سال ١٣٩٦ با تمام اتفاق‌هاى تلخ و شیرین خود در حالى به پایان رسید که سینماى ایران عمدتاً با آثار جشنواره فیلم فجر به استقبال نوروز سال جدید رفت.

پیشتازان اکران در نوروز میلیاردی سینمای ایران

کامبیز حضرتی

اکران نوروزى براى سینماگران ایرانى در سال‌های اخیر همواره به‌ دلیل استقبال مردم از آثار روى پرده وسوسه برانگیز بوده و البته حواشى‌ زیادى را هم براى گزینش فیلم‌هاى سینمایى این ایام از سوی فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان به‌دنبال داشته است.

پیشتازان اکران در نوروز میلیاردی سینمای ایران

پیشتازان اکران در نوروز میلیاردی سینمای ایران

بحث درباره اقتصاد و گیشه در سینمای ایران هیچ گاه تمامی نداشته است و در شرایطی که هنوز آمار کامل و دقیق و به روز شده‌ای درباره «میزان فروش ریالی» در گیشه سینماهای سراسر کشور در سال جدید در دست نیست، اخبار ضد و نقیضی درباره اکران نوروز ۹۷ به گوش می‌رسد. از یک سو علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینما، درمیانه تعطیلات ضمن اشاره به روند افزایش بهای بلیت سینما اعلام کرد: «بر این باورم امسال سال خوبی برای سینمای ایران خواهد بود و سالی که نکوست از بهارش پیداست. به هر حال افتتاح پردیس‌های سینمایی جدید در تهران و شهرستان‌ها از جمله «اطلس مشهد»، «باغ کتاب»، «شهرک»، «ستاره تبریز» و سالن‌های دیگر تأثیر قابل توجهی در استقبال گرم مردم داشته که امیدوارم ادامه‌دار باشد.» اما از سوی دیگر کسانی معتقدند سینمای ایران در نوروز امسال شروع دلگرم کننده‌ای در گیشه نداشته است و نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر بوده است. حبیب اسماعیلی، مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان، در همین زمینه گفته است: «فروش گیشه مجموع فیلم‌های نوروزی نسبت به دو سال گذشته پایین‌تر است. تعداد فیلم‌های اکران نوروزی زیاد است و همین مسأله تعداد مخاطبان هر فیلم را کمتر می‌کند.» شاید بتوان در کنار افزایش بلیت سینما و تعداد بالای فیلم‌های اکران شده به نامناسب بودن آثار برگزیده شده برای اکران سال نو، تبلیغات ناعادلانه فیلم‌ها در رسانه ملی و کم‌توجهی به تنوع ژانر را دلیلی برای کاهش استقبال از فیلم‌های روی پرده دانست. براساس مصوبه شوراى صنفى نمایش در ٢٠ اسفند سال گذشته فیلم‌هاى «به‌ وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و سرگروهی پردیس کورش، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسن مهدویان و سرگروهی استقلال، «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و سرگروهی سینما ایران، «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و سرگروهی سینما جوان، انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و سرگروهی پردیس آزادی، «خرگوش» به کارگردانی‌ مانی باغبانی و سرگروهی پردیس سینمایی زندگی و «فراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد به سرگروهی سینما ماندانا در نوروز از روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در سینماها اکران به نمایش عمومى درآمده و حواشی مختلفی را از سرگذراندند.

جنجال آرام «به‌ وقت شام»

به وقت شام

به وقت شام

«به‌ وقت شام» آخرین ساخته سینمایى ابراهیم حاتمى‌کیا با مشارکت سازمان اوج در حالى اکران شده است که هنوز اعتراض‌هاى تند حاتمى‌کیا در باب شوخى دانستن فیلم سینمایى «به‌ وقت شام» توسط برخى منتقدان از ذهن اصحاب رسانه فراموش نشده است. با وجود این حاتمى‌کیا در بیست روز گذشته براى حضور در اکران‌هاى ویژه فیلم خود با خوشرویى تمام با مردم سخن گفت و راحت شوخى کرد و البته که صداوسیما هم براى «به‌ وقت شام» کم نگذاشت و بهترین پیک ساعت تلویزیون را به تبلیغ این فیلم اختصاص داد. تنها حاشیه نوروزى کارگردان فیلم تحسین شده «آژانس شیشه‌اى» لو رفتن کد تخفیف ١٢ هزارتومانى بلیت فیلم «به‌ وقت شام» بود که محمد خزاعى و سازمان اوج به‌عنوان مالکان فیلم سریعاً واکنش نشان دادند و اعلام کردند که ارائه کد تخفیف ١٢ هزارتومانى به دستور آنها نبوده است و هنوز منشأ این حرکت را پیدا نکردند. فروش فیلم سینمایى «به‌ وقت شام» از مرز ٤ میلیارد تومان رد شده است و به نظر می‌رسد همچنان استقبال ادامه داشته باشد.

«مصادره» پیشتاز اکران نوروزی

مصادره

مصادره

فیلم سینمایى«مصادره» نخستین ساخته مهران احمدى پیشتاز اکران نوروز ٩٧ بوده است و فروش این اثر نمایشى از ٦ میلیارد تومان عبور کرده است. رضا عطاران، هومن سیدى، هادى کاظمى و… بازیگران نخستین فیلم سینمایى مهران احمدى را تشکیل مى‌دهند. اما اصلی‌ترین حواشى فیلم سینمایى «مصادره» مربوط به اکران ویژه این فیلم در پردیس سینمایى تماشا با حضور رضا عطاران و مسعود نجفى مدیر این پردیس سینمایى رقم خورد. ماجرا از این قرار بود که رضا عطاران به پردیس تماشا واقع در منطقه یافت آباد تهران مى‌رود تا دیدارى با مخاطبان این فیلم داشته باشد، ولى طبق روال مرسوم این دسته از اکران‌هاى ویژه عوامل فیلم «مصادره» با تأخیر به پردیس تماشا رسیدند و همین تأخیر سبب درگیرى لفظى و تند مسعود نجفى با یکى از تماشاگران شد که ادعا کرده بود از عوامل برنامه «ثریا» است. فیلم سینمایى «مصادره» به سرمایه‌گذارى محمد امامى تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» ساخته شده است و عوامل فیلم بارها از تبلیغ نامناسب این فیلم از رسانه ملی گلایه کردند. باید به خاطر داشته باشیم که بیش از ۶۰ درصد کل فروش سینمای ایران در سال ۹۶ به ۷ فیلم ژانر کمدی تعلق داشته است و «مصادره» از قاعده فیلم کمدی بفروش در سینمای ایران جدا نیست.

«لونه زنبور» و انتقاد از رسانه ملی

لونه زنبور

لونه زنبور

محسن کیایى که طى چند سال اخیر به یکى از کمدین‌هاى محبوب سینما تبدیل شده است با نگارش فیلمنامه «لونه زنبور» و کارگردانى برزو نیک‌نژاد از انگیزه‌هاى خود براى کارگردانى در سینما خبر داد. فیلم سینمایى «لونه زنبور» با نقش آفرینى محسن کیایى، رعنا آزادى ور، بهاره کیان افشار و پژمان جمشیدى موفق به فروش سه میلیاردى شده است. عوامل «لونه زنبور» انتقادات بسیار زیادى نسبت به صداوسیما در اکران‌هاى ویژه این فیلم کردند که البته تاحدی مؤثر واقع شده است و تیزرهاى «لونه زنبور» به دفعات بیشترى در تلویزیون پخش مى‌شوند.

تبلیغات با هشتگ «لاتارى تنها نیست»

لاتاری

لاتاری

جنجالى‌ترین فیلم سینمایى نوروزى بدون شک آخرین ساخته محمدحسین مهدویان «نوشین» یا همان «لاتارى» است. آخرین ساخته کارگردان «ایستاده درغبار» نشست خبرى عجیب و غریبى را در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با سؤال‌هاى خبرنگاران پشت سر گذاشت. محمود رضوى مانند «ماجراى نیمروز» تهیه کنندگی «لاتارى» را با نقش آفرینى هادى حجازى‌فر، جواد عزتى، ساعد سهیلى، حمید فرخ‌نژاد، نادر سلیمانى و… برعهده دارد. هشتگ «#لاتارى_تنها_نیست» محوریت اصلى تبلیغاتى جدیدترین فیلم مهدویان را تشکیل مى‌دهند به شکلى که تمام تبلیغات در اتصال با این کلیدواژه در سطح شهر و تلویزیون انجام مى شد. «لاتارى» در حال حاضر حدود ٤ میلیارد فروخته است، ولى کارگردان پیش بینى فروشى معادل سه برابر این رقم را براى فیلم خود داشته است که باید ببینیم آیا «لاتارى» قادر به گزاره مثبت مهدویان است یا خیر؟

«فیلشاه» تنها نماینده سینمای کودک

فیلشاه

فیلشاه

انیمیشن سینمایى «فیلشاه» به کارگردانى هادى محمدیان هم از دیگر آثار اکران نوروزى است که با حمایت همه جانبه تمام سینماگران به باشگاه میلیاردى هاى نوروز ٩٧ پیوسته است. این انیمیشن سینمایی به‌عنوان تنها نماینده سینمای کودک و انیمیشن در گیشه نوروزی با شیب صعودی بیشتری در گیشه همراه بوده و به نظر می‌رسد با فراغت خانواده‌ها از درگیری‌های نوروزی، شاهد افزایش استقبال خانواده‌ها از این فیلم هستیم.




دیدگاهتان را بنویسید