نخستین جشنواره استانی فیلم مستند آذربایجان برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی از برگزاری نخستین جشنواره استانی فیلم مستند آذربایجان با عنوان “سینما چشم” در تبریز خبرداد.
به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد محمدپور در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام اینکه مهلت نام نویسی در این جشنواره تا ۱۵ تیر است.

محمدپور افزود علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا ٣١ تیر به دبیرخانه جشنواره واقع در تبریز، بلوار استاد شهریار، اول سربالایی ولیعصر (عج )، مجتمع فرهنگی سینمایی ٢٢ بهمن تبریز، خانه سینمای مستند تبریز ارسال کنند.
وی یادآوری کرد: این جشنواره توسط خانه سینمای مستند تبریز با همکاری این اداره کل و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور با نگاهی به یک دهه تولید فیلم مستند استان آذربایجان‌شرقی در شهریور امسال برگزار می‌شود.
وی، بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ آذربایجانی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر انگاره‌های دینی، ایرانی و بومی، تقویت سینمای مستند خلاق آذربایجان و بیان نسبت سینمای مستند با واقعیت‌های اجتماعی را از اهداف این جشنواره اعلام کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: آشنایی فیلم سازان استان با تحولات نوین سینمای مستند ایران، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تاکید بر رفع موانع تولید و توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌های داخلی از دیگر اصول و اهداف این جشنواره است.
محمدپور، بخش‌های اصلی جشنواره را شامل مسابقه استانی، نگاه ویژه، بخش‌های جنبی و کارگاه‌های تخصصی اعلام کرد و ادامه داد: سال تولید آثار ارسالی برای بخش مسابقه استانی ‌باید بعد از ١٣٨٥ بوده و زمان مستندهای کوتاه این بخش تا ٤٥ دقیقه و زمان مستندهای بلند بالای ٤٥ دقیقه باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع بخش مسابقه آزاد است، یادآوری کرد: محورهای بخش نگاه ویژه شامل حوزه‌ مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چشم انداز سرزمین زیبای آذربایجان ( تبریز ٢٠١٨ ) و محیط زیست است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، برنامه‌های بخش جنبی جشنواره را شامل نکوداشت، مروری بر آثار یک مستند ساز موفق ملی، مروری بر مستندهای منتخب یک استان، نمایش مستندهای پرتره از چهره‌های علمی، ادبی، سیاسی و هنری استان و کارگاه‌های تخصصی، پژوهشی و تحقیقاتی اعلام کرد.

محمدپور افزود: فیلم‌های مستند ارسالی باید تولید سال ١٣٨٦ تا ١٣٩٧ بوده و در قطع HD ,DV , Full HD، ٢K، ٤K تولید شده باشد و در مجموعه‌های مستند تلویزیونی از هر کارگردان فقط یک اثر پذیرفته می‌‎شود و هر یک از این فیلم‌ها ‌باید برای بازبینی به صورت مستقل بر روی لوح فشرده یا فلش مموری ارسال شود.

وی گفت: فیلم‌های برگزیده ‌باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های MP٤ (H,٢٦٤) – AVI- MXF- MPEG٢- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory، DVD، DVD٩، Blu-ray به طور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز (windows) به دبیرخانه جشنواره ارایه شود.

جشنواره استانی فیلم مستند آذربایجان با عنوان ‘سینما چشم ‘ از ١٩ تا ٢٢ شهریور امسال در تبریز برگزار می شود.




دیدگاهتان را بنویسید