محمد محمدپور

ما به شکل‌گیری مکتب‌های جدید هنری در تبریز امیدواریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی گفت: ما به گذشته‌ی مشعشع و جایگاه تمدنی خود افتخار می‌کنیم اما درجا نمی‌زنیم و با وجود این ذهن‌های خلاق و آفرینشگر به شکل‌گیری مکتب‌های جدید هنری در تبریز امیدواریم.

به گزارش تبریزآرت “محمد محمدپور” در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نگارگری در تبریز گفت: خرسندیم که اهداف راهبردی و برنامه‌هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه‌ی فرهنگ و هنر تنظیم کرده است، با حضور و پیشگامی پیشکسوتان در رشته‌های مختلف سرعت گرفته و به صورت قابل توجهی از بالقوه بودن به سمت بالفعل شدن شتاب گرفته است.

وی افزود: امروز ما رسالتی سترگ در ارتباط با شناخت و معرفی تاریخ درخشان این مرز و بوم و نقشی که آذربایجان در تمدن ایران و جهان داشته‌ است، داریم؛ چراکه اکنون نیز تبریز با تکیه بر همان میراث فرهنگی و هنریِ غنی، و داشته‌ها‌ی دیروز و بزرگان و فرهیختگان و اندیشه‌ورزان و هنروران امروز بر استمرار و تدوام این هنر عزیز و ارجمند تاکید دارد و سعی ما نیز بر این است تا این هنر را از انحصار نخبگان درآورده و عمومی‌سازی نموده و به نسل جوان معرفی نماییم.

محمدپور تکرد: هنر و هنرمندان ایرانی و آذربایجانی امروز کم از دوره‌های گذشته ندارند و می‌بایست تمهیدی بیاندیشیم تا استعدادهای بالقوه کنونی بالفعل شده و هنرمندان همطراز سلطان محمد نقاش و نظایر آن در این عصر پرورش یابند.

وی تصریج کرد: امروز با توجه به افزایش علاقه‌مندان به فراگیری، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در حوزه‌ِ هنر نگارگری هستیم و برگزاری این جشنواره باعث شده تا هنرمندان شایسته و چهره‌های جوان و بسیار مستعد هنری معرفی شوند که این امر خود نویدبخش این واقعیت است که این هنر می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالجاری کمر همت بر توسعه‌ی متوازن هنر بسته و از اهداف راهبردی ما عمومی‌سازی هنر خواهد بود.

محمدپور تصریح کرد: هنر نگارگری در تبریز -‌ مهد هنر و تمدن و فرهنگ – نضج یافته و به اوج شکوفایی خود رسیده است و این هنر در بسیاری از حوزه‌ها تاثیر گذاشته و به نوعی بخشی از زندگی مردم بوده چنانکه در گذشته در معماری اسلامی، هنر نگارگری نقش بسزایی را در ماندگاری این معماری داشته است و هنر فرش ما نیز متأثر از این هنر کاملا ایرانی بوده است.

وی گفت: نقش مکتب تبریز در گسترش و تعمیق این هنر بسیار مشهود است و وقتی سخن از مکتب تبریز می رود، شاید اولین چیزی که به اذهان خطور کند مکتب نگارگری باشد.

محمدپور افزود: تبریز در طول تاریخ جریان‌ساز بوده و حرکت و زایش در هر زمینه‌ی علی‌الخصوص هنر، از شاخصه‌های تبریز است که تحول‌ها آفریده و سیمای تاریخ را دگرگون کرده و در کل می‌توان گفت: تبریز و اندیشه‌ورزان و هنروران این دیار نقطه‌ی عطف تاریخ فرهنگ و هنر ایران عزیز هستند.

وی افزود: حافظ و پاس‌دار این جریان هنری که استمرار دارد، هنرمندانی بی‌بدیل بوده‌اند که گاه حتی نامی از آنها به میان نیامده و ما امروز با برگزاری این جشنواره قدردانی خود را از حاملان و میراث‌داران هنر فاخرنگارگری اعلام می‌کنیم.

محمدپور گفت: نخستین جشنواره نگارگری تبریز تاکیدی بر عظمت مکاتب هنری تبریز و تاثیرگذاری این شهر زرخیز در تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است.

وی تصرح کرد: تاریخ چندصد ساله‌ی ما که دو کتب عظیم در حوزه‌ِ هنر نگارگری را تجربه کرده است در آثار بی‌نظیر هنرمندان ما خود را نشان می‌دهد و با تاملی در آثار ارائه شده در این جشنواره می‌توان ردپایی از تاریخ چند صدساله‌ی این هنر را مشاهده کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: ما به گذشته‌ِ مشعشع و جایگاه تمدنی خود افتخار می‌کنیم اما درجا نمی‌زنیم و با وجود این ذهن‌های خلاق و آفرینشگر به شکل‌گیری مکتب‌های جدید در تبریز امیدواریم .

وی هنرمندانی که بر گسترش فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی کمر همت بسته‌اند را فرهیختگانی دانست که سرمایه های تمام نشدنی این مرز و بوم هستند.

در این آیین از نفرات برتر نخستین جشنواره ملی نگارگری تجلیل شد.




دیدگاهتان را بنویسید