معرفی هنرمند: مسعود امیرسپهر

آسمان هنر شهر اولینهای ایران زمین، از دیرباز تا کنون مفتخر به حضور ستارگان پرفروغی بوده که هر یک، روشنای پهنه ای هستند و تلاش ارزشمندشان، مایه مباهات است.

دهم آذرماه سال ۱۳۵۰، سالروز تولد فردی است که در سالهای اخیر تاثیر بسیار بر سپهر موسیقی شهر تبریز داشته است؛ مسعود امیرسپهر.
وی از سن ۱۰ سالگی شروع به فراگیری موسیقی نزد شادروان نیکلاس خاچا طوریان مدرس شهیر پیانو نمود به این وسیله در فضای فرهنگی آموزشگاه های شادروان استاد علی سلیمی، علی فرشباف و یحیی اسماعیل زاده قرار گرفت و به آموزش سلفژ و آواز ردیفی پرداخت. موسیقی ایرانی با تمام زیر و بم ها و خاطراتش، وی را چنان مسحور کرد که شیوه نواختن تار ایرانی را نزد استاد داود آزاد آموخت و دستورهای مقدماتی و چندین اثر را با تار اجرا نمود. حضور در فضای موسیقایی تبریز، او را به محضر استاد علی حق شناس و کلاس قارمان ایشان کشاند، او ساز ناغارا با استاد صمد نیک نفس آموخت و پس از آن به نواختن تار آذری، پیانو و گیتار پرداخت.

در میان این همه ساز، جذبه ی آواز همراه امیرسپهر بود تا او را پای آموزش آواز کلاسیک و وکال اساتید برجسته ایران استاد رشید وطندوست و دکتر اسفندیار قره باغی و سرکار خانم آریا زند کشاند. در عالم علم هم تحصیل در رشته مدیریت را پیگیری کرد تا شکل قوام یافته به فعالیت هنری اش بدهد.

به قول خودش، نقطه عطف وی در زندگی هنری اش، اجرای مشترک با خواننده توانای اپرای عالم شرق لطفیار ایمانوف، خواننده اپرای کور اوغلی بود. بعد از برگزای این کنسرت دنیای حرفه ای آواز به روی او باز شد و به مدت دو سال بطور اختصاصی با این آواز خوان نامی مشغول فراگیری تکنیک های آواز گردید. با درگذشت لطفیار ایمانوف، وی برای ادامه تحصیل در آکادمی موسیقی کشور آذربایجان شروع به تحصیل نمود و در حین ادامه تحصیل با پروفسور آذر زینالف آشنا شد، وی از آموختگان آواز ایتالیا است و امیرسپهر حدود دوسال تمام نیز به طور اختصاصی با این معلم سرشناس توانست آریاها و اورتوریاها و ناپولی تن های بسیاری را فرا گیرد. از دیگر نقاط درخشان زندگی حرفه ای مسعود امیرسپهر، آشنایی با پروفسور تیموراز قوقوش ویلی از بزرگترین خوانندگان اپرای بالشویک روسیه است که سه ماه گذراندن مستر کلاس های آواز با ایشان منجر به خواندن دهها اثر معروف اپرا بود.
وی به عنوان خواننده رسمی صدا و سیمای مرکز تبریز با اجرای آهنگ هایی همچون کارگر، عزیز با وفا گلدی، وطنیم، یوردوم منیم، رایمیزی ور میه حکم ائدیر ایمانمیز، تبریزیم،گوزل ایرانیم، کردگار، و … بیش از پیش جایگاه خود را در میان مردم باز کرد.

وی در سال ۱۳۷۷ مجوز افتتاح آموزشگاه موسیقی باریش را اخذ نمود کتاب وی در مورد آواز و طریقه های نفس گیری و تکنیک های آوازی در دست اقدام می باشد تاکنون ۵ آلبوم رسمی از وی منتشر گشته که آلبوم درمان با زحمات استاد عزیز جناب آقای جابر اطاعتی تنظیم گردیده است.

برگزاری دهها اجرای مختلف در داخل و خارج از کشور چهره ای موفق به این فعال موسیقایی خوش فکر شهرمان داده است. وی آواز گروه کر سعد آباد و تلوزیون تهران به رهبری دکتر اسفندیار قره باغی، خواننده سولیست دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، سولیست گروه موسیقی فرهنگسرای تبریز به سرپرستی یحیی اسماعیل زاده، تشکیل گروه موسیقی باریش، تشکیل گروه کر ۸۱ نفری باریش، تشکیل ارکستر مجلسی تبریز، اجرای بیش از ۵۱۱۱ برنامه موسیقی صحنه ای در اقصی نقاط ایران تهران ،تبریز، گرگان ،رشت ، همدان ، اردبیل ، ارومیه، اجرای ۵ کنسرت رسمی در کشور ترکیه، اجرای ۲ کنسرت رسمی در کشور آذر بایجان، اجرای کنسرت در کشور دبی، برگزاری روز فرهنگی ایران در تاجیکستان، برگزاری کنسرت در کشور گرجستان، اجرای کنسرت در سالن برج میلاد و تالار وحدت، و اجرای کنسرت در شهر کازان کشور تاتارستان را در کارنامه خود دارد. وی نفر هشتم از ۲۳ کشور مسابقات ترک ویزون در کازان از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است.

۲ آلبوم موسیقی وی در کشور آذربایجان به نامهای غربت و آرزو انتشار یافته که در ایران هم پخش شده است تاکنون دهها آهنگ فارسی و آذری را آهنگسازی نموده که اکثر شعر های آنها را نیز سروده است؛ وی به مبانی اصول هجایی و عروضی آشنایی دارد تاکنون دهها هنر جوی آواز و موسیقی را به جامعه هنری شهر و کشورمان تقدیم نموده است.

وی فارغ التحصیل رشته «طراحی تایپوگرافیک، برنامه ریزی چاپ و تولید» از دانشگاه چاپ لندن است. مسعود امیرسپهر همچنین طراح فونت «یکان» هستند که یکی از موفق ترین فونت های طراحی شده در این سالها است.

عمر با برکت استاد مسعود امیرسپهر، همواره با استمرار بر خلق آثار برجسته موسیقایی و توجه به تعلیم همراه بوده و امروز، شهر تبریز و فضای هنری کشورمان مملو از آهنگهایی است که با دید خاص او پرورده و خلق شده اند.




دیدگاهتان را بنویسید