هیات مدیره جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان شروع به کار کرد

در نشستی با حضور محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر هیئت امنای بنیاد فرهنگ،‌ هنر و ادب آذربایجان و اعضای قبلی هیات مدیره، اعضای جدید هیات مدیره بنیاد معرفی شده و آغاز به کار کردند .

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست با اشاره به اینکه در مسائل بنیاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش نظارتی خواهد داشت، ادامه داد : بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، در راستای تدبیر ریاست جمهوری و در پاسخ به مطالبات مردمی برای صیانت، تعمیق و گسترش زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی شکل گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب، در چشم انداز علمی و ادبی کشور، جایگاه شایسته ای را برای خود ترسیم کند، افزود: باید سطح تعامل و اقدامات بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سطح ملی تعریف شود .

محمدپور در ادامه بر لزوم تمرکز بنیاد بر موضوع زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی و شناخت ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی آذربایجان و حفظ و صیانت از هویت ملی و فرهنگی تاکید کرد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  از اختصاص ردیف بودجه‌ی یک میلیارد تومانی برای فعالیتهای بنیاد در سال ٩٧ خبر داد و افزود: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می تواند با جذب منابع پیش‌بینی شده و با مراجعه به آرا و اندیشه صاحب نظران و نخبگان علمی، فرهنگی و ادبی و تشکیل گروه های علمی در راستای اهداف و برنامه های مندرج در اساسنامه با شتاب مناسب گام بردارد .

محمدپور در ادامه برلزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی و پژوهشی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان و سایر استان های کشور در برنامه‌های خود تاکید کرد .

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز با ارایه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد اظهار کرد: طی سال گذشته جلسات متعددی با اساتید و پژوهشگران مختلف منطقه شمال غرب برگزار شده و شاهد به ثمر رسیدن برخی از برنامه‌های علمی و طرح های پژوهشی هستیم .

ابوالفضل علیمحمدی همچنین مطالبی را پیرامون ارزشمندی، پیگیری چاپ و بازخوردهای کتاب شیوه حفظ فرهنگ املایی زبان ترکی آذربایجانی ارائه کرد .

گفتنی است در پایان این نشست، از زحمات عباس خورشیدی و ایزدی اعضای هیات مدیره سابق بنیاد تقدیر شد و آقایان “قدیمی قیداری از فعالان علمی و فرهنگی استان زنجان و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز” و “هوشنگ عطاپور از فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان‌غربی” و همچنین “خانم مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی از اردبیل” به عنوان اعضای اصلی جدید هیات مدیره و همچنین آقایان “رسول بشیری وند و ابراهیم اقبالی” به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره معرفی شدند.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به دنبال وعده رییس جمهور در تبریز فعالیت خود را آغاز کرد و تدوین فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذربایجانی، تالیف کتاب والیان آذربایجان و شناسایی مدخلهای دایرالمعارف آذربایجان، با برخورداری از اساتید برجسته و توانمند از اهم فعالیت های این بنیاد است.
این بنیاد با استفاده از تمامی امکانات و ابزارهای فرهنگی، هنری و اقتصادی که در اختیار دارد، موضوعاتی همچون کمک به توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعة منطقه‌ای، کمک به شناخت ابعاد فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آذربایجان، تلاش برای حفظ، احیا و توسعة زبان بومی، بزرگداشت و معرفی بزرگان و مفاخر آذربایجان، انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف و مرتبط و تولید دانشنامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های زبان و ادبیّات محلّی، ایجاد و برپایی همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصّصی، گردهمایی‌های علمی و فرهنگی، جلسات نقد کتاب، سخنرانی‌ها و … در حوزه مأموریت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، کمک به ایجاد و تمهید محیطی مناسب برای تعامل، گفتگو و تبادل آرا و اندیشه در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان، تولید و انتشار آثار مرتبط با موضوع فعالیت و ده‌ها عنوان فعالیت دیگر را دنبال می‌کند.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید