اسامی آثار بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فجر اعلام شد

هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از بین ۶۷ فیلم ۲۲ فیلم سینمایی داستانی و از میان ۳۲ فیلم مستند ارسال شده نیز دو فیلم و یک فیلم انیمیشن را شایسته رقابت در این دوره از جشنواره دانستند.

9966tabrizart

اسامی ۲۵ فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن همراه با معرفی مختصر از هر کدام به شرح زیر است:

«اتاق تاریک»

«اتاق تاریک» پنجمین ساخته روح‌الله حجازی در مقام کارگردان است. بازیگران این فیلم ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی، رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال؛ سید علیرضا میر سالاری هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.

«امپراتور جهنم»

«امپراتور جهنم» فیلمی پرحاشیه ساخته پرویز شیخ طادی و محمد خزاعی در مقام تهیه‌کننده است که سال گذشته از دور رقابت‌ها خارج شد. سازندگان این فیلم بار دیگر امسال تقاضای حضور در جشنواره را داشتند که در نهایت هیئت انتخاب آن را در میان فیام های بخش مسابقه اعلام کرد. علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران «امپراتور جهنم» هستند که فیلمی درباره تروریست‌ها و داعش است.

«امیر»

«امیر» به کارگردانی نیما اقلیما می باشد که در ژانر اجتماعی ساخته‌ شده است. در خلاصه داستان آن آمده: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه. بازیگران این فیلم عبارتند از: میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی، بازیگر خردسال: آرتین گلچین .

«بمب»

«بمب» ساخته پیمان معادی است. داستان این فیلم باحال و هوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود. در این فیلم، پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کرده‌اند. ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی هم به‌عنوان بازیگران کودک این فیلم سینمایی‌اند.

«به‌وقت شام»

«به‌وقت شام» تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا است. حاتمی کیا و دیگر صاحبان اثر بسیار امیدوار هستند که این فیلم یک اتفاق نو در سینمای ایران و اولین فیلم جدی بین‌المللی باشد. «به‌وقت شام» نیز فیلمی درباره داعش است. هادی حجازی فر و بابک حمیدیان از بازیگران ایرانی فیلم‌ هستند. جمعی از بازیگران سوری و لبنانی نیز در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

«تنگه ابوغریب»

«تنگه ابوغریب» به نویسنده و کارگردان بهرام توکلی است. جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی ازجمله بازیگرانی هستند. در خلاصه این فیلم سینمایی چنین آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم‌شده … تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود … .

«جاده قدیم»

«جاده قدیم» فلیمی از منیژه حکمت است. این فیلم با موضوع زن، اجتماع، خانواده جلوی دوربین رفته است “جاده قدیم” داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود. نقش اصلی این فیلم بر عهده مهتاب کرامتی است. در این فیلم علاوه بر مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پور حسینی نیز بحضور دارند.

«جشن دلتنگی»

«جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی است و درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی است. بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهی ها، ساغر قناعت به‌عنوان بازیگران فیلم «جشن دلتنگی» هستند.

«چهارراه استانبول»

«چهارراه استانبول» تازه‌ترین ساخته مصطفی کیایی است با موضوع ساختمان پلاسکو است. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی ترکیب بازیگران را تشکیل می‌دهند.

«خجالت نکش»

«خجالت نکش» اولین فیلم سینمایی رضا مقصودی است.  مقصودی در کارنامه خود نگارش فیلمنامه فیلم‌های سینمایی “من سالوادور نیستم”، “اخلاقتو خوب کن”، “از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید”، “همیشه پای یک زن در میان است”، “زخم زیتون”، “شیدا”، “مهر مادری”، “لیلی با من است” و “کوچه و موزه” را بر عهده داشته است. احمد مهران فر و شبنم مقدمی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. «خجالت نکش» با مضمونی کمدی داستان زندگی زن‌وشوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میان‌سالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن‌هم در روستایی کوچک که هیچ‌چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه می‌کند. اتفاقاتی که درنهایت باعث جدال این دو با یکدیگر می‌شود و….

«دارکوب»

«دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضویاست. این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رودررویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«سرو زیر آب»

«سرو زیر آب» به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی باشه آهنگر تولیدشده است. در خلاصه داستان فیلم آمده: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفر بلندی را آغاز می‌کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن‌ها را تغییر می‌دهد… در این فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی نقش‌آفرینی می‌کنند.

«سوءتفاهم»

«سوءتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی با مضمونی اجتماعی است. مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی ترکیب اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«شعله‌ور»

«شعله‌ور» فیلمی به کارگردانی حمید نعمت اله و تهیه‌کنندگی محمد شفیعی که سال گذشته به دلیل عدم آمادگی لازم از دور رقابت خارج شد و امسال با نظر هیئت انتخاب در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد.امین حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، فرید قبادی، دارا حیایی، مژگان صابری، پانته‌آ مهدی نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلمنامه “شعله‌ور” به‌طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«عرق سرد»

«عرق سرد» ساخته سینمایی سهیل بیرقی است. یکی از نکات جالب‌توجه فیلم حضور باران کوثری در نقش یک فوتبالیست است. باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی بازیگران اصلی “عرق سرد” هستند.

«فیلشاه»

«فیلشاه» انیمیشنی به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفریاست. داستان “فیلشاه” در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه “شادفیل” بسیار دست‌ و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود. “فیلشاه” به‌عنوان محصول جدید گروه “هنر پویا” با سرمایه‌گذاری این گروه به‌عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر تولیدشده است.

«کار کثیف»

«کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع بیکاری و مهاجرت می‌پردازد. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سید مهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو گروه بازیگران فیلم “کار کثیف” تشکیل می دهند.

«کامیون»

«کامیون» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی است . در فیلم “کامیون”، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و … به ایفای نقش می‌پردازند.

«لاتاری»

«لاتاری» اثری دیگر از محمدحسین مهدویان است. فیلمی که از ابتدا با حواشی همراه بود. در “لاتاری” جواد عزتی، هادی حجازی فر و ساعد سهیلی به ایفای نقش می‌پردازند.

«ماهورا»

«ماهورا» ساخته حمیدرضا زرگرنژاد است و بازیگرانی چون ساعد سهیلی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. در خلاصه داستان “ماهورا” آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزد.

«مصادره»

« مصادره» اولین تجربه مهران احمدی در مقام کارگردان است که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، با فیلمنامه‌ای از علی فرقانی در لوکیشن کالیفرنیا جلوی دوربین مسعود سلامی رفته است. در این فیلم کمدی، رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میر طاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میر عابدینی، سیامک صفری، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم…

«مغزهای کوچک زنگ‌زده»

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» تازه‌ترین اثر هومن سیدی در حوزه کارگردانی است. در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی، علی علایی و فرهاد اصلانی در نقش‌های اصلی و مرجان اتفاقیان، نوید پور فرج، هامون سیدی، لادن ژاوه‌وند، مهیار راحت‌طلب، مهرداد بهاالدینی، معین شاه‌چراغی، اشکان حسن‌پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تی‌ام منیری، تبسم جمالی پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان و نازنین بیاتی در سایر نقش‌ها به ایفای نقش پرداختند. در خلاصه داستان “مغزهای کوچک زنگ‌زده ” آمده است: “داستان مغزهایی است که زنگ‌زده‌اند!”

«هایلایت»

«هایلایت» چهارمین ساخته اصغر نعیمی است که در آن درامی عاشقانه را با مضمون اجتماعی روایت می‌کند. پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، لیلی فرهاد پور، شیوا طاهری، یزدان فتوحی و جمشید هاشم‌پور از بازیگران اصلی این پروژه هستند.

«بانو قدس ایران»

«بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی است. “بانو قدس ایران” مستندی درباره زندگی همسر امام خمینی‌(ره) است که در موسسه فرهنگی و هنری عروج فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و تولید شده است.

«زنانی با گوشواره‌های باروتی »

«زنانی با گوشواره‌های باروتی » جدیدترین اثر رضا فرهمند است. این مستند درباره خبرنگاری عراقی به نام نورا است که مشغول تهیه گزارش از نبرد با داعش است و به همین واسطه با زنان مختلف داعشی و غیر داعشی مواجه می‌شود.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار خواهد شد.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید