جشنواره ورنی اهر

۲۵درصد صادرات صنایع دستی استان آذربایجان شرقی ورنی است

به گزارش تبریزآرت به نقل از اهر خبر، فرشاد به آفرین در افتتاح هشتمین جشنواره ملی ورنی و نمایشگاه صنایع دستی و عشایری اهر گفت: ورنی یکی از مهم ترین محصولات صنایع دستی استان آذربایجان شرقی می باشد که ۲۵ درصد از صادرات صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بر اساس بانک اطلاعاتی معاونت صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیش از ۱۱ هزار نفر در عرصه صنایع دستی استان فعال بوده پروانه اخذ کرده اند ولی عشایر که فعالیت بیشتری در تولید صنایع دستی دارند، به لحاظ عدم اخذ پروانه در این آمار قید نشده اند.

۲۵درصد صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی ورنی است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با ذکر این که ۱۵ درصد از ۱۱ هزار فعال در حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی در رشته ورنی بافی فعالیت می کنند، گفت: در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تبریز حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از تولیدات صنایع دستی در این نمایشگاه به فروش نقدی رفت و از مجموع فروش نیز تنها ۳۴۰ میلیون تومان آن برای فروش ورنی بود.

به آفرین همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در آذربایجان شرقی وجود دارد، اضافه کرد: اخیراً در نمایشگاه صنایع دستی تهران ۶ غرفه از استان آذربایجان شرقی وجود داشت که دو یا سه غرفه آن متعلق به ورنی بافان شهرستان اهر بود که در مجموع ۱۸۰ میلیون تومان به صورت نقدی ورنی فروختند.

به افرین در ادامه با تأکید بر اینکه سال گذشته هنرمندان حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی ۲۶ نشان مرغوبیت صنایع دستی دریافت کردند که پنج نشان مربوط به رشته ورنی بود، تصریح کرد: ورنی پای ثابت تمامی نمایشگاه های صنایع دستی کشور هستند و اگر قرار باشد تا یک غرفه به نمایشگاهی در اقصی نقاط کشور معرفی کنیم اولویت ما معرفی غرفه فروش تولیدات ورنی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نقش ورنی را در حوزه صنایع‌ دستی استان غیرقابل کتمان دانست و اظهار داشت: طرح و نقشه ورنی بافی عملاً سینه به سینه از جامعه عشایری و روستایی به نسل های جوان انتقال می یابد ولی در راستای توسعه آن، ۱۰۰ نفر در روستاهای قلندر، شله بران و کردلر طی سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ از آموزش های ورنی بافی به صورت رایگان بهره مند شده‌اند.

فرشاد به آفرین  با بیان اینکه علی رغم تمامی مشکلات و کمبودها امسال توانستیم هشتمین دوره جشنواره ورنی اهر را با مشارکت و همکاری دستگاه های اجرایی برگزار کنیم، بیان کرد: جشنواره ورنی اهر یکی از قدیمی ترین جشنواره های آذربایجان شرقی محسوب می شود که اولین دوره این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برگزار شده است.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید