بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از موزه‌ی صدا

بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از موزه‌ی صدا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به همراه معاون هنری و سینمایی اداره کل، از موزه‌ی صدا بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیتهای این موزه قرار گرفت.

محمد محمدپور” در این بازدید با اشاره به اهمیت فعالیت موزه‌‌ی صدا، ‌گفت: ایجاد موزه‌ی صدا درواقع حفاظت از داشته‌های تاریخی و فرهنگی و هنری است.

وی، افزود: در حال حاضر گردشگری فرهنگی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و درصد قابل توجهی از آمار گردشگری امروز به حوزه گردشگری فرهنگی مربوط است که موزه ها یکی از پشتوانه های این گردشگری فرهنگی محسوب می‌شوند.

محمدپور تصریح کرد: موزه هایی با موضوعیت فرهنگی و هنری از این منظر حائز اهمیت می‌باشد که دارای کارکرد اقتصادی نیز هستند.

در این دیدار همچنین “حسین ساجدی” موسس موزه‌ی صدا گزارشی از روند فعالیت این موزه ارائه کرد.

گفتنی است نخستین موزه‌ی صدا با هدف حفظ گنجینه‌های هنری، شناسایی و شناساندن جایگاه والای فرهنگ ایران و آذربایجان، پژوهش، آموزش و تقویت بنیان‌های فرهنگی در مقابل فرهنگ‌های مهاجم به صورت مشارکتی فعالیت می‌کند.

موزه صدای تبریز بالغ بر ۳۰۰ قلم شیء مرتبط با صدا را در خود جای داده است و علاوه بر اشیای موجود، بخش «آرشیو صوتی» را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این موزه دانست.

در این آرشیو اذان موذن‌ها، مجموعه‌های صوتی قاریان، تعزیه‌خوانان، چاوش‌خوانان، پرده‌خوانان، منقبت‌خوانان، شبیه‌خوانان مناسبت‌های ملی و مذهبی، آوازخوانان قدیمی همچون اقبال، سیداحمدخان و آثار ارزشمند موسیقی‌های فاخر نگهداری و در دسترس پژوهشگران و دانش‌پژوهان این رشته و سایر علاقه‌مندان جهت کسب دانش کافی و جامع، قرار گرفته است.

در این موزه آلاتی مرتبط با صدا نیز همچون کوبه در‌ها، دارالحکومه و کاروانسراهای قدیمی و زنگوله‌هایی از دوره صفویه تاکنون، در کنار اشیایی همچون رادیو، گرام، گرامافون‌های هندلی، صفحه‌های موسیقی، رادیوهای لامپی قدیمی، دستگاه‌های نمایش اسلاید، آپارات، دستگاه ریل، آخرین نسل تلویزیون‌های سیاه‌و‌سفید، ضبط‌صوت‌های قدیمی و… به نمایش گذاشته شده است.




دیدگاهتان را بنویسید