نمایشگاه گروهی عکس و نوشته (روایت عکس) و گفتگو با هنرمند عکاس، حمید پورموسی

“حمید پورموسی کوه کمر” اصالتا اهل شهر مرند بوده و عکاسی را از سن ۱۴ سالگی به دلیل علاقه شخصی آغاز نموده است. و در طی سال ها عکاسی را در کنار شغل اصلی خود انجام داده است. وی پیش از این نیز در حدود ۲۷ نمایشگاه گروهی دیگر شرکت کرده است. ولی تاکنون نمایشگاه انفرادی نداشته است و دلیل این موضوع را چنین بیان می کند:
چون در نمایشگاه گروهی که مثلا با یک عکس شرکت میکنیم دفاع از آن راحت می باشد. من هنوز جسارت این که بعد از چندین سال نمایشگاه انفرادی برگزار نماییم، ندارم زیرا به این نکته توجه دارم که در حضور اساتید چگونه میتوانم پاسخگوی آنان باشم. از سوی دیگر دلیل دوم عدم برگزاری نمایشگاه انفرادی بحث هزینه آن است. اگر بخواهیم نمایشگاه خوب برگزار کنیم بالای سه میلیون تومان هزینه چاپ آن خواهد بود از طرف دیگر گالری های موجود حرفه ای نمی باشند. فروش آثار در ایران وجود ندارد مثلا من فقط یک اثرم در تهران به فروش رفته است و بقیه ی آثارم که فروخته شده اند در کشور ترکیه بوده است.

9996tabrizart

هنرمند در مورد عکس شرکت داده در این نمایشگاه چنین توضیح میدهد:
اگر من بخواهم توضیح رئال این اثرم را بدهم من در این صورت جهت فکری به مخاطب می دهم که در این راستا درباره این اثر فکر کن، که البته این موضوع مد نظر من نیست. در این عکس المان های زیادی وجود دارد از جمله آلمان سلیب شکسته و حس و حال سایه ها و نرده ها که فضای اروپای شرقی و یهودی سوزی ها را به ذهن می آورد. ولی در حقیقت این عکس در شهر بیجار و در حاشیه مراسم گل گیران روز عاشورا گرفته شده است. این عکس لحظه ای است که این دو شخص بعد از مراسم خسته شده و در گوشه ای نشسته اند. فضای این عکس را مثلا نویسنده ای که برای آن دلنوشته ای نگاشته است، یک فضای کارگری دیده است. و فرد دیگری که آمده فضای آنرا سیاسی دیده است و کسی دیگر به خاطر گلی که بر چهره افراد وجود دارد از منظر تئاتر بر آن می نگرد. در کل چون المان در این تصویر زیاد است برداشت بر عهده خود مخاطب می باشد.
ولی حسی که برای من از این عکس انتقال می یابد وجود نوعی تلخی است.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید