظهار کرد: ۳۳ اثر به سی‌مین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی ارسال شده بود که ۳۲ مورد از آنها بر اساس آرای شورای ارزشیابی برای حضور در این دوره جشنواره رتبه بندی شده و در نهایت ۱۲ نمایش به مرحله اجرا رسیدند.

نهرین ادامه داد: این آثار از شهرستان های مختلف استان همچون بناب، مرند، سردرود و تبریز در جشنواره شرکت کردند که از ۱۱ تا ۱۳ شهریور در تئاتر مستقل، تئاتر شهرتبریز و پلاتوی نمایشی دانشگاه نبی اکرم به صحنه می روند.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره عدم حضور پیشکسوتان نیز بیشتر به چشم می خورد، ادامه داد: طبیعتا تئاتر تبریز در مرحله پوست‌اندازی به سر می برد و با بهره گیری از پتانسیل هنرمندان جوان و با استعداد تحصیل کرده بیشترین قدرت را داراست.

دبیر سی‌مین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی اذعان داشت: پیشکسوتان تئاتری قابل احترام‌اند ولی براساس آرای گرفته شده باید فرصتی برای کار اولی ها و استعدادهای نهفته ایجاد شود تا آنان نیز خود را در این عرصه رو به موفقیت پیش برند.

نهرین افزود: تئاتر باید کارهای تخصصی تر انجام دهد و کسانی که می خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند باید ذوق و شوقی برای کار هنری داشته باشند.

وی در خصوص کاهش آثار نسبت به سال گذشته اظهار داشت: عمده ترین دلیل کاهش آثار موضوع اقتصادی است، اما با وجود حذف بخش تجربه های نو که طی سال گذشته در جشنواره برگزار شد، در این دوره دبیرخانه ایده‌های تازه‌ای را از شرکت کنندگان خواستار بود.

دبیر سی‌مین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی درخصوص نمایندگان برتر این دوره اذعان داشت: در جشنواره سال قبل با آرای شورای ارزشیابی دیدیم که نمایش “پاشا” در رده های پایین آثار راه یافته به جشنواره بود، اما در نهایت با کسب بالاترین امتیاز از داوران به جشنواره بین المللی فجر راه یافته و آنجا هم اجرای درخشانی ارائه کرد.

وی ادامه داد: با این تجربه و با توجه به این شرایط نمی توان در مورد آثار اجرا شده در هیچ جشنواره‌ای قضاوت کرد، امسال نیز آثار خوبی داریم که هر کدام به طور مستقل می توانند نماینده شایسته‌ای برای تئاتر استان باشند.

نهرین با اشاره به حضور اصغر نوری در تیم داوری داوران سی‌مین دوره از جشنواره استانی تئاتر تبریز عنوان کرد: اصغر نوری به عنوان هنرمند تبریزی نیاز به حمایت ما ندارد و دلیل انتخاب وی شاخص بودن آثار و کارهایش در حوزه تئاتر کشور و عرصه بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه نمایش‌های اصغر نوری سالهاست در فرانسه و سالن‌های حرفه‌ای پایتخت به روی صحنه می رود، ادامه داد: متاسفانه برخی تنگ نظری‌ها مانع حضور وی بود ولی قابل کتمان نیست که ایشان به عنوان یکی از اساتید شاخص حوزه تئاتر کشور می‌تواند داوری خوبی نسبت به اثار داشته باشد.

نهرین در پایان از حمایت و همکاری ارگانهای دولتی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، دانشگاه نبی اکرم، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، شهرداری و روابط عمومی شهرداری، تقدیر و تشکر کرده و افزود: امید بر آن دارم سی‌مین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی بیش از پیش در مسیر اعتلای هنر نمایش موفق شود.

براساس این گزارش، جلسات نقد و بررسی آثار اجرا شده در جشنواره ساعت ۱۰ صبح روز بعد توسط استاد “منوچهر اکبرلو” در دانشگاه نبی اکرم (ص) برگزار خواهد شد.

سی‌مین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی از ۱۱ تا ۱۴ شهریور ماه جاری در تبریز برگزار می شود




دیدگاهتان را بنویسید