جشنواره تئاتر اهر«مطالبه مردم»- هنرمندان رنجیده‌خاطر از بدقولی‌ها

جشنواره تئاتر اهر «مطالبه مردم» هنرمندان رنجیده‌خاطر از بدقولی‌ها

دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر در حالی به زمان برگزاری خود نزدیک می‌شود که هنوز فراخوان آن منتشر نشده و سستی در انجام فرآیند برگزاری آن کاملاً مشخص است.

جشنواره تئاتر اهر «مطالبه مردم» هنرمندان رنجیده‌خاطر از بدقولی‌ها

تبریزآرت به نقل از مهر: جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) که از سال ۹۲ در سطح سراسری برگزار می‌شود، با وجود مصائب و مشکلات متعدد دوام یافته و به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری شمالغرب ایران (آذربایجان) و جشنواره منحصربه‌فرد تئاتر در کشور تثبیت‌شده است اما فقدان منابع مالی پایدار مانع بزرگی پیش روی آن است.

در واقع حفظ این جشنواره با مرارت‌ها و مقاومت‌های ستودنی جامعه تئاتر اهر، برخی از مسئولان و حمایت مردمی امکان داشته است. لازم به توضیح است که این جشنواره از سال گذشته و دوره قبل بدهی دارد.

شش ماه پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به اهر و در نشستی با اصحاب فرهنگ و هنر منطقه ارسباران و مسئولان، وعده داد؛ مبلغ یک‌صد میلیون تومان بدهی این جشنواره از سوی وزارت ارشاد و استانداری آذربایجان‌شرقی پرداخت می‌شود.

تاکنون نه کمک وزارت ارشاد عملی شده و نه استانداری آذربایجان‌شرقی که با این اوصاف مظلومیت جشنواره تئاتر اهر را در مقایسه با نمونه‌های مشابه بهتر متوجه می‌شویم.

جشنواره تئاتر اهر صحنه‌ای و خیابانی است و جشنواره تئاتر مریوان صرفاً خیابانی است اما جشنواره مریوان دارای اعتبار ثابت دولتی است و اهر با اما و اگر و دشواری فراوان مختصر اعتباری از دولت می‌گیرد.

سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان از محل منابع استانی به جشنواره تئاتر مریوان ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت کرد. سال قبل از آن نیز همین مقدار اعتبار از سوی وزارت ارشاد پرداخت شد.

حالا پاسخ این سوال ذهن هنرمندان استان را مشغول می کند که چرا استانداری آذربایجان‌شرقی (همانند کمک استانداری کردستان به جشنواره مریوان) نمی‌تواند به جشنواره اهر کمک کند؟

بدون شک برای این‌که وزارت ارشاد هنر آذربایجان شرقی و ارسباران را باور کند اول باید خود مسئولان در اهر و استان آن را باور داشته باشند.

اهر دارای پیشینه یک‌صدساله در هنر تئاتر است و پیش از آن در شکل‌گیری این هنر در کشور نقش داشته است. به عبارتی اهر قطب تئاتر در کشور محسوب می‌شود.

جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) توسط هنرمندان اهر و در این شهر ابداع و پایه‌گذاری شده است. تنها جشنواره تئاتر کوتاه کشور است. آیا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تبیین اهمیت این جشنواره و دفاع از آن‌، چنان وارد شده است که وزارت ارشاد و استانداری را برای کمک به این جشنواره همانند مریوان ترغیب نماید؟

صدای تئاتر اهر به تمام نقاط ایران پهناور راه یافت و هنرمندان سراسر کشور مشتاقانه در انتظار برگزاری این جشنواره هستند. مردم اهر نیز انتظار دارند دولت به هنر آن‌ها کمک کند.

علیرضا آقازاده مسئول انجمن نمایش اهر با بیان اینکه وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پرداخت ۵۰ میلیون تومان به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر تحقق‌ نیافته است، تأکید کرد: امیدوارم مسئولان استانی بیش از پیش از هنر این منطقه حمایت کنند.

علیرضا آقازاده همچنین در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفری که وی سال گذشته به اهر داشت، گفته است: در دیدار با هنرمندان ارسباران مبلغ ۵۰میلیون تومان قول مساعدت به یازدهمین دوره جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران تقبل فرمودید تا بدهی سال گذشته پرداخت گردد که متأسفانه با توجه به تداخل با تفاهم‌نامه اداره‌کل و وزارتخانه محترم این مبلغ را به‌عنوان تفاهم‌نامه تلقی نموده و عنایت حضرت‌عالی را کتمان نموده‌اند.

وی ادامه داد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهش می کنم تا دستورات لازم را مبنی بر پرداخت مبلغ مورد نظر انجام دهند تا هنرمندان این عرصه با فراغ بال بیشتر به کارهای فرهنگی و هنری پرداخته و پاسخگوی انتظارات به‌حق مردم منطقه باشند.

مهدی زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر  گفت: جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر به مطالبه مردم تبدیل‌شده است و شهروندان انتظار دارند این جشنواره همانند سال‌های گذشته به‌طور شایسته برگزار شود.

وی بابیان اینکه برای برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه مشکلی نداریم بلکه تنها مشکل موجود منابع مالی است، گفت: این جشنواره از سال گذشته (دوره یازدهم) ۱۰۰ میلیون تومان بدهی دارد که هنوز به دلیل نبود منابع مالی پرداخت بدهی‌ها محقق نشده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر افزود: حداقل اعتبار لازم برای برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ۲۰۰ میلیون تومان است در حالی که طبق قول‌های داده‌شده ۴۰ میلیون تومان از هزینه‌های این جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین می شود و ۱۰ میلیون تومان اعتبار استانی تخصیص می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً صحبت‌هایی شده که می‌گویند اداره‌کل فرهنگی و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی رغبتی به برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران ندارد، آیا این موضوع واقعیت دارد یا خیر؟ گفت: اصلاً چنین موضوعی وجود ندارد بلکه اکنون مشکل اصلی منابع مالی است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هر ساله به میزان مشخصی به این جشنواره اعتبار تخصیص می‌دهد.

محمد محمدپور با تأکید بر اینکه اعتبار تخصیص‌یافته به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران همیشه پایدار است، گفت: بیشترین اعتباری که در بین شهرستان‌ها از سوی اداره‌کل فرهنگی و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به برنامه‌های فرهنگی و هنری تخصیص می‌یابد مربوط به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران است.

وی اضافه کرد: خواست و اراده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی این است که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تداوم داشته باشد، منتهی منابع مالی همان اندازه است که به این جشنواره اختصاص می‌دهیم، البته بایستی هم ما تلاش کنیم و هم‌ظرفیت‌های شهرستانی را پای‌کار بیاوریم تا حداقل بخشی از هزینه‌ها تأمین شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: معتقدیم جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران هم باید تداوم یابد و برگزاری هر چه‌بهتر آن منوط به برگزاری منطقه‌ای است؛ حال‌آنکه برای این جشنواره یک سهم در نظر می‌گیریم اگر با مشارکت شهرستان‌های ارسباران باشد سهم سایر شهرستان‌ها را نیز در جشنواره تئاتر کوتاه لحاظ می‌کنیم.

وقتی سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که حقیقتاً اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تمایل به تداوم جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر را دارد.

حال این سؤال مطرح است که آیا توجه و حمایت مسئولان استان از جشنواره ملی تئاتر اهر در حد و شأن و عظمت آن است؟ آیا همانند بعضی از استانها می‌توانیم از بزرگ‌ترین رویداد تئاتری استان در خارج از مرکز استان حمایت کنیم؟!



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید