جشنواره بین‎المللی نشان فرهنگی «شهریار» برگزار شد

جشنواره بین المللی نشان فرهنگی “شهریار” برگزار شد

 

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایرنا، دبیر جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار در  شروع مراسم، گفت: وجه تمایز این همایش، برگزاری کیفی به جای توجه به کمیت آن است.

احمد فرشبافیان افزود: از پنج ماه گذشته، ۱۴ نفر از اساتید و محققان ایران، ترکیه، گرجستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان به دبیرخانه همایش معرفی شدند که در نتیجه، چهار شخصیت برای اعطای نشان ملی شهریار و دو نفر برای تقدیر انتخاب شدند.

در این مراسم، نشان بین‎المللی فرهنگی شهریار به پروفسور “عدنان قره اسماعیل اوغلو” از دانشگاه کریک قلعه ترکیه، پروفسور “حسن چیفتچی” از دانشگاه بینگول ترکیه، پروفسور “سلیم بابوللا اوغلو”از جمهوری آذربایجان، پروفسور”کوزومویان” از جمهوری ارمنستان، “ابراهیم اقبالی” عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز و رایزن فرهنگی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان، اعطا و از یک دانشجوی دکتری ادبیات فارسی تقدیر شد.
پروفسور عدنان قره اسماعیل اوغلو در این مراسم گفت: در مراسمی تحت عنوان “مولانا در خانقاه شمس تبریزی” که در سال ۱۳۳۶ شمسی در دانشگاه تبریز با حضور استاد شهریار برگزار شد، حضور داشتم و شهریار در آن مراسم شعر “می‎رسد هر دم صدای بالشان” را خواند.

پروفسور حسن چیفت ‎چیان نیز به شهرت جهانی شاعرانی همچون، مولانا، سعدی، حافظ و شهریار  اشاره کرد واظهار کرد: اگر شهرت جهانی شاعران ارزشمند جهان اسلام نبود، امروز ما دور هم جمع نشده بودیم.

بیست و هفتم شهریور، سالروز وفات استاد محمدحسین شهریار، در تقویم رسمی کشورمان به نام “روز ملی شعر و ادب” نامگذاری شده است.

استاد شهریار، نامدارترین شاعر ایران زمین در تاریخ معاصر است که شهرت اشعار وی مرزهای ملی را در نوردیده و در ترکیه، قفقاز و آسیای میانه خوانندگان زیادی دارد.

مجموعه ‘حیدربابایه سلام’ استاد شهریار به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است، ضمن اینکه دیوار اشعار فارسی وی مخاطبان فراوانی در ایران و خارج از ایران دارد.

استاد شهریار در سال ۱۲۸۲ شمسی در محله باغمیشه تبریز به دنیا آمد و بیست و هفتم شهریور ۱۳۶۷شمسی درگذشت؛ پیکر وی در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شده است.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید