سفری در تبریز با کاروان مستندسازان حقیقت

گزارش: یاسمین مولانا

تبریز در نخستین روزهای زمستانی سال ۲۰۱۸ میزبان کاروان مستند سازان موفق ملی از یازدهمین جشنواره سینما حقیقت بوده که سفیران مهر و دوستی و فرهنگ این سرزمین خواهند بود.
به گزارش تبریزآرت، جهانگردان بسیاری همچون مارکوپولو، ابن بطوطه و ناصر خسرو و دیگران در سفرنامه خود از تبریز حکایت ها نوشته اند و اینک مستندسازان ملی سفیرانی شده اند برای گسترش فرهنگ و تاریخ مردم این خطه از ایران زمین تا همچون گذشته نام نیک شهر تبریز به گوش جهانیان برسد.
کاروان ۷۰ نفره مستندسازان یازدهمین جشنواره سینما حقیقت با هدف آشنایی بیشتر با شهر تبریز و مستند سازی و معرفی فرهنگ، تاریخ و مردم و جامعه این شهر، نخستین روز از سال ۲۰۱۸ را مهمان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و شهروندان تبریزی بودند.

روزی بارانی در ارتفاعات سرخ فام
اغاز سفر مستندسازان با ارتفاعات عینالی بود تا لذت اوج و صعود در میان کوه همیشه سرخ عون بن علی را تجربه کنن و با بخشی از طبیعت این شهر در یک روز بارانی آشنا شوند.

4995tabrizart

در این صعود مهمانان هنرمند تبریز با بخشی از تاریخ و منطقه های معروف این شهر آشنا شدند.
صعود با تله کابین به ارتفاعات عینالی شورانگیز بوده و یکی از مستندسازان حوزه طبیعت در این خصوص گفت: سرخی کوه و اب و هوای تبریز علی رغم سردی برایم جذاب و دلنشین بود و باتوجه به شنیده هایم از این شهر تبریز فرصت مستندسازی در حوزه طبیعت را نیز دارد که می تواند بخشی از پروژه کاروان حقیقت قرار گیرد.

سفر در تاریخ با موزه مشاغل
ادامه نخستین روز از سفر مستندسازان به تبریز با سفر به تاریخ و آشنایی با مشاغل ازیاد رفته که روزگاری در این شهر برای خود رونقی داشتند، بود.
موزه مشاغل مستندسازان را در فرصتی کوتاه با فضایی نمادین و کوچک از بازار تبریز همراه و آنها را با مشاغل منسوخ شده آشنا کرد.
محل کنونی موزه مشاغل که یخچال صادقیه بوده در سه طبقه ۱۲غرفه از مشاغل، دوربین های قدیمی و تاریخی و نمایشگاه عکس را به نمایش گذاشته که توجه مهمانان تبریزی را بسیار به خود جلب کرد.

4994tabrizart

امامی مستند ساز اهل دماوند با استقبال از این موزه آنرا در نوع خود بی نظیر دانست و گفت: غرفه های مشاغل با ظرافت خاصی حرفه های مختلف را به نمایش گذاشته و با نوع ارائه اش به صورت پخش صوت و ابزار چیده شده آنرا برای مخاطب ملموس کرده است.
مستند سازان غرق در غرفه مشاغل چرخی زده و گاه لباس های خیاطان را بر تن کرده و گاه در کسوت قاضی حکمی نوشتند.
در این میان دوربین ها با شاتر زدن بر ابزارالات تاریخی این موزه این روز را به پایان خود نزدیک کردند.
از سوی دیگر عاشیق تبریزی با اواز خوانی پایانی خوش به نخستین روز سفر مستندسازان هدیه داد تا با اواز “کوچه لره سو سپمیشم” هم خوش آمدگویی به مهمانان به دیار شعر و موسیقی گفته باشد و هم به نوای آهنگ از بخشی دیگر از فرهنگ این سرزمین سخن رانده باشد.




دیدگاهتان را بنویسید