محمد محمدپور

کتاب و کتابخوانی رکن و عنصر حیاتی جامعه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: کتاب و کتابخوانی رکن و عنصر حیاتی جامعه است.

محمد محمدپور در جلسه هم‌اندیشی درخصوص ارائه راهکارهای خلاق، راهبردی و مفید برای پایتخت کتاب ایران گفت: اجرای طرح‌هایی مثل پایتخت کتاب ایران و کشور، جام باشگاه های کتابخوانی، طرح مروجان کتاب و هفته کتاب، بهانه‌ای برای عزم عمومی و ملی-اجتماعی در حوزه کتابخوانی است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین رکن زندگی فرهنگی،‌ کتاب و کتابخوانی است، گفت: ‌زندگی فرهنگی به زندگی روزمره جهت می‌دهد و تعامل‌ سازنده را رقم زده و توسعه را رشد و شتاب می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ایجاد رشد و تعالی و رسیدن به حیات طیبه‌ی یک جامعه ارزشی و دینی را از دستاوردهای اجرایی شدن این طرح ها برشمرد که می‌تواند توسعه در تمامی وجوه آن را سرعت دهد.

وی ادامه داد: کشور هایی که میزان مطالعه و کتابخوانی در میان آنان رشد و افزایش یافته است و تالیف و نشر در میان آن‌ها رونق دارد، در اشکال و ابعاد مختلف توسعه یافته‌تر هستند.

محمدپور گفت: محور جهان بر دانایی می‌چرخد وبه همین معنی است که توانایی را رقم می زند و به عبارتی جهان آینده متعلق به دانایان و فرزانگان است.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که باور نکنیم مقوله کتابخوانی عنصر حیات بخش جامعه ماست هیچ تلاشی انجام نمی گیرد و آرمان‌هایی که نظام ما بر پایه آن بنا شده است به اهداف خود نزدیک نمی شود.

وی با اشاره به این که در چهلمین سال انقلاب اسلامی که خود ماهیتی فرهنگی داشت، رسیدن به آمارهای چند دقیقه‌ای در حوزه کتابخوانی مایه خسران است و طبیعتا تحت تاثیر این مقوله برنامه ریزی های سیستمی نیز بی‌اساس و بی‌حاصل خواهد بود.

محمدپور به اهدای کتاب به مبلغ بیش از سیصد میلیون تومان در سال گذشته با کتابخانه‌های مساجد و مدارس در سطح استان اشاره کرد و گفت: ما به شیوه‌های مختلف سعی در گسترش و تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی داریم که یکی از این نمونه‌ها برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز بود که با استقبال قابل توجه علاقمندان به کتاب مواجه شد و امسال افزایش دومیلیاردی در مبلغ فروش نسبت به سال پیش داشتیم.

وی ادامه داد: اگر مردم در معرض پدیده‌های فرهنگی و حوزه‌ی نشر باشند بدون شک در مسیر این جریان قرار گرفته و از آن استقبال خواهند کرد.

محمدپور با بیان اینکه تولید کتاب و مواجهه‌ی مردم با این تولید یک چرخه‌ی به هم پیوسته و در امتداد هم هست به طوری‌که اگر کتابخوان در جامعه زیاد شود، انتشارات رونق یافته و به تبع آن مولفان نیز به سمت تولید آثار فاخرتر حرکت می نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با طرحی سیستم پایش هوشمند به دستاوردهای قابل توجه و ملموسی در این حوزه برسیم.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید