آیسان شیوا

ضرورت حمایت از آثار هنری در راستای توسعه اقتصاد هنر

کارشناس هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: در تبریز ۱۰ گالری فعال داریم که تا کنون در زمینه‌ی اقتصاد هنر اقدامات قابل توجهی انجام داده اند.

آیسان شیوا در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: در چند سال گذشته جمله‌ای به عنوان “هنرمندان هم خرج دارند” رایج شد که باور عموم جامعه در گذشته را مبنی بر تزئینی بودن اثر یک هنرمند نفی کرد و هنر را به عنوان یک شغل و منبع درآمد شناساند.

وی با اشاره به نحوه‌ی کسب درآمد هنرمندان در گذشته ادامه داد: در روزگاران قدیم هنرمندان برای یک حاکم یا فرد ثروتمند کار می‌کردند وگذران زندگیشان از این راه بود اما بعدها بازارهای هنری به وجود آمدند تا هنرمندان از راه فروش آثار هنری کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: در ابتدا خریداران آثار هنری افراد ثروتمند بودند ولی بعدها با کاهش قیمت آثار، افراد علاقه‌مند و معمولی هم توانستند از خریداران این محصولات باشند. همچنین با گسترش بازارهای هنری شغل‌های جدیدی از جمله دلال‌های هنری که واسط بین خریداران و هنرمندان بودند، به وجود آمدند.

آیسان شیوا

آیسان شیوا

شیوا افزود: در عصر حاضر حراجی‌های مشهوری با مشارکت گالری‌های معروف و دلالان هنری برپا می‌شود و از طرف هنرمندان آثارشان را برای فروش به نمایش می‌گذارند.

وی با بیان این که در ایران هم قبل از انقلاب حرکت‌هایی در این زمینه انجام شده بود گفت: اتفاقات مربوط به جنگ و انقلاب باعث شد کمتر به این مسئله توجه شود اما بعد از حاکم شدن رفاه نسبی در جامعه، موضوع حمایت از آثار هنری اهمیت بیشتری پیدا کرد.

کارشناس هنری اداره‌ی ارشاد اظهار کرد: برپایی نمایشگاه فروش آثار هنری تا کنون به برگزارکنندگان و شهرت هنرمندان بستگی داشته است به این صورت که هر قدر خود هنرمند دارای شهرت بوده همانقدر استقبال از آثارش بیشتر بود.

وی ادامه داد: در شهر تبریز که بیشتر هنرمندان فاقد شهرت جهانی هستند، روابط و میزان تبلیغات گالری‌داران و برپاکنندگان نمایشگاه در نحوه‌ی استقبال از آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: با بازگذاشتن فضای هنری در سالی که به نام تبریز ۲۰۱۸ نام‌گذاری شده بود، کمیت برنامه‌های هنری برپا شده افزایش یافت و این مسئله تاثیر مثبتی روی نمایش فروش آثار هنری گذاشت اما به نظرم در جذب گردشگر نتوانسته موفق عمل کند.

آیسان شیوا دارای مدرک دکترای تربیت هنری، کارشناس هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده و به مدت ۲۰ سال است که در زمینه‌ی هنری فعالیت می‌کند.

گفتنی است، سومین دوره اکسپوی تبریز (فروش آثار هنری) توسط موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال‌جاری در هتل کایا لاله پارک تبریز برگزار می‌شود.




دیدگاهتان را بنویسید