ضرورت اشتغال‌زایی با رویکرد فرهنگی و هنری در کشور

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بر تعامل و همکاری این وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی با هدف اشتغالزایی در حوزه های فرهنگی و هنری کشور تاکید کرد.

به گزارش تبریز آرت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشستی با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این مطلب، افزود: میان دو دستگاه از گذشته تفاهم نامه های همکاری های فرهنگی و هنری وجود داشته و لازم است بر اساس این تفاهمنامه ها با نگاه معطوف به اقتصاد فرهنگ و هنر پیش برویم.

وی ادامه داد: در این همکاری ها باید نقاط ارتباطی حداکثری را پیدا کنیم  و با توجه به فرصت های اقتصاد فرهنگ و هنر که این وزارتخانه در حوزه های مختلف از جمله بنیاد ملی بازی های رایانه ای و … دارد، چگونه می توان این همکاری ها را گسترش داد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مجموعه فعالیت ها و بخش های مختلف این وزارتخانه، ادامه داد: در حوزه دیجیتال ٤٠٠ مرکز دیجیتالی و حدود هزار موسسه دیجیتالی در کشور فعال هستند. فضای ارتباطی در این حوزه فرصت بزرگی در حوزه اشتغالزایی در بخش های فرهنگی و هنری ایجاد می کند که باید بر چگونگی بهره برداری از این بستر در جهت توسعه فضاهای کسب و کار فرهنگی و هنری توجه داشت.

صالحی با اشاره به مرکز علمی آموزشی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: این مجموعه نیز با توجه به تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلانی که دارد به عنوان یکی دیگر از فضاهای مورد توجه در موضوع کسب و کار فرهنگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیگر ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های مختلف سینمایی، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی و …، افزود: در این بخش ها نیز انبوهی از فضاهای اشتغالزایی وجود دارد که باید برای بهبود فضای کسب و کار آن ها و چگونگی همکاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بهره برداری از آن ها تدابیری اندیشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اغلب اقداماتش در حوزه های علمی بوده و همکاری های آن با این وزاتخانه فرصت مناسبی را در راستای اشتغالزایی در بخش های فرهنگ و هنر ایجاد می کند.

وی افزود: حوزه فرهنگ و هنر می تواند حوزه تجاری سازی در راستای اهداف اقتصاد فرهنگ باشد و در این میان از ظرفیت های کارآفرینان مولد نیز باید بهره برد.

در اقتصاد فرهنگ و هنر به دنبال  ایده های جدید باشیم

در بخشی از این نشست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: باید در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر از ایده های جدید بهره برد در غیر این صورت در این حوزه منفعل می شویم.

وی با اشاره به موضوعات علوم انسانی ادامه داد: بیش از نیمی از دانشجویان کشور در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند به همین خاطر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر تجاری سازی این رشته کار کرده ایم که باعث تحول در دانشگاه های علوم انسانی و علوم مهندسی شده است.

ستاری با تاکید بر ایجاد زیست بوم ادامه داد:  این زیست بوم ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد می شود و باید در داخل این زیست بوم ها خلاقیت های فرهنگی و هنری به وجود بیاید و نقش دولت در این زیست بوم ها باید ایجاد محیط کسب و کار باشد. در حال حاضر به مدلی رسیده ایم که چگونه می توان آموزش را به اقتصاد وصل کرد.

ستاری همچنین افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر باید فرایند و تعداد مجوزهای صادر شده را کاهش دهد، زیرا این کار به بهبود و تسهیل فضای کسب و کار بسیار کمک می کند.




دیدگاهتان را بنویسید