خطای دید

این تصویر خطای دید را چگونه می بینید؟

دو روانشناس استرالیایی با یک تصویر خطای دید ثابت کرده‌اند که سن شما می تواند بر روی چگونگی دیدن آن موثر باشد. شما در ابتدا از این تصویر چه برداشت می کنید؟

همسرم و مادرش (نویسنده) همیشه به خطای دید در فامیل معروف هستند. این وابسته به چهره شناسی است: شما می‌توانید در این تصویر زن جوانی که سرش را برگردانده یا در سمت چپ نقاشی نیمرخ صورت پیرزنی که به جلو خیره شده را مشاهده کنید. با این حال، شما تنها یک تصویر را در لحظه می توانید ببینید.

در اینجا یک نکته وجود دارد: در تصویر گردنبند زن جوان، همان دهان پیرزن است. آیا متوجه آن شدید؟ چانه زن جوان جای بینی پیرزن و چانه پیرزن، قفسه‌ی سینه زن جوان است.

خطای دید

اگر شما متعجب شده اید که چرا یکی از این دو زن را در ابتدا دیده‌اید، طبق یک تحقیق ارائه شده توسط دو روانشناس استرالیایی که نتیجه آن به سن شما مربوط می شود. طبق این تحقیق، کسانی که در ابتدا تصویر پیرزن را دیده‌اند افرادی مسن و کسانی که تصویر زن جوان را مشاهده کرده اند، افرادی جوان هستند.

این تحقیق شامل ۳۹۳ شرکت کننده (۲۴۲ مرد، ۱۴۱ زن) از سنین ۱۸ الی ۶۸ سال با میانگین سنی ۳۲ سال بود. آنها یک لحظه این تصویر را به شرکت کنندگان نشان داده و سپس جنسیت و سن چیزی که مشاهده می‌کردند را از آنان می‌پرسیدند. اغلب شرکت کنندگانی که در ابتدا زن جوان را دیدند، از رده سنی پایین تری برخودار بودند. وقتی محققان ۱۰ درصد افراد مسن‌تر را از ۱۰ درصد شرکت کنندگان جوان‌تر جدا کردند، آنها دریافتند که افراد مسن‌تر در این تصویر خطای دید ، در ابتدا پیرزن و افراد جوان‌تر نیز در ابتدا زن جوان را مشاهده کرده‌اند.
تاثیر تمایلات سنی بر روی خطای دید

نکته مهم تحقیق مشخص می‌کند که تمایلات سنی ما بر روی سطح ناخودآگاه ما در تفسیر اولیه یک عکس موثر است. اما حتی اگر شما در ابتدا پیرزن را دیدید، به یاد داشته باشید که به همان اندازه که حس می کنید جوان هستید.




دیدگاهتان را بنویسید