یونس مقدم

سینما را دریابید فرهنگ و هنر ویترین نیستند

بعد از انحلال انجمن فیلم در آذربایجان شرقی و پس از چندسالی بلاتکلیفی، انجمن سینماگران آذربایجان شرقی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کرد و در مدتی کوتاه توانست رویدادهای مهم و قابل توجهی را رقم بزند که مهم‌ترین آن‌ها ساماندهی عضوگیری در انجمن، ایجاد کمیته‌های تخصصی، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تبریز، اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در تبریز و … بود.

امروز، ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۷، بیش از ۳ ماه است که انجمن سینماگران آذربایجان شرقی، با ترکیب جدید هیئت مدیره کار خود را آغاز کرده و ضمن ادامه روند هیئت مدیره پیشین، با رویکردهایی جدید سعی در سامان دادن به اوضاع سینما در استان و تبریز دارد. با توجه به افتخاراتی که طی چند سال اخیر برای سینمای تبریز به دست آمده به نظر می‌رسد حالا دیگر چشم‌ها بیشتر از هر زمان دیگر به سمت انجمن‌های تخصصی حوزه سینما معطوف شده و این امر علاوه بر اینکه وظیفه اعضای هیئت مدیره و مسئولان فرهنگی و هنری شهر را سنگین‌تر می‌کند، می‌تواندنقطه عطفی برای پیشرفت و اعتلای بیش از پیش حوزه فیلم و سینما در این شهر و استان باشد.

یونس مقدم، رییس هیئت مدیره انجمن، از روزهای آینده انجمن می‌گوید: در هیدت مدیره جدید رویکرد اصلی ما توجه به پژوهش و آموزش است و در این راستا برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش روش تحقیق در حوزه سینما و همچنین برگزاری ورک‌شاپ‌های مختلف در زمینه کارگردانی، بازیگری، گریم، بازی مقابل دوربین و …. جزو برنامه‌های این انجمن خواهد بود. برای برگزاری هر چه بهتر این کارگاه‌ها انجمن در نظر دارد که با دانشگاه‌های مختلف همکاری کند و در ادامه همایشی برای ارائه و انتخاب مقالات خواهیم داشت که تحقیقات و مقالات علاقه‌مندان در حوزه سینما به صورت کتاب منتشر می‌شود.

وی می‌افزاید: ایجاد بانک فیلمنامه نیز یکی از اقدامات ضروری و مهمی است که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته و با هدف احقاق حقوق نویسندگان فیلمنامه و جمع‌آوری و فروش متون که در نتیجه منجر به تولید فیلم شوند، به زودی صورت خواهد گرفت.

یونس مقدم اظهار می‌کند: در عرصه سینما نیز مانند تمامی حوزه‌ها و در کل جامعه، تخلفاتی صورت می‌گیرد که تا کنون به دلیل نبود مرجعی برای پیگیری، همواره مورد بی‌توجهی بوده‌اند و ما در هیئت مدیره جدید تصمیم گرفتیم که با ایجاد کمیته انضباطی در راستای رسیدگی به تخلفات کسانی که به اسم سینما و به اسم انجمن کلاهبرداری می‌کنند و در قالب تست بازیگری، اسپانسرینگ و … از ناآگاهی علاقه‌مندان سوءاستفاده کرده و اخاذی می‌کنند، گام برداریم.

وی در این خصوص اضافه می‌کند: متاسفانه در روزهای اخیر در عرصه سینمای تبریز شاهد هستیم که افرادی برای خود سوابق جعلی درست می‌کنند و سعی در جذب نیروهای علاقه‌مند دارند اما چون حضور در پروژه‌ها از مراجع ذیربط مثل اداره ارشاد و یا انجمن صورت نگرفته، هیچ‌کدام از این مراجع تعهدی در قبال این موضوعات ندارند. من از فرصت همین مصاحبه استفاده می‌کنم و از کسانی که علاقه‌مند به حضور در پروژه‌های فیلمسازی هستند استدعا دارم پیش از شروع فعالیت در پروژه‌ها صحت کار را از انجمن تحقیق کنند و مطمئن باشند که راهنمایی‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

وی می‌افزاید: من به عنوان نماینده هیئت مدیره و اعضای انجمن از مسئولین ارگان‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با سینما ارتباط دارند خواهش می‌کنم که از فعالیت‌های ما حمایت کنند و با به رسمیت شناختن انجمن و اعتماد به فعالیت‌ها روشی پیش بگیرند که مراودات فرهنگی در مسیر درست حرکت کنند تا علاوه بر سامان گرفتن فعالیت اعضا و درآمدزایی، دست جاعلان نیز بسته شود و هر کسی به اسم فیلمساز و کارگردان نتواند با دریافت مبالغ هنگفت، فیلم(تبلیغاتی و یا غیر تبلیغاتی) بسازد.

رییس هیئت مدیره انجمن سینماگران آذربایجان شرقی همچنین از برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال تصمیم بر این شد که جشنواره در فصل پاییز برگزار شود تا هم فرصت برای تولید فیلم فیلمسازان و همچنین فرصت برای برگزاری بهتر جشنواره در اختیار باشد. ما امسال تغییراتی نیز در بدنه جشنواره انجام دادیم و با تشکیل یک شورای اجرایی از جمع شورای سیاست‌گذاری، سعی کردیم تا جشنواره با خرد جمعی سرو سامان بگیرد و همچون سابق تمام مسئولیت‌ها بر دوش یک نفر دبیر اجرایی نباشد. همچنین بخش‌های جنبی دیگری نیز به جشنواره اضافه خواهد شد که به امید خدا این بخش‌ها نیز پس از انتشار فراخوان تشریح می‌شوند.

بر اساس این گزارش، قرار است امسال جشنواره فیلم تبریز در چند سالن مختلف در سطح شهر تبریز و همچنین در چند شهر استان اکران شود تا جنبه مردمی شدن جشنواره تحقق پیدا کند.

به گفته مقدم اداره کل فرهنگ و ارشاد سلامی استان همواره به فعالان انجمن دلگرمی می‌دهند اما بروکراسی اداری و تعلل‌ها باعث می‌شوند انجمن خیلی دیر به اهداف مورد نظر خود برسد.

وی می‌گوید: ما انتظار داریم ارشاد به انجمن به عنوان متولی سینما اعتماد کند تا شاهد شکوفایی فرهنگ سینما در استان باشیم.

مقدم می‌افزاید: با توجه به رویداد تبریز ۲۰۱۸، از شورای شهر، شهرداری و دیگر ارگان‌ها خواهش می‌کنم اگر فرهنگ برایشان تنها یک ویترین نیست و اگر به واقع فرهنگ و هنر و لزوم معرفی آن را باور دارند، آستین بالا بزنند و در کنار انجمن باشند تا انجمن بتواند چرخه اقتصادی خود را به راه بیاندازد و با فرهنگ‌سازی سینما بتوانیم انجمنی خودگردان داشته باشیم.

مقدم از راه‌اندازی سایت انجمن با هدف معرفی انجمن، ارتباط دوسویه با مخاطبان، ایجاد آرشیو فعالیت‌ها، ایجاد بازار کسب وکار، اطلاع رسانی اخبار و در نهایت تعامل بیشتر با سینماگران نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: هیئت مدیره انجمن قصد سروسامان دادن به امور رفاهی اعضای انجمن را نیز دارد و دراین راستا با تعامل با بخش‌های مختلف، تخفیفاتی برای خرید کتاب، خرید بلیت تئاتر و سینما و همچنین تخفیف برای کرایه تجهیزات سینمایی را نیز برای اعضا در نظر گرفته است.

یونس مقدم در پایان سخنان خود می‌گوید: این روزها در دوره طلایی فیلم تبریز هستیم و بسترهایی مثل پردیس سینمایی ستاره باران، قدس و موسسه الف و همچنین حضور فیلمسازان تبریزی در جشنواره های ملی و بین المللی در حال جا انداختن فرهنگ فیلم و سینما هستند اما مشکلات این عرصه به خصوص حوزه فیلم کوتاه آنقدر زیاد هستند که نیاز به پشنیبانی مناسب دارند. فیلم کوتاه بعد از این همه سال هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده و تنها محل ارائه آن جشنواره ها هستند. البته در حال حاضر در پردیس سینمایی ستاره باران فیلم‌های کوتاه نیز اکران می‌شوند اما هنوز به طور کامل تماشای فیلم کوتاه جا نیافتاده است. اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود، جذب اسپانسر برای تولید فیلم کوتاه نیز راحت تر خواهد بود و در نتیجه شاهد تولیدات بیشتر در این زمینه خواهیم بود. من امیدوارم که با فعالیت های انجمن و با حمایت های بخش خصوصی و دولتی بتوانیم در مدتی زمان کوتاه انجمن و هنرمندان عضور انجمن را به جایگاه شایسته خود برسانیم.




One thought on “سینما را دریابید فرهنگ و هنر ویترین نیستند

دیدگاهتان را بنویسید