نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان "زنده یادان"

نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان “زنده یادان” برگزار می شود

به گزارش تبریزآرت نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان “زنده یادان” در نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی برگزار می شود.

نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان "زنده یادان" برگزار می شود

در این نمایشگاه ۱۰۰ قطعه عکس از هنرمندان از دست رفته به نمایش گذاشته خواهد شد.

زمان: ۱ الی ۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ – (تا ۱۱ بهمن ماه تمدید شد)
ساعات بازدید: ۱۶ الی ۱۹
مکان: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به چهارراه آبرسان، خانه فرهنگ، طبقه اول، نگارخانه استاد علی اکبریاسمی گالری ۱، ۲ و ۳.

فرید اسلامی در باره این نمایشگاه می نویسند: برای من که سی سال است عکاسی می کنم و می نویسم و…. نوشتن درباره عکاسی خیلی سخت است .چون آنقدر حرف هست که اگه بنویسم یک کتاب هزار صفحه ای می شود.

مجموعه عکسهای استاد جدیدالسلام بهانه ای شد تا چند صفحه از آن هزار صفحه را برای ادای دین به استاد جدیداسلام و عکاسی بنویسم.

کار ارزشمند استاد جدیداسلام با ثبت چهره انسانهای بزرگ با زیبایی خاص و منحصر به فرد قابل تقدیر است و ماندگار .چهره انسانهای شریف و بزرگوار و هنرمندی که سالها برای اعتلای فرهنگ وهنر این مرز وبوم تلاش کردند.

استاد جدیداسلام باثبت چهره این بزرگان گنجینه ارزشمندی گردآوری کرده که در نوع خود بی نظیر است .کسی که نیم قرن برای اعتلای عکاسی تبریز سنگ تمام گذاشته. مجموعه آثار بی نظیر وآرشیو دوربین های قدیمی وی خدمت بزرگیست به تاریخ و فرهنگ وهنر تبریز که کمتر شاهد اینگونه اتفاقات در عصر حاضر هستیم.

مجموعه عکس‌های سیاه‌و‌سفید و آنالوگ محمد علی جدیداسلام با عنوان « صد چهره » بدین صورت خلق شده‌اند که سوژه عکس‌ها پرتره اساتید وپیشکسوتانی است که امروز در کنار ما نیستند. ترکیب‌بندی عکس‌ها مرکز‌گرا و کنتراست آن‌ها زیباست. وضوح زیاد عکسها همراه بازی با عمق میدان، بیننده را در مواجهه نخست با عکس‌ها شگفت زده می کند. این حالت درتمام مجموعه کاملاً مشهود است. این امر عکس‌های جدیدالسلام را از عکاسی معمول جدا می‌کند وبا یک اثر هنری ماندگار مواجه می سازد. بدین ترتیب توانسته با توجه به تجربیات عکاسی هنری خود مفهوم معنابخشی به عکسها بدهد .یک عکس خوب هنری حاصل سالها تجربه و ارتباط و مطالعه و… است و هر عکاس آتلیه نمی تواند این اتفاق را رقم بزند.

شما را به تماشای این مجموعه کم نظیر دعوت می‌کنم، می‌توانیم با سربلندی و افتخار از هنرمند شهرمان حمایت کنیم و با قدرت بگوییم که انتشار این عکس‌ها اعتبار تاریخ عکاسی تبریز است. بدون تردید سیستم گالری‌ها، انتشارات و گسترش داشته‌های ما نیازمند بازبینی است. درد بزرگی است که هر کسی از راه می‌رسد، نام و عنوان بزرگی چون کیوریتور و نمایشگاه گردان بر خود می‌گذارد و اقدام به گردآوری و برگزاری نمایشگاه می‌کند. تن دادن به نمایشگاه‌های بی‌شناسنامه و کیوریتورهای جعلی تازه به دوران رسیده‌ای که اشتیاق دوستان هنرجو به انتشار آثارشان و اساتید محترم را دست‌مایه کرده‌‌اند و با این ابزار، بساطی برای پرکردن رزومه‌هایشان با این عناوین جعلی و دکانی برای کسب درآمد با این نمایشگاه‌های بی‌ارزش دست و پا کرده‌اند، همه و همه اشتباهاتی است که عرصه را برای نمایش و انتشار درست و انجام وظیفه بزرگی چون کیوریتوری را بر آنان که بایسته و شایسته‌ی این عنوان و جایگاه هستند تنگ کرده است. این بار با قدرت و قاطعیت می‌گویم که هنرمند ایرانی، پیشتاز است. انتشار حرفه‌ای و زمان‌مند، طی کردن مسیر درست در خلق و انتشار هنری، اتفاقی است که باید در تبریز بیافتد.

انشالاه
فرید اسلامی – تبریز / بهمن ۱۳۹۷

محمدعلی جدیدالاسلام

محمدعلی جدیدالاسلام

محمدعلی جدیدالاسلام (زادهٔ ۱۷ فروردین ۱۳۳۱ در تبریز)، عکاسِ پرتره و مجموعه‌دار اهل تبریز است. او با دارا بودنِ ۹۵۰ دوربین عکاسی، بزرگترین کلکسیونر دوربین‌های عکاسی در ایران است. علاوه بر دوربین، جدیدالاسلام دارای مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی از دوران قاجار نیز می‌باشد.

زندگی‌نامه
محمدعلی جدیدالاسلام در سال ۱۳۳۱ در «کوچهٔ حاج سید حسن» واقع در محلهٔ راسته کوچه در خانواده‌ای که با شغل عکاسی مأنوس بود، به دنیا آمد. همزمان با پایان دوره ششم ابتدائی نزد احمد کیابخت به آموزش عکاسی گمارده شد. جدیدالاسلام که تا به حال ۱۰ تألیف و ترجمه، ۷ مقام جشنواره‌ای و ۵۰ نمایشگاه را در کارنامه کاریش دارد، همزمان با عکاسی، آموختن نقاشی را هم در سال ۱۳۴۳ زیر نظر استادش باجالانلو شروع کرد. وی بعدها داوطلبانه معلمی پایه اول ابتدایی را انتخاب کرد و دوره‌ای را در روستای دیزج علی قلی بیگ از توابع هشترود به تدریس پرداخت. او در حوادث ۲۹ بهمن تبریز، حاضر بوده و تعدادی عکس از آن واقعه ثبت کرده‌است. جدیدالاسلام در سال ۵۷ راهی تهران شد تا در انستیتو تربیت مربیان امور هنری تهران مشغول تحصیل شود.

جدیدالاسلام در سال ۱۳۶۲ برای اولین بار آتلیهٔ عکاسی‌اش را دایر نمود. علی_سلیمی از اولین مشاهیری است که جدیدالاسلام از وی عکس گرفته‌است. چندی نگذشت که رسام نخجوانی برای تصویربرداری از شهریار، جدیدالاسلام را انتخاب نمود. این امر باعث شد که به توصیهٔ برادرش عکاسی از پرترهٔ هنرمندان را آغاز کند. جدیدالاسلام تاکنون ۱۵۰۰ پرتره از هنرمندان تبریز، تهران و حتی باکو عکاسی کرده‌است.

هر چند پیش از این وی در رشته‌های طبیعت و نیز مستند اجتماعی نیز عکاسی کرده‌است؛ اما پرتره، تخصص اصلی وی در عکاسی است. جدیدالاسلام دارای تخصص بالائی در نورپردازی در پرتره است که خودش این را مدیون آموزش‌های رسام نخجوانی می‌داند.

کلکسیون
او دارای بزرگترین کلکسیون دوربین‌های عکاسی در ایران به تعداد ۹۵۰ دستگاه دوربین عکاسی است. بزرگترینِ آن‌ها دوربین فانوسی است که ۲۴ در ۱۸ فیلم می‌خورد و کوچکترینِ آن‌ها نیز دوربین‌های جاسوسیِ کارخانهٔ مینوکس و لایکا هستند. قدمت برخی از این دوربین‌ها به ۱۵۰ سال می‌رسد. بعد از جدیدالاسلام، اصغر بیچاره صاحب بیشترین دوربین عکاسی در مجموعهٔ خود است. این دو مجموعه دار، روی هم دارای بیش از ۱۷۰۰ دوربین هستند.

از جمله وسایلِ موجود در مجموعهٔ وی می توان به لنزهای فوکلاندر، شنایدر، زایس، دوربین‌های قطع متوسط هاسل بلاد، زایسیکون، کوداک، رولیفیلکس، رولی کد، برونیکا، بوچرز (انگلیس)، دوربین‌های ۳۵میلی‌متری، انواع لایکا (با آرم حک شده رایش سوم)، نیکون، کانون، پنتاکس، کنتاکس، روبوت و انواع دوربین‌های جاسوسی، دوربین‌های استریوسکوپ برای عکاسی سه بعدی در نگاتیو و دوربین‌های فوری قدیمی اشاره کرد.

به مناسبت یکصدمین سال تأسیس بلدیهٔ تبریز نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی جدیدالاسلام در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز دایر گردید. دیدار نوین، شهردار وقت تبریز از این نمایشگاه و گفتگوی وی با شهردار تبریز، جرقهٔ اولیهٔ موزهٔ شهرداری را زد. نوین دستور داد رسول جدیدالاسلام برادر محمدعلی جدیدالاسلام، عکس‌ها و وسایلی را از مناطق شهرداری جمع‌آوری کرده و اولین موزهٔ بلدیّه در کشور تأسیس گردد. وی ۱۵۰دستگاه دوربین عکاسی قدیمی به همراه تعدادی عکس به موزهٔ شهرداری اهدا کرد.

وی علاوه بر دوربین، دارای مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار است که شامل بیش از ۲۰۰۰ قطعه عکس اصل دوره قاجار، بیش از ۳۰۰ قطعه فیلم‌های شیشه‌ای از زمان قاجار و پهلوی اول، بیش از ۱۰۰ حلقه فیلم ۱۳۰ ساله با موضوع قالی‌های قدیمی که اکنون در اختیار موزه فرش تهران است، می‌باشد. جدیدالاسلام در سال ۱۳۹۲، مجوز گشایش نخستین موزه خصوصی عکس‌های تاریخی کشور را اخذ کرد.




دیدگاهتان را بنویسید