احسان یارشاطر مدیر تدوین ایرانیکا و بنیان‌گذار مرکز ایران‌شناسی

احسان یارشاطر مدیر تدوین ایرانیکا و بنیان‌گذار مرکز ایران‌شناسی درگذشت

احسان یارشاطر بنیان‌گذار مرکز ایران‌شناسی آمریکا و مدیر تدوین دانشنامه انگلیسی‌زبان ایرانیکا امروز در سن ۹۸ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

احسان یارشاطر یکی از چهره‌های برجسته و علاقمندان به فرهنگ ایرانی پس از برجای گذاشتن آثار ارزشمند فراوان امروز در سن ۹۸ سالگی در کالیفرنیای آمریکا در گذشت. یارشاطر بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد بازنشسته مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک بود. او همچنین بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا نیز محسوب می‌شود که نزدیک به ۴۰ ویراستار و۳۰۰ نویسنده از سراسر دنیا با آن همکاری داشته‌اند.

احسان یارشاطر بنیان‌گذار مرکز ایران‌شناسی آمریکا و مدیر تدوین دانشنامه انگلیسی‌زبان ایرانیکا

زندگی و تحصیلات احسان یارشاطر
احسان یارشاطر در سال ۱۲۹۹ در همدان متولد شده و در همان کودکی پدر و مادرش را از دست داد. یارشاطر با این‌که به گفته خود ه بارها از زندگی ناامید شد اما سرانجام توانست با یافتن علایق خود راهش را پیدا کند. او دانش‌آموخته دانشسرای مقدماتی تربیت معلم و سپس دانشسرای عالی تهران است.

احسان یارشاطر دوره دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران گذراند و همچنین دکترای زبانشناسی ایرانی را نیز در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقای دانشگاه لندن در پرونده خود دارد.

تدوین ایرانیکا
در سال ۱۳۴۷ به پیشنهاد احسان یارشاطر و با بودجه ۲ میلیون دلاری سازمان برنامه و بودجه ایران تدوین ایرانیکا آغاز شد. پس از قطع بودجه ایرانیکا در ابتدای انقلاب اسلامی یارشاطر توانست با حمایت بنیاد ملی علوم انسانی آمریکا کار بر روی این دانشنامه را از سر گرفت. او همچنین برای تأمین هزینه‌های ایرانیکا بخشی از مجموعه آثار تاریخی خود را به ارزش ۳ میلیون دلار فروخت.

مرکز ایران‌شناسی در نیویورک آمریکا
علاقه فراوان احسان یارشاطر به فرهنگ ایرانی او را مصمم کرد تا دنیا را با این فرهنگ غنی آشنا کند. تأسیس مرکز ایران‌شناسی در نیویورک یکی از اقدامات مهم او در راستای همین هدف بود. او سعی کرد آثار کلاسیک ادبیاد ایران به زبان‌های غربی و ژاپنی ترجمه شود و به این ترتیب مردم بیشتری از جهان را با فرهنگ ایران آشنا کند.

از جمله کارهای ارزشمند دیگر پروفسور یارشاطر می‌توان به ویراستاری ۳ جلد از تاریخ ایران کمبریج و تحریر ۱۶ جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد.

درگذشت این چهره دانشمند ایرانی را به همه ایرانیان عزیز و خصوصاً علاقمندان به حوزه ادبیات و فرهنگ ایران تسلیت می‌گوییم.




دیدگاهتان را بنویسید