نشست مطبوعاتی سومین دوره “اکسپوی آثار هنری تبریز” برگزار شد

سومین دوره نمایشگاه فروش آثار هنری (نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس) به همت موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال جاری در هتل کایا لاله پارک برگزار می شود.

به گزارش تبریزآرت، دبیر اجرایی اکسپوی آثار هنری تبریز و مدیرعامل موسسه شمس تبریزی در نشست خبري اظهار کرد: از حمایت‌های شهرداری، شورای شهر و دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ شهرداری و همچنین حمایت‌های مجموعه لاله پارک در راستای برگزاری سومین دوره اکسپوی آثار هنری تبریز قدردانی می کنیم.

محمد محمودی با بیان این‌که اکسپوی تبریز سومین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند، تاکید کرد: ۱۳۶ اثر هنری از ۸۳ هنرمند از تبریز در چهار رشته‌ی “نقاشی، مجسمه، عکس و خوشنویسی” در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان این‌که از مجموع هنرمندان، ۵۴ هنرمند نقاش، ۱۱ هنرمند عکاس، ۱۱ هنرمند خوشنویس و هفت هنرمند مجسمه‌ساز در این نمایشگاه آثار خود را عرضه می‌کنند، افزود: از مجموع کل آثار ۹۱ اثر شامل نقاشی، ۱۶ اثر خوشنویسی، ۱۸ اثر عکس و ۱۱ اثر مجسمه است.

محمد محمودی، دبیر اجرایی اکسپوی آثار هنری تبریز و مدیرعامل موسسه شمس تبریزی

محمد محمودی، دبیر اجرایی اکسپوی آثار هنری تبریز و مدیرعامل موسسه شمس تبریزی

محمودی ضمن ابراز تاسف از این‌که برپایی اکسپوی آثار هنری در تبریز دیر شروع شده است، افزود: علی‌رغم این‌که شهر تبریز در تولید آثار هنری در سطح بالایی قرار دارد اما در بحث فروش آثار هنری وضعیت مناسبی ندارد.

وی با تاکید این‌که مشارکت ارگان‌های شهری و استانی در این رابطه بسیار احساس می‌شود، تشریح کرد: به مشارکت نهادها و ارگان‌های مربوطه نیاز داریم تا بتوانیم برگزاری اکسپو را ادامه داده و اقتصاد هنر را توسعه دهیم تا هنرمندان به دلیل مشکلات معیشتی و کسب و کار مهاجرت نکنند.

وی با بیان این‌که تبریز بیش از دو هزار هنرمند در حوزه هنرهای تجسمی دارد که باید برایشان بازار کار فراهم شود، افزود: موسسه شمس تبریزی به مدت دو سال است که نمایشگاه فروش آثار هنری را برگزار کرده و در راستای توسعه اقتصاد هنر گام برمی‌دارد امید است با همت همگانی این حرکت فرهنگی تداوم و تقویت یافته و انگیزه‌ای برای هنرمنران ایجاد شود.

مدیرعامل موسسه شمس تبریزی با تاکید بر این‌که معتقدم اکسپوی آثار هنری تبریز بعد از نمایشگاه کتاب تبریز بزرگترین رویداد هنری استان است، تشریح کرد: در کنار برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی با حضور لیلی گلستان و ایمان افسریان برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که تلاش خواهیم کرد در دوره‌های بعدی نمایشگاه را توسعه داده و هنرمندان سراسر کشور بتوانند آثار خود را در این نمایشگاه به فروش بگذارند، افزود: تلاش خواهیم کرد تا دوره بعدی نمایشگاه با مشارکت گالری داران برپا شود.

وی با اشاره به پیش‌نویس “طرح پیشنهادی خرید آثار فرهنگی و هنری توسط شهرداری تبریز“، تاکید کرد: در راستای قانونی کردن این طرح پیشنهادی تلاش می‌کنیم، چرا که اگر این طرح پیشنهادی پشتیبانی قانونی داشته باشد شهرداری تبریز یکی از خریداران ثابت این نمایشگاه خواهد شد.

محمودی با بیان این‌که برگزاری دوره‌های مختلف این نمایشگاه کار سنگینی بوده و نیاز به مشارکت و حمایت سایر سازمان‌های مربوطه نیز دارد، گفت: شاید پنج الی ۱۰ سال طول بکشد تا این نمایشگاه به مرحله سوددهی موردنظر برسد از این رو به مشارکت ارگان‌های مربوطه نیاز داریم تا در این رابطه بسترسازی کنند.

ضرورت بسترسازی و تامین زیرساخت برای برپایی اکسپوهای هنری در تبریز

سرپرست ستاد تبریز ۲۰۱۸ شهرداري تبريز نیز در این نشست اظهار کرد: اکسپوهای هنری در تمامی شهرهای دنیا با اهدافی چون توانمندسازی هنرمندان، معرفی فرهنگ و تاریخ شهر و همچنین حمایت از تولیدات هنری برگزار می‌شود.

منصور برادران با تاکید بر این‌که هنرمند اگر از لحاظ اقتصادی تامین نشود، دچار بی‌انگیزگی خواهد شد، افزود: با توسعه اقتصاد هنر، هنرمندان توانمند شده و هنر خود را توسعه می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که زبان هنر بهترین زبان برای معرفی یک شهر است، افزود: نهادهای عمومی و دولتی نه در برگزاری بلکه باید در تامین زیرساخت‌های لازم برای برگزاری اکسپوی آثار هنری حمایت‌های لازم را انجام داده و بسترسازی کنند تا بخش خصوصی بتواند این حرکت فرهنگی را تداوم و توسعه بخشد.

وی با اشاره به بخشی از فعالیت های شهرداری تبریز در راستای حمایت از تولیدات هنری گفت: باید تولیدات هنری شهر و استان را برند سازی کنیم؛ تبریز هنرمندان و آثار نفیس هنری بسیاری دارد اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در این رابطه برندسازی کنیم.

برادران با اشاره به اهمیت معرفی شهر تبریز در سطح ملی و بین‌المللی گفت: معرفی لامبورگینی ساخت جوانان تبریز در لاله پارک بازخورد ملی و حتی جهانی داشت و در معرفی تبریز بسیار موثر بود اگر برای معرفی تبریز میلیاردها هزینه می‌شد باز هم نمی‌توانست همانند این اقدام در معرفی تبریز موثر باشد.

تبریز می‌تواند محفل هنری خاورمیانه و “ایونت هنری” شود

کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان و فراهم کردن زمینه برای فروش آثار هنری، گفت: در برگزاری اکسپوی تبریز باید افق دید خود را فراتر برده و این بستر را صرفا محدود تولیدات هنری تبریز نکنیم تا هنرمندانی از سراسر کشور بتوانند آثار خود را در این نمایشگاه عرضه کنند.

آیسان شیوا، کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

آیسان شیوا، کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

آیسان شیوا با اشاره به پتانسیل های موجود در شهر تبریز و با تاکید بر این‌که تبریز می‌تواند محفل هنری خاورمیانه و یک “ایونت هنری” شود، تاکید کرد: در برپایی اکپسوی آثار هنری فقط هنرمند حمایت نمی‌شود، بلکه یک شهر حمایت شده و در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود دانشگاه‌های هنر و موسسات آموزشی هنری متعدد در تبریز، افزود: باید هنرمندان جوانان را حمایت و هدایت کرده و آثارشان را در معرض عرضه قرار دهیم تا انگیزه‌ای مضاعفی در خلق آثار هنری کسب کنند.

شیوا با بیان این‌که ۱۰ گالری فعال در تبریز و مجموعا ۳۰ گالری در کل استان فعالیت می‌کند، گفت: گالری‌داران مهم‌ترین دریچه به سمت سرمایه‌داران و افرادی است که قدرت و علاقه خرید آثار هنری را دارند، از این رو باید از ظرفیت‌شان استفاده شود.

حمایت از “اکسپوی آثار هنری تبریز” برای ایفای مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است.

همچنین آیسان شیوا تاکید کرد رسانه ها می توانند در عرصه هنر کمک حال هنرمندان باشند ولی متاسفانه از بین این همه رسانه تنها یک سایت توسط پایگاه خبری تبریزآرت به سرپرستی بابک شعبانی به صورت تخصصی حمایت و اطلاع رسانی می شود.

مدیرعامل مجموعه لاله پارک نیز در این نشست با بیان این‌که “اکسپوی آثار هنری” محلی برای نمایش خلاقیت‌های هنرمندان است، افزود: طی دو سال متوالی در کنار موسسه شمس تبریزی برای برپایی این نمایشگاه بسترسازی کرده‌ایم، چرا که برپایی این نمایشگاه، یک حرکت فرهنگی لازم و ضروری برای شهر تبریز بود.

حسین جداری در ادامه به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مجموعه لاله پارک اشاره کرد و افزود: هدف و فلسفه یک مرکز تجاری رونق کسب و کار و کسب درآمد است اما مجموعه لاله پارک در کنار این هدف، مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را نیز انجام داده و توانسته در برگزاری رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ملی و مذهبی حرف اول را بزند.

وی به برخی از رخدادهای فرهنگی و اجتماعی در مجموعه لاله پارک اشاره کرد و افزود: برگزاری رویدادهای گپ گرافیک، تکریم روز پرستار، رونمایی فیلم حیوان، بزرگتربن غربالگری حوزه سلامت استان، نمایشگاه‌ها متعدد، تئاتر عاشورایی، ویژه برنامه شب یلدا، جشن آب، برگزاری افتتاحیه و اختتامیه تور دوچرحه سواری آذربایجان، شطرنج جام رمضان و… از جمله این رویدادهاست.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین اجلاسیه تاریخ خطه آذربایجان با عنوان “اجلاسیه وزرای گردشگری کشورهای آسیایی” در مجموعه لاله پارک برگزار شد، افزود: همایش‌های بزرگی چون همایش “پزشکان قلب” نیز در این مجموعه برگزار شده که همگی در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.



عکاس، طراح، نقاش و انیماتور. موسس Az-Photo.com و TabrizArt.com


دیدگاهتان را بنویسید