اکبر شریعت: تبریز قابلیت تبدیل شدن به قطب فیلمسازی کشور را دارد

به گزارش تبریزآرت به نقل از روابط عمومی جشواره فیلم تبریز، اکبر شریعت با بیان این مطلب اظهار داشت: تبریز می تواند قطبی باشد که بتواند هم‌چون آلترناتیوی در مقابل تهران به عنوان پایتخت سینمائی کشور قد علم کند.

شریعت گفت: نگاهی به حضور فیلمسازان تبریز و استان، و موفقیت‌های کسب شده توسط آن‌ها در انواع جشنواره‌های داخلی و خارجی هم می‌تواند مهر تائیدی بر این مسئله باشد. تبریز امروز در عرصه‌ صنعت فیلم آن‌قدر پرشور و شاداب عمل کرده است که حداقل لیاقت یک جشنواره‌ای پر و پا قرص استانی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم فیلم کوتاه سکوی پرشی به سمت فیلمسازی بلند است، ادامه داد: در حالت معمول، فیلمسازان کوتاه دیروز، امروز در تدارک فیلم بلند هستند و اغلب آن‌ها که امروز فیلم کوتاه می‌سازند در سر رویای فیلم بلند دارند. انکار این مسئله هیچ کمکی نمی‌کند. اگر قبول کنیم که در حالت عمومی، فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای ورود به عرصه‌ی فیلم بلند است، خواهی نخواهی باید فرآیندی باشد که بتواند بهترین‌ها و موفق‌ترین‌ها را به جامعه‌ی سینمایی معرفی کند….

شریعت اجرای این طرح را بر عهده‌ جشنواره‌های فیلم کوتاه دانسته و گفت:جشنواره فرصتی‌ست تا دست‌اندرکاران فیلم کوتاه در تمامی رشته‌ها از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی و فیلمبرداری و… توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. در واقع جشنواره اگر نگوئیم تنها فرصت، حداقل باید بگوئیم بهترین فرصت برای معرفی فیلمسازان جوان و تازه‌نفس به دنیای سینماست….

این نویسنده و منتقد تبریزی گفت: امسال در جریان هستیم که چند فیلم در تبریز دست تولید است که همین حرکتی رو به رشد بود چرا که با تولید هر چه بیشتر فیلم بلند نیاز به نیروی کاربلد و مستعد بیشتر می‌شود و به زعم من جشنواره این فرصت را می‌دهد تا هر کسی برای معرفی خودش و هنرش تلاش کند و در این دنیای جدیدالتاسیس جایگاهی را که شایسته‌اش است به خود اختصاص دهد تا این دنیای جدید رفته‌رفته فربه‌ و فربه‌تر ‌شود…

وی تساهل و تسامح مسئولان را در این خصوص بسیار نتیجه بخش خوانده و ادامه داد: مسئولان فرهنگی و مشاوران آن‌ها باید نسبت به رویدادهای فرهنگی و هنری و جو فرهنگی کل ایران آگاهی داشته و بر اساس همین آگاهی تصمیم بگیرند. معنا ندارد فیلمی که در تهران مجوز پخش می‌گیرد در تبریز نگیرد. معنا ندارد فیلمنامه‌ای که در تهران تصویب می‌شود در تبریز مغضوب شود. مگر تبریز ایالت خودمختار است که قوانین مخصوص به خود داشته باشد؟

شریعت با اشاره به چشم انداز جشنواره فیلم تبریز، گفت: جشنواره‌ها معمولا از مدل استانی آغاز شده و بعد به منطقه‌ای و کشوری و آخر هم به جهانی شدن فکر می‌کنند. به نظر من بد نیست که ما جشنواره‌ای کشوری یا حتی جهانی داشته باشیم ولی به نظرم خصوصیت استانی آن در قالب یک بخش مجزا همیشه باید حفظ شود.

این نویسنده و منتقد تبریزی با بیان پیشنهادهایی برای بهره وری هر چه بیشتر این جشنواره، گفت: اختصاص دبیرخانه‌ای دائمی برای جشنواره می‌تواند هویت و ماندگاری آن را بیش از پیش تضمین و اختصاصا بودجه‌ای دائمی می‌تواند روند رو به رشد آن را تسریع کند.

شریعت با اشاره به ضرورت آگاهی مسئولان از تاثیر این جشنواره، ادامه داد: مسئولان ما باید درک کنند جشنواره‌ای معتبر به اندازه‌ی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند توسعه‌ی فرهنگی یک شهر را غنا بخشد. مثلا جشنواره‌ کن یک شهر کوچک را عملا جهانی کرده است. چرا تبریز نتواند با داشتن جشنواره‌ای شایسته از این موهبت برخوردار شود؟



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید