مرمت مدرسه ۸۰۰ ساله حسن پادشاه تبریز آغاز شد

مرمت مدرسه ۸۰۰ ساله حسن پادشاه تبریز آغاز شد

به گزارش تبریز آرت به نقل از ایرنا معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی: با تخصیص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار، عملیات مرمت و ساماندهی مدرسه مجموعه عظیم و تاریخی “حسن پادشاه” تبریز آغاز شد.

محمد فتحی با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب مجموعه تاریخی “حسن پادشاه” متشکل از مسجد، مدرسه، غسالخانه، میدان، عمارت هشت بهشت، باغ نصیریه، مجموعه جعفر پاشا، دارالمساکین و یک باب کلیسا، افزود: با تلاش های انجام شده و بنا بر نظر کارشناسان، مدرسه این مجموعه تاریخی که به لحاظ معماری و ساختمانی دچار آسیب های جدی بود، در اولویت مرمت قرار گرفت.

وی در خصوص وضعیت فعلی مدرسه مجموعه تاریخی “حسن پادشاه” اظهار کرد: ساختمان مدرسه در ضلع غربی از بین رفته است؛ در ضلع شرقی نیز تقریبا طاق ها از بین رفته، اما نوع معماری آن قابل رویت است؛ هجرات بخش شمالی دچار آسیب های جدی است، اما هجرات بخش جنوبی سالم ترین قسمت مدرسه مجموعه “حسن پادشاه” است که رد معماری آن قابل مشاهده است و با مرمت می توان از خراب شدن و از بین رفتن این اثر تاریخی بسیار مهم در تبریز جلوگیری کرد.

فتحی با بیان اینکه پیمانکار، مرمت و ساماندهی هجرات شمالی و جنوبی مدرسه “حسن پادشاه” را آغاز نموده است، خاطرنشان کرد: تا یک ماه آینده می توان این دو بخش از مدرسه را به حالت تثبیت رساند.

وی، تخصیص اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای اجرای طرح مرمت مسجد تاریخی “حسن پادشاه” را ناکافی دانست و اظهار کرد: مرمت و ساماندهی کامل مدرسه حداقل ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ارزش و اهمیت تاریخی مجموعه “حسن پادشاه” تبریز، گفت: مسجد این مجموعه نیز با اقدامات پیشگیرانه تا حدی رفع خطر شده است و طبق قواعد مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی، بیش از این نمی شود در مورد آن کاری کرد.
مجموعه بزرگ حسن پادشاه یا میدان صاحب الامر با ۱۶۰ هزار مترمربع وسعت در دوره حکومت آق‌ قویونلوها ساخته شد که وسعت آن ۲ برابر وسعت میدان نقش جهان اصفهان است؛ متاسفانه امروزه از این میدان بزرگ و بی بدیل محوطه‌ای کوچک با بنای مسجد صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ‌ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه بر جای مانده است.

اوزون حسن آق‌ قویونلو” در این میدان از قشونی به استعداد بیش از ۳۰ هزار نفر سان می‌ دید و قبر این فرمانروا در همین مجموعه قرار دارد.

مجموعه تاریخی “حسن پادشاه” به مدت ۴۰۰ سال محل و مقر حکومت و فرماندهی جهانشاه، اوزون حسن،‌ شاه ختایی و شاه طهماسب بوده است.
شاردن در سال ۱۰۸۲ هجری قمری و روزگار سلطنت شاه سلیمان صفوی در تبریز از این میدان بازدید کرده و درباره آن نوشته است: میدان تبریز بزرگ‌ ترین میادین عالم است که من دیده‌ام و خیلی بزرگ‌ تر از میدان اصفهان می ‌باشد. ترکان در این محل چندین بار ۳۰  ‌هزار عسکر (سرباز) برای جنگ آراسته ‌اند. همه روزه شامگاهان این میدان انباشته از عامه مردم است که برای تفریح و تماشای نمایشاتی که در آنجا به معرض تماشا گذارده می‌ شود، جمع می‌گردند. این میدان بزرگ در ساعات روز خالی نمی ‌باشد و در حقیقت، بازار انواع و اقسام خوار و بار و اشیاء به شمار می‌رود.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید