موزه کاریکاتور تبریز؛ نخستین موزه کاریکاتور در آسیا

موزه «کارتون یا کاریکاتور» تبریز، نخستین موزه کارتون در سطح قاره آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان است.
موزه «کاریکاتور» تبریز نخستین موزه بزرگ و مجهز در سطح قاره آسیا است که در اسفند ماه ۱۳۸۵ و در بخش غربی «خانه هنر» تبریز تأسیس شده است.

بنای این مجموعه در سال ۱۳۱۸ شمسی و همزمان با کاخ شهرداری تبریز در زیر بنایی به وسعت ۲۸۶۰ مترمربع ساخته شده است و بعد از چند بار تغییر کاربری نهایتا در سال ۱۳۸۵ برای استقرار موزه کارتون تبریز استفاده شده است.

4969tabrizart

بنای خانه هنر ٬ موزه کاریکاتور تبریز

این ساختمان تاریخی پیش از این به عنوان کتابخانه ملی تبریز مورد استفاده قرار گرفته و در سال ۱۳۷۸ هجری‌شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

4968tabrizart

خانه هنر تبریز که از ابتدای تأسیس تاکنون، چندین بار مرمت و نوسازی شده است، از بخش‌های مختلفی نظیر سالن‌های آمفی‌تئاتر، نگارخانه، ویدیو آرت و کارگاه‌های نقاشی و کاریکاتور تشکیل شده است.

4967tabrizart

موزه کاریکاتور تبریز

این موزه دارای دو گالری با نمایش ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیست‌های جهان ، یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری می‌باشد.

4966tabrizart

بخش گالری موزه کاریکاتور تبریز

در مخزن این موزه حدود ۱۴ هزار اثر از استادان و کارتونیست‌های مشهور جهان از جمله زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی‌زاده و… نگهداری می‌شود.

این آثار حاصل برپایی بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی در استان است.

از دیگر بخش‌های موزه، کتابخانه آن است که بیش از یک هزار آلبوم به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی در آن موجود بوده و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

موزه کاریکاتور محل استقرار انجمن کارتونیستهای تبریز نیز می‌باشد که جشنواره‌های متعدد بین‌المللی از جمله دوازده دوره جشنواره تبریز، شش دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چندین دوره جشنواره کشوری را برگزار کرده است.

4965tabrizart

عکس: سجاد پور محمد

چنانکه در سال ۱۳۹۰ میزبان دومین نشست روسای موزه‌های کارتون جهان بود و نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، سوریه و… در این نشست حضور یافته‌اند.

4964tabrizart

سالن آمفی تئاتر موزه کاریکاتور تبریز

در این موزه غیر از دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، کلکسیونی از پوسترها، کارت پستال‌ها، تمبرها و کارت ویزیت‌های کارتونی، کتاب‌های کارتون چاپ شده و کلکسیون آلبوم جشنواره‌های خارجی نشریات کارتونی در تبریز را نیز می‌توان دید.

آلبوم تصاویر نشریات داخلی کاریکاتور در موزه

آلبوم تصاویر نشریات داخلی کاریکاتور در موزه



عکاس، طراح، نقاش و انیماتور. موسس Az-Photo.com و TabrizArt.com


دیدگاهتان را بنویسید