سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج برگزار می‌شود

سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج برگزار می‌شود

دبیر اجرایی سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج از برگزاری این جشنواره طی روزهای ۲۰ الی ۲۳ آبان ماه در تبریز خبر داد و گفت: یکم شهریور ماه آخرین مهلت ثبت نام در این جشنواره بوده البته امکان تمدید نیز وجود دارد.

به گزارش تبریزآرت به نقل از ایسنا رامین ریاضی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان با تشریح جزئیات برگزاری سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج، گفت: این جشنواره دارای دو بخش “تجربه” و “حرفه‌ای” بوده و از یکم الی چهارم آبان ماه نیز مرحله بازبینی آثار برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که تمامی گروه‌های هنری علاقه‌مند و به ویژه گروه‌های هنری دانشجویی می‌توانند در بخش “تجربه” این جشنواره شرکت کنند، گفت: کارگردانان گروه‌های نمایشی حتما باید عضو یکی از پایگاه‌های بسیج باشد.

وی با تاکید بر این‌که بخش حرفه‌ای نیز ویترین جشنواره است، افزود: این بخش مختص هنرمندان حرفه‌ای و افرادی است که سال‌ها در عرصه تئاتر استان فعالیت کرده‌اند.

دبیر اجرایی جشنواره به نحوه‌ی انتخاب داوران جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که فرآیند داوری‌ها همواره پرحاشیه بوده و معمولا عده‌ای در این رابطه انتقاد دارند، در سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج، نشستی برگزار می‌کنیم تا کارگردانان استان “گزینه‌های داوری” پیشنهاد کنند.

وی با اشاره به حذف مرحله بازخوانی متون در این دوره از جشنواره، گفت: این مرحله، در حقیقت مرحله‌ای هزینه‌بر برای کارگردانان می‌باشد که در این دوره از جشنواره حذف شده است.

وی یکی از اهداف جشنواره استانی تئاتر بسیج را ایجاد فضایی برای هنرنمایی، ایجاد فضای رقابتی و محک زدن گروه‌های هنری دانست و گفت: در بخش “تجربه” جشنواره، فضا را برای هنرنمایی گروه‌های هنری تازه‌کار و مبتدی فراهم کرد‌ه‌ایم و کشف نخبگان هنری و معرفی آنان در جامعه از جمله رسالت‌های ما در این جشنواره است.

ریاضی با اشاره به موضوعات موردنظر در جشنواره نیز گفت: حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی، دفاع مقدس و دستاوردهای انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت اسلامی، آیینی-مذهبی، ترویج شعائر اسلامی با تاکید بر ترویج نماز و مناسبت‌های انقلابی، استکبارستیزی و جهاد کبیر، فرهنگ کتاب خوانی در جوامع اسلامی، وحدت و همبستگی ملی مذهبی(اقوام و مذاهب) از جمله موضوعات این جشنواره است.

وی با بیان این‌که “کاهش آسیب‌های اجتماعی(اعتیاد، طلاق، فضای مجازی، ماهواره و…)” نیز یکی از موضوعات جشنواره است، تاکید کرد: در کنار محورهای دینی به مسائل اجتماعی نیز در تعیین موضوعات توجه شده و در این راستا “کاهش آسیب‌های اجتماعی” به عنوان یکی از موضوعات جشنواره تعیین شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت هنر و هنرمندان استان در سالجاری یک سری تغییرات عمده و اصلی در جشنواره استانی تئاتر بسیج اعمال شده است.

دبیر اجرایی جشنواره با تاکید بر این‌که تبریز به کمک هنرستان‌ها و دانشکده‌های تئاتر یکی از قطب‌های تئاتر کشور است، افزود: نسبت به چند سال گذشته مخاطبان تئاتر در تبریز افزایش خوبی داشته و امروزه تئاتر مختص قشر خاصی نبوده و از عموم مردم مخاطب دارد اما نسبت به پیشینه‌ی تئاتر در تبریز هنوز هم دارای ضعف هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در راستای حمایت از گروه‌های هنری، یک یا دو مورد از نمایش‌های منتخب در تبریز اجرای عمومی می‌شود.

این کارگردان تبریزی در پایان به بخش آرشیو بسیج هنرمندان استان نیز اشاره کرد و گفت: بسیج هنرمندان استان کامل‌ترین آرشیو(برای تئاتر) را داراست.

مسئول بسیج هنرمندان استان نیز در این نشست هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی، ساماندهی و جذب گروه‌های هنری برشمرد و افزود: هدف ما شناسایی گروه‌های هنری فعال در مساجد، پایگاه‌های مقاومت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

حامد شب‌خیز با بیان این‌که سومین جشنواره استانی تئاتر بسیج از نظر داوری و اجرایی قدرتمندترین چارت را داشته و خواهیم توانست به نتایج خوب و موثری دست یابیم، افزود: در تلاشیم که در جشنواره از داوران استانی و همچنین داروان کشوری استفاده کنیم.

گفتنی است، علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام به پایگاه‌های بسیج، کانون‌های بسیج و سازمان بسیج هنرمندان استان مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های(با پیش شماره ۰۴۱۳) ۳۲۹۲۱۴۰ و ۳۳۳۰۵۷۹۴ تماس حاصل کنند.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید