وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی:اکران فیلم به زبان ترکی آذربایجانی منعی ندارد

صالحی گفت: اکران فیلم های سینمایی به زبان ترکی آذربایجانی در سینماها به هیچ عنوان منع و مشکلی ندارد و این وزارتخانه در این خصوص همکاری های لازم را انجام می دهد.

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایرنا سیدعباس صالحی دوشنبه شب در نشست با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت زبان و فرهنگ ترکی آذربایجانی تلاش خود را انجام می دهد، افزود: اگر در خصوص اکران و نمایش هایی به زبان ترکی دراستان های مختلف از جمله آذربایجان شرقی تقاضایی وجود داشته باشد، این وزارتخانه نهایت همکاری برای صدور مجوزهای لازم را انجام می دهد.
وی، توجه به فرهنگ، هنر و ادبیات قومیت های مختلف از جمله مردم آذربایجان را یکی از رویکردهای مهم دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و اظهار کرد: بر همین مبنا از طرح ها و ایده هایی که منجر به تقویت فرهنگ و هنر آذربایجان بشود به طور کامل حمایت می شود و در همین راستا کتابی تحت عنوان ‘چگونه ترکی آذربایجانی را درست بنویسیم’ که توسط بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تالیف شده است فردا با حضور رییس جمهوری رونمایی خواهد شد.
صالحی با تاکید بر نقش آذربایجان در استحکام بخشی ایران زمین در طول تاریخ، یادآور شد: ایران همواره وام دار آذربایجان و استقلال ایرانیان مرهون مردم این خطه است که همچون دژ مستحکم در برابر هرگونه تجاوز به ایران ایستادگی کرده اند و امروز ما مدیون پایداری، همت و رادمردی مردم آذربایجان و تبریز هستیم.
وی ادامه داد: آشنایی ایرانیان با دنیای غرب و فناوری های روز دنیا مدیون آذربایجان است که در کنار آن نقش این نقطه از ایران اسلامی در گسترش، توسعه و ماندگاری فرهنگ دینی و تشیع در ایران و حتی خارج از مرزها بی بدیل بوده است.
صالحی، رابطه ایران و آذربایجان را همچون رابطه سر و پیکر توصیف کرد که از یکدیگر جدایی ناپذیرند.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی سرشار از فرصت ها و ظرفیت های بسیار متنوع و مهم در حوزه های فرهنگ و هنر است، بر ضرورت بهره مندی و استفاده از چنین فرصت هایی برای ارتقای فرهنگ و هنر و ادب کشور تاکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه فضاها و زیرساخت های فرهنگی و هنری را از جمله رویکردهای مهم این وزارتخانه بیان و اظهار کرد: ما به این رویکرد مهم به شدت نیاز داریم که در این زمینه توسعه سالن های سینما را از پارسال در دستور کار قرار دادیم و تعداد ۱۰۰ سالن طی سال گذشته افتتاح شد تا مجموع سینماهای فعال کشور به عدد ۵۰۰ برسد.
صالحی ادامه داد: همین رویکرد در سالجاری نیز با قدرت تداوم می یابد و تلاش می کنیم ۱۰۰ سالن سینما نیز طی امسال به بهره برداری برسد، چون این اقدامات بهترین فرصت برای تولید و فروش صنعت سینمای کشور است.
وی با ارایه آماری از وضعیت سینمای ایران طی فروردین ماه امسال، گفت: در این مدت میزان فروش فیلم های سینمایی بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال بود که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد رشد داشته است.
صالحی اضافه کرد: به لحاظ تعداد تماشاگران نیز سینمای ایران در همین مدت با چهار میلیون و ۶۸۴ هزار نفر شاهد رشد ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال بوده است که این آمارها نشان دهنده نتیجه بخش بودن رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در توجه به توسعه فضاهای فرهنگی است.
وی، ایجاد خیابان های فرهنگ و هنر را از دیگر اقدامات مهم در این حوزه برشمرد که نخستین گام آن در شهر یزد با همکاری شهرداری این شهر به انجام رسید و تلاش می شود همین روند در سایر شهرها نیز ادامه یابد تا محلی برای برگزاری فستیوال های مختلف با حضور شهروندان باشد.
صالحی ، حمایت از فعالان فرهنگی و هنری را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان و اظهار کرد: در این زمینه نیز گام های خوبی طی دو سال اخیر برداشته شده است که افزایش فعالان فرهنگی و هنری بیمه شده از ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر به بیش از ۲۹ هزار نفر از آن جمله است.
وی ادامه داد: بیمه تکمیلی هنرمندان و خبرنگاران عضو صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران نیز در دستور کار قرار دارد و اعلام می کنم این نوع بیمه را با سرعت انجام داده و تقاضاهای واصل شده ظرف حداکثر دو ماه رسیدگی و تکمیل می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت استانی در توزیع بودجه های فرهنگی و هنری را از دیگر رویکردهای مهم این مجموعه بیان کرد و با اشاره به اینکه ایران فقط تهران نیست، افزود: ما تلاش می کنیم امکانات به کل کشور تسری یابد و در این راستا از پارسال طرح امضای تفاهم نامه با استان های مختلف برای اجرای طرح های فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده ایم.
صالحی اظهار کرد: به همین منظور با تفاهم نامه ای که با آذربایجان شرقی منعقد شده است، اعتباری افزون بر ۲۸۰ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز تالار مرکزی تبریز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می یابد که دو سالن ۱۱۰۰ و ۹۰۰ نفری برای موسیقی و تئاتر در آن ساخته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در آستانه سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی در تبریز به سر می برد.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید