مقبرة الشعرای تبریز میزبان دوستداران فرهنگ و ادب

مقبرة الشعرای تبریز میزبان دوستداران فرهنگ و ادب

مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره‌الشعرای تبریز همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ١٩ میزبان علاقمندان و اصحاب فرهنگ و ادب است.

این مجموعه تاریخی فرهنگی به غیر از تعطیل‌های رسمی در روزهای شهادت ائمه‌ی معصومین (ع)، در تمام ایام سال از ساعت ۸:۳۰ الی ١٩ پذیرای علاقمندان به فرهنگ و ادب از سراسر ایران و همچنین گردشگران خارجی است.

بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌ الشعرا، با زیربنای ١١ هزار مترمربع، از مهمترین اقدامات در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود و تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، بخش‌های خدماتی، رفاهی و جنبی از جمله محورهای اجرایی این طرح است.

این بنای تاریخی در رویداد تبریز ٢٠١٨ پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان و کشورمان است و همه روزه بازدید کنندگان به صورت فردی و یا جمعی از داخل و خارج کشور از این مجموعه دیدن می‌کنند.

گفتنی است مقبره الشعرای تبریز در بافت تاریخی سرخاب تبریز و در جوار امامزاده سید حمزه و موزه قاجار واقع شده و در طول هزار سال گذشته یاد آور هویت دینی و تاریخی و ادبی مردم شریف، فرهنگ دوست و هنر پرور آذربایجان شرقی بوده است.

یکی از معروف‌ترین محلات تاریخی تبریز محله سرخاب است که بنای مقبره الشعرا یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز در این محل واقع شده‌ و کوی سرخاب به دلیل انتساب به شاعران نامی ارج و قرب بسیاری در بین مردم داشته است به طوری که زندگی در آن و حتی دفن شدن در این کوی معروف آرزوی بسیاری از بزرگان محسوب می‌شد.

این بنای تاریخی در گذشته با اسامی حظیره الشعرا، حظیره القضاه، قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شد.

آرامگاه شاعران تبریز، مکانی است که ٤٠٠ نفر از مشاهیر علم و فرهنگ و ادب ایران زمین در آن مدفون‌اند و قدیمی‌ترین کتبی که نام مقبره الشعرای تبریز را به صراحت نوشته است ، تاریخ گزیده و نزهه القلوب حمدالله مستوفی است که در سال‌های ٧٣٠ و ٧٤٠ هجری قمری تألیف شده است.

نام مقبره الشعرا سرخاب پس از دفن شدن شاعران معروف قرن ششم مانند خاقانی و ظهیر و شاعرانی که بعد از آنها در آنجا دفن شدند در کتب تاریخ و تذکره آمده و رفته رفته معروفیت یافته است.




دیدگاهتان را بنویسید