رامین راستی - عکاس: فرناز مطلوبی

دستیابی به نتایج زیربنایی در تبریزیم درگرو توجه به فرهنگ و آیین هاست

دبیر بخش خادمین شهر پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم دستیابی به نتایج مهم و زیربنایی در این دوره از جشنواره را درگرو توجه به فرهنگ و آیین ها دانست.

رامین راستی در بازنگری دوره های پیشین جشنواره تبریزیم و سطح کیفی نمایش ها گفت: طبیعتاً گروههای نمایشی در دوره های پیشین سعی در تمرین برای حضور در جشنواره را داشتند و به لحاظ محتوائی آنچنان که باید و شاید به عمق مسائل اجتماعی نمی پرداختند و تنها سعی در سادگی موضوعات و عدم نگاه متخصصانه به آنها داشتند.

وی بهره مندی مضمون نمایش خیابانی از واقعیات و مشکلات روزمره جامعه را از فاکتورهای مهم این ژانر هنری دانست و افزود: آنچه در تئاتر خیابانی اهمیت فراوان دارد، مضمون نمایش است که می تواند برگرفته از واقعیت ها و مشکلات روزمره جامعه ما باشد و هر چه این مضامین علی رغم موشکافانه و عمیق بودنشان ساده و عامیانه ابراز شوند، برای مخاطب عام ملموس تر خواهد بود که بی شک این مهم دلیل بر بی عمقی و ساده انگارانه بودن موضوعات نیست.

رامین راستی در این میان اظهار داشت: علاقمندان حوزه نمایش خیابانی ضروریست به دو مسئله مهم از جمله انتشار یک اثر هنری و به دنبال آن تفکر انسانی در اجتماع که شاخصه اصلی آن قابلیت اجرا در کوچه و بازار و در میان مردم بودن است را رعایت کنند.

دبیر بخش خادمین شهر پنجمین جشنواره تبریزیم با اشاره به ریشه تئاتر خیابانی گفت: نمایش خیابانی به عنوان هنری مهم و اصلاحگرا از ادوار گذشته بیانگر دردها، رنج ها، خوشی ها و نا خوشی های طبقات مختلف جوامع بشری بوده و در این مسیر هنرمندان تئاتر خیابانی برای تلطیف روح خسته و آزرده از کار و فعالیت مردم با مدد گرفتن از گونه های مختلف نمایشی سرگرم کننده، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، انتقادی و… کوشش فراوانی کرده اند.

وی یادآور شد: در صورتی که در جشنواره پنجم بخواهیم به نتایج مهم و زیربنائی برسیم ضروریست که در انتخاب مضامین به ریشه آنها در سنت ها، آئین ها، نیایش ها و فرهنگ عمیق توجه کنیم و سعی برای احیای آنها داشته و مضامین آنها را از زندگی شهری گرفته و مشکلات و مسائل مردم که با آنان دست به گریبانند مد نظر قرار دهیم.

راستی بهره گیری از آئین ها و سنت ها را راهی برای آشتی با جامعه کنونی جهت رسیدن به آمال و آرزوها و آرامش در فضای خشن و پر سرعت کنونی شهر ها دانست که می تواند جان تازه ای به کالبد شهر و شهروندان بدمد.

در ادامه همچنین دبیر بخش خادمین شهر پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی و فضای باز تبریزیم قابلیت اجرا در کوچه و بازار را یکی از ضرورت های نمایش خیابانی عنوان کرد.




دیدگاهتان را بنویسید