سیستم حمایت از هنر در آذربایجان شرقی فامیلی است

کارگردان نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم»: سیستم حمایت از هنر در آذربایجان شرقی فامیلی است.

تبریز – کارگردان نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم» از جنس حمایت متولیان فرهنگی استان از گروه‌های هنری انتقاد کرد.

به گزارش تبریزآرت به نقل از مهر، عبدالحسین لاله صبح امروز جمعه در نشست خبری نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم» اعلام کرد: تا ۲۰ اردیبهشت این نمایش در تبریز اجرا می‌شود و پس از آن حدود یک ماه نیز در مرکز پالیز تهران اجرا خواهیم داشت.

لاله که نویسنده این اثر نیز هست، راجع به نمایشنامه اظهار کرد: نمایشنامه «چاه مسموم و طریق مغموم» را در سال ۷۶ نوشته و چاپ کردم که توانست جایزه‌های متعددی را در زمان خود کسب کند و حالا با پیشنهاد دوستان تصمیم گرفتم دست به اجرای آن نیز بزنم.

وی در ادامه درباره اینکه چرا مثنوی دشورای از مثنوی معنوی مولانا را برای نگارش نمایشنامه انتخاب کرده است، گفت: مولانا و سعدی شاعران و اندیشمندان اجتماعی‌تری هستند و راجع به مسائل مختلف جامعه دیدگاه‌های ارزشمندی از خود به جای گذاشته‌اند و به همین خاطر حس کردم می‌توان در زمان امروز نیز با زبان هنر و نمایش از آن‌ها بهره برد.

پیشکسوت تئاتر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با انتقادی تند از مسئولان و متولیان فرهنگی استان، اعلام کرد: سیستم حمایت از هنر در تبریز سیستم هنری نیست، بلکه کاملا فامیلی و آشنایی است.

وی همچنین به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد: مسئولان فرهنگی استان ما باید نوع و اندازه حمایت‌شان از گروه‌های تئاتری را همراه با اسامی گروه‌ها در سال‌های اخیر منتشر کنند چراکه این اقدام می‌تواند گام بزرگی در شفاف‌سازی بودجه فرهنگی استان باشد.

کارگردان پرفروش‌ترین نمایش تاریخ ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از نبود منتقد جدی تئاتر در استان و تبریز انتقاد کرد و افزود: ما خیلی مواقع کارهای طنزپردازی چون بابک نهرین را به آبگوشتی‌بودن متهم کنیم اما باید ببینیم در مقابل کارهای جدی‌مان چقدر تاثیرگذار و عمیق هستند.

سرمایه‌گذاری فرهنگی در شهر ما معنا ندارد

سعید طرزمی، تهیه کننده و مشاور ادبی نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم» نیز در این نشست گفت: متاسفانه در شهر ما سرمایه‌گذاری فرهنگی چه در عرصه تئاتر و چه هنرهای دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: ارگان‌های فرهنگی نیز یا حمایت مادی نمی‌کنند و یا اگر حمایت بکنند خط‌دهی درستی راجع به اینکه از کدام نوع تئاتر و با چه مضامینی حمایت می‌کنند وجود ندارد.

طرزمی با بیان اینکه هیچ‌گونه حمایت مادی از این نمایش نشده است، اظهار کرد: باید باور کنیم که هنرمندان نیز برای زنده بودن و کار کردن به موضوعات مادی نیز نیاز دارند.

همچنین در این نشست علی فتوحی، دستیار کارگردان و ابراهیم عباسعلی‌زاده بازیگر اصلی اثر، هرکدام در جایگاه خود به ارائه توضیحاتی پرداختند.

نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم»، از بیستم فروردین هرروز در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه رفته است.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید