کمال شبخیز | Kamal Shabkhiz

بازگشت از مسیر پیچیده‌ عکاسی امروز، بسیار دشوار است

عکاس شاخص طبیعت آذربایجان با تاکید بر این که باید به دنبال ارتقای کیفیت عکاسی باشیم، گفت: مسیری که عکاسی ما در پیش گرفته، بسیار پیچیده و بازگشت از آن، بسیار دشوار است.
کمال شبخیز، با بیان این مطلب اظهار داشت: افزایش شمار عکاسان در شهرمان، اتفاق مثبتی است و شاهدیم که هر ترم صدها دانشجوی عکاسی، فعالیت مداوم دارند؛ نتیجه مثبت این افزایش، این است که می‌تواند نگاه عکاسی را گسترش داده و جامعه را به هنر عکاسی، نزدیک‌تر کند.
وی در عین، به آسیب‌های عکاسی سال‌های اخیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار افزایش افزایش کمّی، باید نکته‌سنجی و عیب‌یابی هنر عکاسی را نیز در نظر داشته باشیم.
این استاد عکاسی، یادآور شد: رویکرد کلی جشواره‌های عکاسی قابل بحث است و امتیازات برگزیدگان، اغلب به کسانی تعلق می‌گیرد که نقاط منفی جامعه را برجسته می‌کنند.
شبخیز اضافه کرد: البته نکات منفی نیز باید مطرح شود، اما سوال اینجاست که در چه بستری و با چه نگاهی؟ پروژه‌هایی که در محافل عکاسی تعریف می‌شود، کمتر متوجه نیازها و نقاط قوت شهرمان است؛ نیازهای اجتماعی، مشکلات حوزه صنعت ونقطه‌ضعف‌های کالبدی شهر را باید در کنار نقاط مثبت و امیدبخش شهر دید.
وی متذکر شد: امروزه، با گوشی تلفن همراه می‌توان عکس‌هایی ثبت که حتی در جهان نیز دیده شوند، اما این شیوه نباید کیفیت و نگرش عکاسی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
این عکاس باسابقه اظهار داشت: مباحث انتقادی را با گوشی تلفن نیز می‌توان مطرح کرد، اما در هر حال باید دنبال کیفیت عکاسی باشیم، چرا که گوشی تلفن همراه، نمی‌تواند سواد عکاسی را افزایش دهد.
وی یادآور شد: روزگاری بود که تعداد عکاسان تبریز به شمار انگشتان یک دست نیز نمی‌رسید، اما امروزه، شاهد افزایش بی‌رویه تعداد عکاسان هستیم.
شبخیز تصریح کرد: از سال ۷۲ کارت‌پستال کار می‌کنم و بسیار پیش‌می‌آید که پوسترهای ۲۵سال پیش را روی دیوارها می‌بینم؛ اما امروز، علی‌رغم گسترش عکاسی، کیفیت و ماندگاری آثار عکاسی، کاهش داشته و متاسفانه عکاسی ما راه پیچیده‌ای را در پیش گرفته که بازگشت از آن بسیار دشوار است.




دیدگاهتان را بنویسید