نخستین اجرای نمایش "همسایه آقا" به روایت تصویر

گزارش تصویری نمایش “همسایه آقا” در تئاتر شهر تبریز

خبرگزاری تسنیم

در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر این نمایش که شامگاه روز گذشته (دوشنبه) با حضور اصحاب رسانه و اعضای این نمایش برگزار شد، جعفر صدیقی، کارگردان و طراح صحنه این نمایش اظهار داشت: در این تئاتر ما به یک زندگی از کاراکترهای ایرانی پرداخته‌ایم. به نوعی همه ما حس می‌کنیم که نمایش را قبلاً دیده‌ایم اما یادمان نیست، چرا که همه با آن آشنا هستیم.

وی افزود: نمایش “همسایه آقا” توسط گروه تئاتر سایه برگزار می‌شود. این نمایش، سومین برنامه گروه سایه در سال ۹۷ محسوب می‌شود که برای اجرای آن ۶ ماه تمرین کرده‌ایم. در راه اجرای این نمایش هیچ حمایتی از سوی نهادها و سازمان‌ها نداشته‌ایم. گفته می‌شد که این نمایش مذهب را به چالش می‌کشد اما مطمئن هستیم تمام کسانی که نمایش را می‌بینند، حداقل یکی از نقش‌ها را در زندگی خود احساس کرده‌اند.

جعفر صدیقی با اشاره به نمایش‌نامه “همسایه آقا” خاطرنشان کرد: این متن در ژانر کمدی تلخ به روی صحنه می‌رود و کاری به مذهب ندارد. درست است که نمایش ظاهر مذهبی دارد اما در اصل این‌گونه نیست. در ابتدا روی این نمایش نام ضد مذهب گذاشته بودند اما چنین اعتقادی ندارم. فکر می‌کنم همین تعزیه‌خوانی ما است که به تئاتر تبدیل شده است. تنها رگه‌هایی از مذهب در نمایش به چشم می‌خورد و به نوعی تعزیه‌خوانی مدرن است.

وی با اشاره به لزوم توجه به وضعیت معیشت مردم در فروش بلیت نمایش‌ها گفت: تئاتر به نوعی کالای فرهنگی است. قبل از ما نمایش “تئوری میس کال” در تبریز به روی صحنه رفت که در آن بلیت‌فروشی صورت نگرفت و هر تماشاگر به اندازه توان مالی خود هزینه بلیت داد. ما نیز خواستیم این راه را ادامه دهیم و به همین دلیل بلیت‌های این نمایش را با قیمت ۱۵ هزار تومان می‌فروشیم.

صدیقی در رابطه با زمان آغاز اجرای این نمایش ادامه داد: نمایش “همسایه آقا” از ۸ اسفندماه به روی صحنه می‌رود که مدت اجرای آن ۸۰ دقیقه است. تئاتر همیشه با تماشاگرانش زنده بوده و به همین دلیل زمان پایان اجراهایمان را مشخص نکرده‌ایم. فکر می‌کنیم “همسایه آقا” آخرین نمایشی است که در سال ۹۷ در تبریز به روی صحنه می‌رود. دوست داشتیم در تعطیلات نوروز هم چند اجرا داشته باشیم.

کارگردان نمایش “همسایه آقا” در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به زمان اجرا، این نمایش برای مخاطبان کسل‌کننده نخواهد بود، اظهار داشت: “همسایه آقا” یک نمایش ایرانی است که تنظیم نمایش‌نامه آن ۴ سال طول کشیده و به همین دلیل برای مخاطبان خسته‌کننده نیست. فکر نمی‌کنم کسی “قافله باجی” را ببیند و به یاد شخصیت خاصی در زندگی خود نیافتد.

وی در پایان گفت: فرامرز مهدی پور که فردی غیر مرتبط با تئاتر است به خاطر نبود حامی از ما حمایت کرد که این موضوع ارزش زیادی دارد. خوشحال هستم که چنین دوستانی داریم تا زمانی که مسئولان مرتبط حمایت نمی‌کنند، در این صحنه حضور داشته باشند.

تعطیلات نوروز بهترین زمان برای اجرای نمایش است

فیروز عاقلی، بازیگر این نمایش در ادامه اظهار داشت: قبلاً هم با این کارگردان کار کرده‌ام. اکثر تئاترهایی که بعد از حضور دوباره در این صحنه دیده‌ام، از تبلیغات لطمه خورده‌اند. در این میان یا ما با تبلیغات آشنا نیستیم یا دیر شروع می‌کنیم. امروز باید در شرایطی می‌بودیم که تماشاگران منتظر آغاز نمایش بودند. فکر می‌کنم دیر کرده‌ایم و به همین دلیل در روزهای پایانی شاهد اجراهای پر تماشاگر تر هستیم.

وی در رابطه با نقش خود در نمایش “همسایه آقا” خاطرنشان کرد: من پدر خانواده‌ای هستم که افکار متفاوتی در آن حاکم است. هر شخص نگاه خاصی به مذهب داشته و نقش من دید مالی و اقتصادی نسبت به مذهب دارد.

عاقلی در رابطه با تعطیلی تئاتر تبریز در تعطیلات نوروز گفت: بارها به خاطر این مسئله تأسف خورده‌ایم. تعطیلات نوروز بهترین زمان برای اجرای نمایش و تئاتر است اما در شهر ما تعطیل می‌شود. این موضوع باید مطالبه شود تا تلنگری برای مسئولان باشد تا در آینده شاهد استفاده از چنین فرصت‌هایی باشیم.

اساسی‌ترین نقش نمایش “همسایه آقا” را ایفا می‌کنم

الهام نظیری، بازیگر نقش “قافله باجی” در نمایش ” همسایه آقا” در رابطه با این نمایش اظهار داشت: به نوعی اساسی‌ترین نقش این نمایش را ایفا می‌کنم. “قافله باجی” به عنوان محوریت این داستان نماد عده‌ای است که نگاه خوبی به دین و مذهب ندارند. کسانی که علی‌رغم ادعای دین‌داری، آگاهی چندانی از آن ندارند که این موضوع تبعات مختلفی برای شخص و خانواده دارد.

وی ادامه داد: حدود ۶-۷ ماه برای اجرای این نمایش تلاش کرده‌ایم و امیدوارم رضایت مخاطبان را جلب کند.

با این روند وارد معنا باختگی می‌شویم

میثم حبیبی، بازیگر نقش “جلال‌الدین” در نمایش “همسایه آقا” خاطرنشان کرد: با اینکه “جلال‌الدین” در این نمایش نقش محوری پنهانی ارائه می‌کند، در دو صحنه حضور کوتاهی دارد که کل داستان در این دو صحنه حل‌وفصل می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که در ولنگاری فرهنگی قرار داریم، نمی‌دانیم که غربِ غرب هستیم یا شرقِ شرق. به نوعی غرب‌زده شده و وارد معنا باختگی شده‌ایم که این موضوع به زندگی و خانواده ما صدمه زده است. با این روند اندیشه ما نیز روند نزولی خواهد داشت. تئاتر در عین اینکه یک تفریح دیده می‌شود، نشر اندیشه است. نمایشنامه ایرانی بستری است تا برخی فرهنگ‌ها را به نوعی ترویج دهیم.

حبیبی در ادامه خاطرنشان کرد: در وهله اول نمایش‌نامه “همسایه آقا” دلیل حضورم در این نمایش بود، چرا که مخاطبان می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و خود را به چالش بکشند. نمایش‌نامه‌های ایرانی برگرفته از رسم و رسوم، آداب و فرهنگ و… ما است.

محمد کاظمی، طراح پوستر نمایش “همسایه آقا” نیز در رابطه با طرح این پوستر گفت: با کارگردان روی این پوستر کار کردیم. خواستیم طرحی را به معرض نمایش بگذاریم که برای همه ملموس باشد. خواستیم از نرم افزارهای طراحی استفاده نکنیم، به همین دلیل طرح ما به صورت دیجیتال نقاشی شده است.

وی ادامه داد: با اشراف به متن نمایش، طراحی صحنه و لباس این پوستر را طراحی کردیم. به همین دلیل از نمادهای صحنه نمایش نیز در پوستر استفاده شده است. می‌خواهیم حتی فرد غیرتخصصی با مشاهده پوستر، از جریان نمایش آگاه شود.

نمایش “همسایه آقا” با بازی فیروز عاقلی، میثم حبیبی، الهام نظیری، مهیار سرخابی، محمدامین مینویی، معصومه عباسی، شهاب‌الدین رمضانی از ۸ اسفندماه همه‌روزه از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد صادقی خانه تئاتر تبریز به روی صحنه می‌رود.

گزارش تصویری: بابک شعبانی



عکاس، طراح، نقاش و انیماتور. موسس Az-Photo.com و TabrizArt.com


دیدگاهتان را بنویسید