این عکس معروف سوپرمون٬ رنگارنگ بودن ماه را ثابت می کند

این عکس معروف سوپرمون٬ رنگارنگ بودن ماه را ثابت می کند

رنگارنگ بودن کره ماه موضوعیست که بحث در مورد آن بین محققان داغ است. یک عکس از سوپرمون یا ابرماه که سال گذشته بسیار معروف هم شد٬ ثابت می‌کند که ماه دارای چندین رنگ مختلف است.

در ۲۳ فوریه، عکاسی از ساکرامنتو، به نام اندرو مک کارتی، عکسی از ماه در نزدیکترین فاصله‌ی آن تا زمین یعنی در حالت بدر (ماه کامل) که به‌ آن ابرماه یا سوپرمون گفته می‌شود، منتشر کرد. با نگاه به این تصویر می‌توانید سایه‌های لطیف رنگارنگ را به طور واضحی در این عکس رنگی بببینید. مک کارتی می‌گوید که اتمسفر از شفافیت کریستالی که او می‌خواست جلوگیری می‌کرد.

در اکثر تصاویر ماه، نمی‌توانید این رنگ‌ها را ببینید، اما هرچه مک کارتی بیشتر به سمت ماه پیش می‌رفت این رنگ‌ها آشکار می‌شدند. به گفته‌ی سایت PetaPixel، این عکاس برای ثبت عکس سوپرمون از یک دوربین ۸۱ مگاپیکسلی با رزولوشن بالا استفاده کرده است. نتایج نشان می‌دهند که آن‌ها با تجهیزات گران قیمت ساخته‌ شده‌اند، اما علاقمندان به عکس برداری از ستارگان و تحقیقات فضایی از تجهیزات نسبتا ارزان برای گرفتن و ترکیب ۵۰ هزار عکس در فتوشاپ و نرم افزار تصویربرداری معروف AutoStakkert استفاده می‌کردند.

عکس‌های خلاقانه‌ی سوپرمون چگونه ایجاد شده‌اند؟

این عکس‌ها بسیار زیبا و خیره کننده هستند، مک کارتی برای ایجاد عکسی از ماه که شبیه آن را قبلا ندیده‌اید، اطلاعات رنگ را از ۱۵۰ هزار عکس استخراج کرد. در واقع، این رنگ‌ها وجود مواد معدنی در سطح ماه را نشان می‌دهند. مک کارتی عکس‌ها را در سایت ردیت منتشر کرد و در‌ آنجا توضیح داد که چگونه تاکنون این عکس‌های خلاقانه از سوپرمون را ایجاد کرده‌ است. وی می‌گوید که چندین بار عملیات ماسک٬ تنظیم هیستوگرام و کنتراست را انجام داده است تا تصاویر دلخواه او حاصل شوند. او می‌گوید:

رنگی که قبلا در این عکس وجود داشت، پشت تشعشع بازتابش ماه پنهان شده و نشان دهنده‌ی وجود مقداری مواد معدنی در ماه بود. در صورتی با مشاهده‌ی تیزبینانه‌تر٬ تصاویر قبلی من جزئیات بیشتری را به شما نشان می‌دادند٬ این عکس به شما نشان می‌دهد که اگر چشم و مغز ما بیشتر نسبت به رنگ‌ها حساسیت بیشتری داشتند٬ ما می‌توانستیم ماه را به این شکل ببینیم.

وی ادامه داد:

قسمت‌های آبی رنگ نشان دهنده‌ی مقدار زیاد تیتانیوم و قسمت‌های نارنجی رنگ نشان دهنده‌ی مقدار پایین تیتانیوم در سنگ بازالت (مرمر سیاه) است. بعد، او توضیح داد که چگونه قادر به ثبت رنگ‌های ماه به طور دقیق بوده است. من به این منظورعکس‌های زیادی گرفتم که تاری ناشی از تلاطم اتمسفری و نویز ناشی از سنسور دوربین از بین برود.




دیدگاهتان را بنویسید